Bevistløs Skrevet Juli 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Akkurat kommet tilbake fra et års jobb i utlandet. Og greide selvfølgelig å stanse det meste av faste utgifter, og resten tok jeg på avtalegiro og den slags... men glemte en. Da jeg kom hjem fant jeg regning på årsavgift på den gamle kjerra jeg durer rundt i de periodene jeg er hjemme. Det er nå betalt. Verre er det at mens jeg var borte skulle vist vraket ha vært på EU kontroll, og det blir vel lite gule oblater å se uten det. Så har bestilt time for EU kontroll i neste uke hos NAF. Har ikke helt turt å åpne det neste brevet fra toll myndighetene, men det er vel avskilting kan jeg tenke meg, etter som hverken EU kontroll har blitt utført, eller årsavgift betalt (før nå). Har betalt årsavgiften + 250kr i tilegsavgift, forsikring har jeg holdt i orden hele tida... Forutsatt at "bilen" passerer kontroll (mirakler har jo skjedd før), hva tror dere må til for at jeg lovlig skal kunne sette meg i bilen for å kjøre til butikken for å handle brød og melk uten å risikere avskilting rundt første sving? Og hva vil det koste? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Juli 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Dersom bilen går gjennom EU-kontrollen, kan du ha med kontrollseddelen i bilen, samt kvittering for den betalte årsavgiften! Da skal det gå i orden. Med mindre du møter en skikkelig grinete purk da.. :) Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bevistløs Skrevet Juli 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Dersom bilen går gjennom EU-kontrollen, kan du ha med kontrollseddelen i bilen, samt kvittering for den betalte årsavgiften! Da skal det gå i orden. Med mindre du møter en skikkelig grinete purk da.. :) Takk for svar. Får satse på at den uniformerte sov godt den natta og ikke har PMS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Når du får bilen EU godkjent tar du med deg kontrollseddelen til SVv og ber de skrive ut oblater.:) Etter den 14 august kan biler uten gul oblat avskiltes uten spørsmål Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
texas_ranger Skrevet Juli 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 men ville aldri tatt kontrollen hos naf om du er i tvil på om den går igjennom, de har rykte på seg til og være OVER PIRKETE på ting som ikke er gale. prøv heller hos det lokale verkstedet til "pettersen" neddi gata han pleier og være litt greiere enn naf :P Siter mazda! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHA Skrevet Juli 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 (endret) Etter den 14 august kan biler uten gul oblat avskiltes uten spørsmål Tror ikke dette stemmer lenger.. For noen dager siden så ble x antall biler på togstasjonen på Jessheim avskiltet. Var endel biler der som fikk klippet skiltene sine! hehe EDiT: Rettelse, var bare biler som ikke var eu-godkjent, ikke betalt årsavgift osv som ble avskilta. jaja :) Endret Juli 31, 2009 av HHA Siter Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Juli 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 men ville aldri tatt kontrollen hos naf om du er i tvil på om den går igjennom, de har rykte på seg til og være OVER PIRKETE på ting som ikke er gale. prøv heller hos det lokale verkstedet til "pettersen" neddi gata han pleier og være litt greiere enn naf :P Mitt inntrykk er det motsatte. Verksteder, som egentlig lever av å reparere biler, de "finner" ofte feil som ikke eksisterer, mens NAF (som ikke er et verksted, og derfor ikke har noe å tjene på å rapportere feil som ikke eksisterer) er upartiske og greie. Og nei, jeg er ikke NAF-medlem, så jeg har ingenting å tjene på å anbefale NAFs PKK. En av mine tidligere biler hadde en ulelyd i motorrommet, ikke en PKK-feil, men kontrolløren fant uoppfordret fram et stetoskop for å avgjøre om det var vannpumpelageret eller generatorlageret som ulte, bare for å hjelpe meg med å fikse/fjerne årsaken til lyden. Som en ren kundeservice altså. I mitt tilfelle var det en dråpe olje på generatorlageret som skulle til, et verksted ville antagelig skiftet hele generatoren, fordi de kunne tjent bedre på en sånn "reparasjon" ... Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 NAF har rykte på seg for å være pirkete, selv om de ikke tjener på det, har hett etterkontroll fra biler på NAF i Skien, og der har de virkelig vært fantasifulle, hadde det vært min bil som fikk den smørbrødlista hadde de fått en klage på seg pga. feil somm ikke eksisterte, uikke var ille nok, ikke var feil i forhold til PKK. Ellers så er det bare å prate med kjente om hvilke plasser som er til overmål pirkete, det finnes begge deler blant bilverkstedene. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leepriest Skrevet Juli 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 NAF i Trondheim er i allefall ikke pirkete. Jeg har selv brukt de ved flere anledninger og kan anbefale de. Nå har ikke noen av mine biler hatt noen ulovligheter ved seg. Alt av senking etc har vært innskrevet i vognkort. Vet ikke hvordan de stiller hvis et senkesett ikke er innskrevet eller liknende. Du får til og med en kopp kaffe mens du venter :) pluss at du sitter i hallen og ser på arbeidet blir utført. Tar vel normalt sett et kvarter. Har den oppfatningen at de følger listen sin og "thats it". Vet om flere som har tatt PKK ved merkeverksted, og fått en lang liste med feil. Deretter har de tatt en ekstra PKK ved NAF og listen har nærmest forsvunnet. NAF sjekker om det er noen feil nå, mens et merkeverksted finner også "feil" som kan dukke opp fram i tid er min erfaring. Dette skyldes sikkert ikke mekanikerene selv, men et direktiv ovenfra hos merkeverkstedet om hva en mekaniker skal se etter. Men dette er bare mine spekulasjoner da. Siter Mazda 5 Opel Astra G http://www.gauldalgatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EliteCorrado Skrevet Juli 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 Vet om flere som har tatt PKK ved merkeverksted, og fått en lang liste med feil. Deretter har de tatt en ekstra PKK ved NAF og listen har nærmest forsvunnet. NAF sjekker om det er noen feil nå, mens et merkeverksted finner også "feil" som kan dukke opp fram i tid er min erfaring. Dette skyldes sikkert ikke mekanikerene selv, men et direktiv ovenfra hos merkeverkstedet om hva en mekaniker skal se etter. Men dette er bare mine spekulasjoner da. +1 til denne Siter Seat Leon 1.9 TDI PD Chevrolet Tahoe SC x VW Corrado G60 x Audi 80 x Jetta GTI x Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 . Dette skyldes sikkert ikke mekanikerene selv, men et direktiv ovenfra hos merkeverkstedet om hva en mekaniker skal se etter. Men dette er bare mine spekulasjoner da. Netopp.. Det er akkurat det det er, spekulasjoner..Forøvrig uten rot i virkeligheten. Ærlig talt, tror du det jobbes på den måten har du mye og lære.. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leepriest Skrevet Juli 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 Netopp.. Det er akkurat det det er, spekulasjoner..Forøvrig uten rot i virkeligheten. Ærlig talt, tror du det jobbes på den måten har du mye og lære.. Snedig det der. Alle som jobber i bedrift med et hierarkisk styresett vet at bestemmelser/direktiver kommer ovenfra og ned. Bilverksteder er inget unntak. Hvorfor har det seg slik at merkeverksteder finner feil NAF, eller biltilsynet da de også tok PKK, ikke finner, eller ikke finner relevant for den aktuelle PKK'en? Jeg sier ikke at alle verksteder er slik, men at enkelte verksteder opererer slik, er faktisk virkeligheten uansett om du kan/vil se den. Siter Mazda 5 Opel Astra G http://www.gauldalgatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 (endret) Snedig det der. Alle som jobber i bedrift med et hierarkisk styresett vet at bestemmelser/direktiver kommer ovenfra og ned. Bilverksteder er inget unntak. Hvorfor har det seg slik at merkeverksteder finner feil NAF, eller biltilsynet da de også tok PKK, ikke finner, eller ikke finner relevant for den aktuelle PKK'en? Jeg sier ikke at alle verksteder er slik, men at enkelte verksteder opererer slik, er faktisk virkeligheten uansett om du kan/vil se den.Tja. Nå jobber jeg på et verksted jeg da, og kan opplyse deg om at det faktisk er han som kontrollerer bilen som er ansvarlig. Alle som driver med kontroll må være godkjent av Svv, og ingen lenger opp i hierakiret kan gi ordrer om å godkjenne/sette mangel uten at kontrolløren er enig.. Så bare kom med spekulasjonene dine du.. Jeg kan gi deg masse eksempler på at både SVv og NAF har funnet feil som ikke er der. Slakk i hjullager foran på Granada, og bærearmsforinger på Sierra f.eks. En mann på Hamar hadde i flg en artikkel i HA for tre uker siden bilen sin på NAF. Det ble noen mangler, og bilen ble satt inn på merkeverksted for reprasjon og getterkontroll/godkjenning. Ved en etterkontroll skal det ikke gies nye mangler, men verkstedet fant noen ting de mente burde utbedres i forbindelse med reprasjonen, og tok kontakt med kunden. Kunden sa seg enig og bilen ble utbedret og godkjent. En liten stund etterpå trår mannen bremsepedalen i bunn. Et bremserør hadde rustet i stykker. Dette er omfattende å skifte så bilen ble levert til opphugging. Det var mange fine bortforklaringer der etterpå. Et merkeverksted ville ha avdekket bremserøra med en gang fordi det er et kjent problem på biltypen.... Jeg reparerte noe småtteri og tok etterkontroll på en bil som hadde vært på NAF. Ingen direkte trafikkfarlige feil, men ting som skal være i orden. Under en samtale med en kollega lente jeg meg helt tilfeldig mot høyre fremhjul. Ble litt overrasket da gitt . Den opphengskula var på tur ut . Og den ble ikke slik på de to ukene som hadde gått siden kontrollen Men det gjøres selvfølgelig like mye feil hos alle kontrollinstanser. Er bare mennesker vi også Men poenget med EU kontrollen må vel ikke være å få minst mulig feil, men at man avdekker graverende feil slik at bilen er nogenlunde trygg å bruke i trafikken Endret August 1, 2009 av Mondeo Srikv.. Skrvi ...Skrivefeil Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leepriest Skrevet August 1, 2009 Rapporter Share Skrevet August 1, 2009 Men det gjøres selvfølgelig like mye feil hos alle kontrollinstanser. Er bare mennesker vi også. Men poenget med EU kontrollen må vel ikke være å få minst mulig feil, men at man avdekker graverende feil slik at bilen er nogenlunde trygg å bruke i trafikken. Akkurat det der er vi fullstendig enig om. Bare så synd at det virker som om at enkelte verksteder driver useriøst, og det påvirker menigmann sin oppfatning av "alle" verksteder dessverre. Man hører jo om unntakene, ikke alle de andre. Siter Mazda 5 Opel Astra G http://www.gauldalgatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet August 1, 2009 Rapporter Share Skrevet August 1, 2009 Tror vi kan enes om at NAF har lykkes best med reklamen sin jeg. De useriøse tror jeg faktisk holder på å bli borte, for Statens Vegvesen har jo sluttet å kontrolle biler, nå kontrollerer de bare verksteder. Og til opplysning så står det på statistikken deres ikke noe bedre til hos NAF enn hos Bilverkstedene Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg