Gå til innhold

Caddy: Røyk av framhjul

Ranger emnet

Javel

Anbefalte innlegg

Når jeg kjørte hjem nå nettopp, kom det noen vibrasjoner i bilen.

Syntes de forsvant igjen, men da jeg hadde parkert hjemme og gikk ut, luktet det svidd og det røyk av venstre framhjul. Det var kokhett.

Kan det være noe som har satt seg mellom bremsekivene? Har hørt litt hyling derfra av og til når jeg kjører seint.

Eller er dette helst noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlign med den andre kaliperen. Men du ser det og kjenner det på gliderne om de mangler kobberfett. Rekner med du får det hos Jernia elns. Bare pass på at du ikke får det på skivene eller klossene;)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har nå tatt av hjulet og snurret og rikset litt i bremsekiva.

Men ikke planer om jeg vil prøve meg på å skru opp noe bak der.

Det ser så trangt og kronglete ut at.

Og når jeg ikke er helt sikker om det er det heller.

Kjørte en 3 - 4 kilometer og sjekket. Da var begge framhjulene begynt å bli litt varme.

De skal vel ikke bli noe varme i det hele tatt normalt vel?

Nei får vel bare få bilen opp til møller i morgen og ikke plyndre mer med det.

Dette kommer vel under mobilitetsgarantien og det, for jeg tror ikke jag tar sjansen å kjøre helt opp dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dere HELT sikker på at det er feilen?

Tror ikke jeg tør prøve på det. Fins det noe illustrasjon på hvordan det der ser ut, og hvordan man gjør det?

Det er veldig fort gjort og bagatellmessig og finne ut og utbedre slikt selv på en eldre bil av en som skrur en del.

Men sånn jeg ser det, så er du uerfaren med verktøykassa, og vil nødig at du skal prøve å skru og tukle med bremsene og "bare" ha på kobberfett som noen foreslår her, da det i verste fall kan bli til at siden du er litt uerfaren, kan det komme kobberfett på bremseskiva, noe som resulterer i redusert bremsekraft ved en oppbremsing, og dermed kan det gå galt.

Jeg vil, selv om det sikkert er mange som tenker det motsatte, at du skal kjøre på et bilverksted og be dem se over det, evt smøre opp hvis det går tregt inni der.

Det er hvertfall min mening. Håper det ordner seg :)

Nå - 2007 Golf V TDI

x - 1991 Volvo 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fort gjort og bagatellmessig og finne ut og utbedre slikt selv på en eldre bil av en som skrur en del.

Men sånn jeg ser det, så er du uerfaren med verktøykassa, og vil nødig at du skal prøve å skru og tukle med bremsene og "bare" ha på kobberfett som noen foreslår her, da det i verste fall kan bli til at siden du er litt uerfaren, kan det komme kobberfett på bremseskiva, noe som resulterer i redusert bremsekraft ved en oppbremsing, og dermed kan det gå galt.

Jeg vil, selv om det sikkert er mange som tenker det motsatte, at du skal kjøre på et bilverksted og be dem se over det, evt smøre opp hvis det går tregt inni der.

Det er hvertfall min mening. Håper det ordner seg :)

Ja nettopp, det er akkurat det jeg mener. Har ikke nevneverdig erfaring med å skru på slike saker,

Det mest "avanserte" jeg har gjort tror jeg, var å skifte støtdempere på en Golf en gang. Og ellers skiftet startmotor og eksosanlegg.

Men dette serlitt drøyt ut for meg ja :nono:

Tok en kjøretur i dag, ca like langt som da det ble så varmt. Men ingenting skjedde da.

De ble litt sånn lunkne bare på begge side.

Men det er vel sånt som kommer og går kanskje?

Kan det forresten ha vært det jeg først trodde, at en småstein eller noe hadde satt seg fast?

Skal snakke med et verksted i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis stempel i kalipper som er rustet fast/går treigt. Dette er jo en god klassiker.

Har også opplevd folk kjøre stål mot stål, dvs ikke bremsebelegg igjen (gnistrer litt og blir jævlig varmt). Men det hadde du vel hørt..

Få deg en ny/byttekalipper hvis du ikke vet hvordan de skal renoveres.

Ta bilen på verksted hvis du ikke føler deg kompetent til å fikse.

Kalipperen må byttes, skiven må sjekkes for kast (de har en tendens til å slå seg når de blir jævlig varm..) skal ligge innenfor 0.1mm maks avvik. Dette måles med måleur som festes på wishbone med magnetfeste.

Skal alltid måles vet mistanke om kast og bremsebytte. Skiven skal da være skrudd fast i navet med par små skruer og anleggs

flatene fri for skitt.

Kopperpasta er greit, det er mikronisert kopper med fett. Men for mye er like gale som for lite. Bruk heller ikke kopperpasta på hjulnav hvis du har felger av aluminium.....da bruker du aluminiumspasta.

Bremseskive og bremseklosse skal være pinlig ren og fri for olje, kopperpasta og skitne hender. Skive vaskes med etanol.

Bremsevæske skal så luftes.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis stempel i kalipper som er rustet fast/går treigt. Dette er jo en god klassiker.

Har også opplevd folk kjøre stål mot stål, dvs ikke bremsebelegg igjen (gnistrer litt og blir jævlig varmt). Men det hadde du vel hørt..

Få deg en ny/byttekalipper hvis du ikke vet hvordan de skal renoveres.

Ta bilen på verksted hvis du ikke føler deg kompetent til å fikse.

Kalipperen må byttes, skiven må sjekkes for kast (de har en tendens til å slå seg når de blir jævlig varm..) skal ligge innenfor 0.1mm maks avvik. Dette måles med måleur som festes på wishbone med magnetfeste.

Skal alltid måles vet mistanke om kast og bremsebytte. Skiven skal da være skrudd fast i navet med par små skruer og anleggs

flatene fri for skitt.

Kopperpasta er greit, det er mikronisert kopper med fett. Men for mye er like gale som for lite. Bruk heller ikke kopperpasta på hjulnav hvis du har felger av aluminium.....da bruker du aluminiumspasta.

Bremseskive og bremseklosse skal være pinlig ren og fri for olje, kopperpasta og skitne hender. Skive vaskes med etanol.

Bremsevæske skal så luftes.

Huffda...håper ikke jeg må ut med en "formue" på dette her

(måtte nettopp hive over 2000 på nytt vindusviskerstag)

Men får bare ringe verksted å høre i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått det fikset

Kan man si at dette er sånt man burde se under servicer, eller er det sånt som bare skjer når det skjer?

Update: H !! -tar en prøvetur, og det blir fortsatt varmt?? Ikke spesielt varmt, men varmen kan kjennes absolutt ved å holde på felgene.

De sa det var i orden :hvaskjera

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider