Gå til innhold

Fjerne rust fra støtfanger

Ranger emnet


tim94

Anbefalte innlegg

skal fjerne en god del rust fra innsiden på støt fangeren på boblen min, men så er den ikke glatt på inn siden slik at det tar evigheter å pusse bort rusten.

 

Går det an å bruke vinkelsliper uten å skade støtfangeren eller må jeg bruke sandpapir?

VW Beetle 1302, 1971 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv rondell å se om det blir bedre. Det beste er nok sandblåsing, men du kan prøve forsiktig å se om det hjelper. Sandpapir på rust er en evighetsjobb..

 

med rondell, mener du en slik rund ting som du setter på drillen som har masse korte metall tråder?

 

prøvde det, men det ble akurat som om det la seg et belegg oppå, når jeg pusset litt på det med sandpapir så ble det rust farga igjen....

 

hvorfor skjer det?

VW Beetle 1302, 1971 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du googler båndsliper finner du bilde av hvordan den ser ut;)

Mye enklere enn å forklare...

 

Sandpair tar en evighet å slipe metall med...fordelen med en båndsliper er at man kommer til de aller fleste steder fordi den er liten...fungerer på samme måte som en vinkelsliper,men bare med bedre fremkomlighet.

 

Hvis du skal pusse for hånd med papir burde du gå på med noe veldig grovt.men selv om rusten blir borte bør du legge på en epoxy grunning oppå.Ellers kommer rusten bare igjen etter kort tid.Vann og bart metall fungerer ikke helt godt sammen.

Legg på en slik grunning og kjøp en sprayboks på europris i sølv og ta oppå epoxyen.

Er innvendig i fangeren du skal slipe rust?

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp sitronsyre på apoteket. Legg fangeren i badekaret eller bygg ei lita kasse (akkurat stor nok til fangern) av f.eks treplank og legg tett plastfolie oppi. Da blir fangern fri for rust uten mye slit.

 

1kg koster 4-500kr, jeg kjøpte 25kg sekk. Men 1kg varer lenge, du bruker bare noen teskjeer per liter vann. 40 gram pulver per liter er sånn passe hudvennlig. Sitronsyre er forresten et næringsmiddel. Lønner seg å varme opp vannet.

 

Kjøkkentema sin fosforsyre funker også. Finnes flere typer syre også, men de koster gjerne en god del mere. Men verdt det da du bare skyller vekk foruensingene etterpå. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronsyre eter ikke krom og lakk. Er du redd for krommen din kan du jo igrunn bare teipe igjen alle bolthull og bruke selve fangern som badekar. :) Bare ta det i flere etapper og vinkle den litt fra hjørne til hjørne.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg osv... ;) Med den svake sitronsyra; alt fra noen timer til et par dager. Men må følge litt med på det så det ikke sementerer seg på stålet. Det har jeg prøvd mange ganger. Leste nylig at da er blandinga for sterk. Men nå har jeg bare blanda på øyemål stort sett. Og det tåler fint ett døgn uansett. :)

 

Du vil få et sort finmalt pulver som ser ut som bremsestøv om du får det på fingrene. Setter seg godt i porene ihvertfall. Dette har jeg bare skyllet og gnidd av med fingrene evt en oppvaskkost. Greit å få nøytralisert syra i samme slengen (med vann.) Da er det matt grått og veldig mottakelig for både rust og rusthindrende olje og maling.

 

Er det mye gravrust ser det ut deretter, men siden det er baksiden er det bare å kline det inn med det du føler for. Hvis du prøver dette ta gjerne bilder av prosessen og hvilke redskap/kar/løsninger du gikk for. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ihvertfall ta ei hånd-stålbørste og gnikke løs alt som er av søle og møkk og dritt og lort. De har vel ikke sausa inn baksiden med lakk og tectyl? Siden det er rustete der mener jeg. Eller åssen lakk er det du prater på? :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår