Gå til innhold

Politikontroll og bruk av vippelykter

Ranger emnet


Yelsent

Anbefalte innlegg

Dette er et spørsmål jeg har lurt på en god stund, uten at det har vært så fryktelig mye med svar jeg har blitt klokere på opp gjennom tidene.

 

174575_Full.jpg

 

En rekke eldre bilmodeller har vippelykter eller skjulte lykter. I markeder som USA er det jo ikke påbudt med disse konstant på, men her i Skandinavia er det i dag påbudt med hovedlys på hele tiden.

 

Jeg er klar over de norske reglene om kjørelys, og dersom bilen har parklys er det så vidt jeg har forstått lov til å kjøre med dette sammen med grøfte/tåkelys i dagslys. Har man en bil med grøftelys og vippelykter kan man jo kjøre med dette om dagen fullt lovlig (les: 200SX-eiere?). Men jeg har ikke tåkelys, kun fjernlys under vippelyktene, og disse fungerer bare dersom vippelyktene er åpne (puh, ble komplisert dette).

 

Derfor er det i praksis ikke lovlig for meg å kjøre med vippelyktene nede om dagen - og jeg kjører da egentlig ulovlig. Forrige eier da jeg kjøpte bilen sa at han likevel aldri ble stoppet på dette og at politiet ikke brydde seg, så lenge de var på når mørket kom frem. Jeg ser også en del andre halveksotiske eller eksotiske biler med vippelykter og skjulte frontlykter (Charger, Thunderbird, Stingray, Corvette, Ferrarier m.m.) som kjører med disse lukket/skjult om dagen her i landet.

 

Slår egentlig politiet hardt ned på dette? Er det noen som har erfaringer eller kunnskap å dele angående dette temaet? :)

Endret av Yelsent

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermonter spredere er løsningen, kjøre uten lys er like ille uansett hvilken bil du kjører, selv om det ikke ser ut til at onkel blå bryr seg om noe som heter lys med mindre det er blått.

 

Du kan jo og vurdere å kjøre med pippelyktene på gløtt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermonter spredere er løsningen, kjøre uten lys er like ille uansett hvilken bil du kjører, selv om det ikke ser ut til at onkel blå bryr seg om noe som heter lys med mindre det er blått.

 

Du kan jo og vurdere å kjøre med pippelyktene på gløtt.

 

Liker et 'clean look', så i dette tilfellet (skyt meg gjerne) foretrekker jeg det estetiske fremfor det praktiske. Har også prøvd med lyktene på gløtta (gjorde det i fjor høst og vinter), dette resulterte dog i at halvparten syntes det var tøft mens den andre halvparten trodde lyktene var ødelagt. :D

 

1.jpg

 

Men;

 

kjøre uten lys er like ille uansett hvilken bil du kjører

 

Er dette i følge deg eller politiet?

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir stoppet i en KONTROLL så tror jeg at du er busta her.

Siden bilen blir kontrolert for feil/mangler så burde ikke politiet se mellom fingra her, selvom det er noe så teit som feil lysbruk.

 

Fiks noen grøftelys så kan du spandere bilen på noe isteden for en bot til staten på noen tusen kroner ;)

 

/M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grøftelys (som du kan se på bildet over), men det er fjernlys, som bare fungerer dersom vippelykene er åpne. Det er kanskje mulig å koble om hele lyssystemet, slik at hellysene er der nede, men jeg er ingen elektrikerkyndig person - men så klart, dersom det er mulig ville jeg nok sett nærmere inn på å få noen til å gjøre det for meg.:)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å koble om lykter er helt sikkert mulig både teknisk og å få det godkjent. Ellers er mitt inntrykk at å "glemme" å slå på lykter som faktisk virker når de er "husket" påslått kun kan resultere i muntlig påtale, mens pærer som faktisk ikke fungerer anses som mer alvorlig av påtalemakta.

 

Mange merkeklubber for biler med lukelykter har ofte en oppskrift for å få "godkjente" kjørelys uten å ta opp lukene på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig at trådstarter er mer interessert i politiets reaksjon enn det åpenbart idiotiske med å kjøre uten ordentlig kjørelys. Det er faktisk stor forskjell i synlighet ved å kjøre uten nærlys/tåkelys.

 

Her har vi en kandidat for Darwin Award. Gratulerer, Ylsent.

 

Takk for nok et konstruktivt og hyggelig innlegg, Buskmann.

 

Jeg vet ikke hvor ofte du er utendørs, men helt ærlig - dersom du i ny og ne ser en halveksotisk sportsbil kjøre rundt; hvor ofte kjører vedkommende rundt slik i strålende sommervær?

 

54155772875.jpg

 

Eller slik?

 

194379S731688.jpg

 

Spørsmålet mitt dreier seg ikke om hva politiets reaksjon på meg er, men hvis du tar deg tid til å lese innlegget, ser du at jeg spør om politiet ser på dette med lukkete vippelykter med mer skjønn enn en 'vanlig' bil.

 

Kanskje du kan svare på spørsmålet mitt - du er jo ekspolitimann. Eller var det lokfører i CargoNet du var? Det går litt i surr for meg, send meg gjerne CVen din slik at jeg kan børste opp hukommelsen min.

 

En dag kan du kanskje også kjøre en bil med vippelykter. Men det er nok ikke dessverre så mange originale Opel GTer på veien lenger.

 

 

EDIT:

 

Å koble om lykter er helt sikkert mulig både teknisk og å få det godkjent. Ellers er mitt inntrykk at å "glemme" å slå på lykter som faktisk virker når de er "husket" påslått kun kan resultere i muntlig påtale, mens pærer som faktisk ikke fungerer anses som mer alvorlig av påtalemakta.

 

Mange merkeklubber for biler med lukelykter har ofte en oppskrift for å få "godkjente" kjørelys uten å ta opp lukene på dagtid.

 

Takk for info. Tror jeg skal grave litt dypere her angående omkobling. Du har fått det inntrykket, ja? Du har vel litt erfaring med denne typen biler, kan du 'dele' litt informasjon om denne sagnomsuste oppskriften? :)

Endret av Yelsent

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grøftelys (som du kan se på bildet over), men det er fjernlys, som bare fungerer dersom vippelykene er åpne. Det er kanskje mulig å koble om hele lyssystemet, slik at hellysene er der nede, men jeg er ingen elektrikerkyndig person - men så klart, dersom det er mulig ville jeg nok sett nærmere inn på å få noen til å gjøre det for meg.:)

 

Kan koble tåkelysene dine på et nytt relè.

hvis det ikke er mulig med noe annet mekk, noe som det helt sikkert er :)

98 Audi A3

94 VW Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Tror jeg skal grave litt dypere her angående omkobling. Du har fått det inntrykket, ja? Du har vel litt erfaring med denne typen biler, kan du 'dele' litt informasjon om denne sagnomsuste oppskriften? :)

Jeg har hatt Fiat X1/9, Bertones "mini-Miura".

car-complete-a1.jpg

 

Der gikk oppskriften ut på å få tak i baklykter fra Fiat 128 og klare blinklysglass foran til X1/9. Deretter flyttet man over pæreholderne fra bremse-/baklyktene (som tålte mye watt) og sette de der det før var blinklys. Dette ble de nye kjørelysene. Der det tidligere var parklys satte man inn oransj blinklyspærer fra f.eks Fiat Uno. Og så måtte man koble om ledningene litt og vips hadde man gode kraftige kjørelys med lukene nedslått, uten å montere "grøftelys". Bremsebakpærene fra Fiat 128 hadde dessuten en fiffig dobbeltfunksjon, de ga både vanlig baklys (lav watt) og bremselys (høy watt) i de samme pærene. Lav-wattsdelen ble koblet opp som de nye parklysene. Dermed kunne bilen godkjennes med den nye lyskombinasjonen.

 

Ved mørkets frambrudd åpnet man selvsagt lyktelukene på vanlig måte for å få ordinært nær- og langlys.

 

Fiat X1/9 var forresten en skikkelig "lukebil", 2 lykteluker, panseret (som var et bagasjeromslokk), targataket (som kunne løftes på eller av på ca 25 sekunder), de to dørene, motorlokket (bak targabøylen) og det bakre bagasjeromslokket (bak motoren). I alt 8 luker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips, bytt ut fjernlysa med spredere, evt lur inn noen 10W pærer inni der, så er det bra nok som kjørelys vanligvis.

 

Møter mange slike biler som du viste bilde av, og alle har tåkelys, så de kan kjøre med lysa nede på dagtid.

 

Er du heldig kan du greie deg med å justere de ekstra fjernlysa dine i bunn og koble dem på bryter for tåkelys.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår