Gå til innhold

Bytte dynamo HJELP!

Ranger emnet

raymondblack

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan si meg hvordan jeg bytter dynamo på en audi C4 med 2,3E motor? Jeg har løsnet bolten i toppen og løsnet bolten under. Det er ikke flere bolter som fester dynamoen i karosseriet.Deretter løsnet jeg alle ledningene som henger fast i dynamoen. Reima som går fra dynamoen til en annen snurre dings er så stramm at jeg ikke får den av med makt. Og jeg vet selfølgelig ikke hvordan man slakker en reim:).

Håper det er noen som kan hjelpe meg med et godt svar. Jeg er en vanlig familie far som ikke har peiling. Kjærringa hadde også blitt glad for vi har planlagt ferie tur i morgen.

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2 og 2.3 sitter som du har sett dynamoen opp ned nederst på høyre side av motoren. Hvis det er som jeg husker, så sitter den med en bolt i motorblokka, denne må taes helt ut.

I tillegg er det en bolt med en mutter innpå hvor mutteren har tenner som går mot en stang med tenner på. Dette brukes til å stramme/slakke reima. Stanga jeg nevnte må også løsnes slik at den svinger fritt inne ved motorblokka.

Lek litt med det så ser du hvordan det funker og hvilken retning som er stramming og hvilken som er slakking.

Ellers må du ta av bolten med strammemutteren helt for å ta av dynamoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har tatt ut den gjennom gående bolten du snakker om. Det eneste som gjenstår er å løsne reima. Reima er så stramm at den holder dynamoen på plassen sin. Jeg tror jeg får den av med brekk jern faktisk om jeg bare bender til den detter ut av av reima. Eller er det dumt?

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider