Gå til innhold

Hjelp til valg av dekkstørrelse

Ranger emnet

Monthy

Anbefalte innlegg

Heisann, Har Dezent F felger på min kjære Mondeo I størrelse 17 x 7 og har for tiden 235/45 dekk på dei. Jeg synes størrelsen er litt i det største laget for denne bilen (stasjonsvogn) siden jeg ikke kan laste bilen full uten at det subber kraftig på bakhjulene og måtte tilpasse innsiden i de fremre hjulbuene. Vanker nå mellom 225/40, 225/35 og 215/45 i dekkstørrelse. Hva vil dere anbefale med tanke på kjørekomfort og det praktiske med å kunne bruke bagasjerommet til noe tyngre enn to barnevogner?

Takker for all den gode hjelpen :)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

215/45, høres jo ikke akkurat feil ut her da.

Vil vel kanskje funke bedre på en FWD?

Har erfart at beigger ikke always are better med tanke på sporing.

En forhjulstrekker med breie hjul blir slitsomt i lengden.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

215/45, høres jo ikke akkurat feil ut her da.

Vil vel kanskje funke bedre på en FWD?

Har erfart at beigger ikke always are better med tanke på sporing.

En forhjulstrekker med breie hjul blir slitsomt i lengden.

Ikke minst med disse veiene og kaffekoppen i den ene hånden. Er rett og slett farlig med dei dekkane på framhjula. Men bilen ligger på veien som en formel 1 bil :P

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja.. Jeg hadde 205/45-17 pirelli p zero på 17x7" felg.. Det var HÅPLØST.. spora som et uvær, var såpass ille at det var slitsomt og ikke ha begge henda på rattet.. Nå har jeg 215/45-17 hankook R-S2 og så godt som ingen sporing og jeg slapper av mer i bilen :) JA, det kommer selvasgt ann på type dekk også.. Men hankoook dekket er i klassen over pirelli dekket om man ser på "perfomance class" oppdelingen som blir brukt. og prisen da gitt, hankook dekket koster vel halvparten :P

215/45-17 har ganske så rette dekk sider på en 17x7" felg i motsetning til 205/45-17. forskjellen er minimal men..

205/45-17

HondaCTR.jpg

215/45-17

CIMG0053.jpg

Men 235 på 7" felg.. Ærlig talt :P hehe.. E36 M3 kom vel med 235 på 7,5 felg og jeg har enda til gode og se at noen dekkprodusenter anbefalle mindre enn 8" felg til 235 dekk.

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst med disse veiene og kaffekoppen i den ene hånden. Er rett og slett farlig med dei dekkane på framhjula. Men bilen ligger på veien som en formel 1 bil :P

Hehe, sett mange formel-1 førere med kaffekoppen i handa i det siste?

Neida, ikke meninga å henge deg ut...tror bare vi forsto hverandre akkurat på det punktet der =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte felgene brukt men dekkene var splitters nye. Bridgestone Potenza. Veldig dyre og ikke å anbefale. Har har de nå andre sesongen og må tenke på nye dekk allerede. klarer meg kanskje neste sesong. Hvilke merker ville dere anbefalt? Ser at mangen kjører rundt med Nankang (eller noe sånnt :P), Hankook. Jeg så litt på Toyo Proxes, Falken og Yokohama. Vil ha litt merke men trenger ikke vere det dyreste. Gjerne max 1000 per dekk + mont.

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle bare sett meg på vei til jobb klokka 5 om morgen :P

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle bare sett meg på vei til jobb klokka 5 om morgen :P

Tror jeg har samme problemet.

Vil bare ikke innse at det faktisk finnes F1-førere med kaffekopp.

Kaffe,snus,brødskive og full spiker på vei inn til oslo kokka 5.

Gjerne mens jeg snakker i håndholdt mobiltelefon og notorer jobbgreier.

Men, så har jo jeg bare 225-dekk da, så greier det seg med et kne =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har samme problemet.

Vil bare ikke innse at det faktisk finnes F1-førere med kaffekopp.

Kaffe,snus,brødskive og full spiker på vei inn til oslo kokka 5.

Gjerne mens jeg snakker i håndholdt mobiltelefon og notorer jobbgreier.

Men, så har jo jeg bare 225-dekk da, så greier det seg med et kne =)

jaja hva skulle vi gjort uten kneet i trafikken? Da er det kjekt med cruise control og :P

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte felgene brukt men dekkene var splitters nye. Bridgestone Potenza. Veldig dyre og ikke å anbefale. Har har de nå andre sesongen og må tenke på nye dekk allerede. klarer meg kanskje neste sesong. Hvilke merker ville dere anbefalt? Ser at mangen kjører rundt med Nankang (eller noe sånnt :P), Hankook. Jeg så litt på Toyo Proxes, Falken og Yokohama. Vil ha litt merke men trenger ikke vere det dyreste. Gjerne max 1000 per dekk + mont.

Se på hankoook R-S2 da vel, om du ser bort i fra treadwear ratingen på 200, Så er dekket billig.. betalte selv 3900kr for 4 stk ferdig på felg. De bråker nok kansje litte granne, men ikke noe plagsomt syntes jeg.

Siste plass i testen, men de andre dekkene i testen koster også nesten dobbelt så mye..

http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=107

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig vil ha F1-følelse må man ha ballongdekk på 13-tomsfelger. I Formel 1 er det nemlig ikke tillatt med større felgdiameter enn 13 tommer. Maks dekkbredde foran er 355 mm og bak er grensen 380 mm. Maks hjuldiameter (dekk montert på felg) er 670 mm.

Og nei, F1-dekkene holder ikke en hel sesong, er de heldig holder de nesten et helt løp, ca 30 mil. Vanligvis byttes de ut etter ca 10 mil.

http://www.formula1.com/inside_f1/understanding_the_sport/5283.html

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du har Bridgestone forklarer mye, at du har 235 på 7" felg forklarer resten.

Har hatt en del klager på sporing med Potenza, og jeg har prøvd slike i 235/45-17 på en 93 BMW 5 serie. Den ble håpløs. Nesten blanke Typhoon var MYE bedre.

Gå for 205 eller maks 215. Og ikke Bridgestone.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du har Bridgestone forklarer mye, at du har 235 på 7" felg forklarer resten.

Har hatt en del klager på sporing med Potenza, og jeg har prøvd slike i 235/45-17 på en 93 BMW 5 serie. Den ble håpløs. Nesten blanke Typhoon var MYE bedre.

Gå for 205 eller maks 215. Og ikke Bridgestone.

Er veldig for TOYO Proxes TR-1. Er det noe bra eller er det bare å styre unna? Hva holder på dekkene med tanke XXX/45, XXX/40 eller XXX/35?

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider