Gå til innhold

SUBkasse - trenger tips til videre bygging

Ranger emnet

Kneseknabb

Anbefalte innlegg

Har et skikkelig budsjettprosjekt igang der jeg lager en SUB-kasse ut fra materialer jeg har liggende i kjelleren og et eller to 12" basselement jeg fant kassert. I tillegg har jeg brukt 349,- på en ny 500W forsterker fra Europris som jeg håper fungerer hehe..

Materialene er for det meste i underkant av 20mm spon, til tider laminert. Volumet i kassa er beregnet til 85l. Har foreløpig brukt vanlig trelim, treskruer, og i tillegg silikon i alle skjøter innvendig.

EDIT: endret til vanlig lukket kasse.

Endret av Kneseknabb
Skrev feil - det er 12" ikke 10"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo huske på at kassen til elementet er bare på den siden av elementet der magneten er. Så visst du er blitt anbefalt 85 liter kassevolum til det elementet så er jo den faktiske kassen til elementet rundt halvparten av dette.

Jetta 85 - The funkmobile

Seat Leon - Bruksbil

Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne ut korrekt BÅNDPASSkasse til elementet, og da får du også størrelsen, og antall porter osv...

Det aner meg at du ikke har peiling på hva du driver med, og bare lager en kasse etter en idè du har i hodet, og det funker garrantert IKKE.

Hvis elementet skal ha 42-56 liter lukket kasse, så blir det det enkleste for deg å lage ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne ut korrekt BÅNDPASSkasse til elementet, og da får du også størrelsen, og antall porter osv...

Det aner meg at du ikke har peiling på hva du driver med, og bare lager en kasse etter en idè du har i hodet, og det funker garrantert IKKE.

Hvis elementet skal ha 42-56 liter lukket kasse, så blir det det enkleste for deg å lage ;)

Aha, etter litt søk ser jeg at båndpasskasse kanskje ikke er det enkleste å gjøre i det blå nei. Har null peil på sånne kasser, derfor jeg spør her. Har kun bygd en kasse før med normal plassering av element.

Nå har jeg ikke kommet så fryktelig langt i prosessen uansett, så jeg kan gjøre om hele prosjektet til en vanlig lukket kasse som tydeligvis er enklere å få bra resultat ut av

Jeg har forøvrig to helt like 12" til rådighet, men foreløpig bare en forsterker. Tror kassa er akkurat passe til begge to

vil det være hensiktsmessig å plassere begge elementene i kassa, enten i samme rom eller hvert sitt kammer selvom jeg bare vil bruke den ene til å begynne med?

Fortsetter nok da byggingen basert på at det skal bli en lukket kasse med plassering av element(ene) i front skråvegg. Håper på flere kommentarer, så bygger jeg etterhvert som jeg får flere tips. Hadde vært moro om resultatet ble bra på bakgrunn av det som kommer frem her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skråveggen er den delen som skal inn mot seteryggen, så da skal du ha elementene på motsatt side... Leg en kasse til begge elementene, og få deg en ny forsterker, den du har er det ikke verdt å koble opp engang ;)

Er i gang med en 22mm sponplate til skråveggen der elementene skal være. Ikkeno vanlig bil dette, så det passer best å ha de der. Før jeg setter på siste lokket deler jeg kassa i to innvendig med en plate, og sealer alt med silikon. Tror faktisk kassa kan bli bra til å være laget på restmaterialer =) og hvis elementene suger kan jeg bytte de senere. Ettersom jeg lagde den "nesten" uten tegninger er det morsomt nok å se at hvert kammer vil være 42,5 liter som er oppgitt som minimum..

Når det gjelder den forsterkeren fra Europris er jeg spent på om det kommer lyd ut av den hehe, MÅ prøves - kommer med resultatet senere =) Skal legge den på matvekta også for å sjekke, for her er det ikke mye murstein inni for å si det sånn

Har evt. en 400W pioneer jeg kan flytte fra den andre kassa jeg ikke bruker for øyeblikket men på sikt blir det nok en som klarer å drive begge elementene.

Når jeg først er igang her kan jeg liksågodt komme tilbake med info om hvordan ting går. Feel free til å kommentere mer .. Og jeg kommer sikkert med flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider