Gå til innhold

40mm senking

Ranger emnet


zckumling

Anbefalte innlegg

kan ta bilder og med

 

Dette kommer til å ta lang tid!

 

Start med å få bilen opp av bakken... kjenn på fremdemperene om de kan ristes rundt i dempertårnet.... isåfall trengerdu nye fjærbeinslager!

 

Ta av hjulene

 

Alle boltene er det jeg tror å kanskje husker de er, stort forbehold om feil!

 

Fremme:

Løsne den store bolten på toppen av demperen din, den finner du i motorommet.... er 22mm? og du må ha en 7mm umbraco til og holde demperen igjen meg. Løsne så de to 19mm boltene som holder nedre delen av demperen fast til bilen..... dra av bremserørholderen fra demperen din og ta hele greia ut.

Det samme gjøres på andre siden og du har to dempere som ligger med fjører. Mer deg hvilken vei alt ligger, skal sammen igjen samme veien. Fest fjørene med noen tvinger eller enda bedre, fjørpresser. Hvid din bil er lik min bil, er ting her oppe ganske fucked opp.... fjørbeinslager som har delt seg osv men nede i suppa skal du finne en slags mutter som holder fjørbeinslageret nedtil fjørskåla. Denne har spor på hver side og det er bare å trekke fjørene sammen slik at de ikke presser på, og fikle denne av med skrujerne eller noe. Når denne er av kan alt fjernes, og så trer du de nye fjærene der de gamle sto. Så kan du f.eks. lakke fjørskålene med hammerite eller noe og sette dem på plass igjen (liker å ha ting fint og rustfritt) så på med fjørbeinslageret og stram til den fine spesialmutteren. Alt tres på plass igjen slik du tok det av, og mutrene strammes. fint opp.... dersom du har nye fjørbeinslager, merker du hvor lite bevegelse det er nå.

 

Bak:

 

Finn toppfestene under gummi koverene i bagasjerommet.

Skru disse av, må sikket holde demperen igjen med en tang eller noe. Finn den bolten som går tvers igjennom nede og skru den av, kan være skikkelig hissig etter mange år på veien, CRC elle noe er en fin ting her Få ut hele demperen, gjør det samme på andre siden. Så må du se på toppfester o.l. her, mine var vekke. alt var rustet vekk, så jeg måte ha nye... fest fjørene og demponter demperene, er vel i alt 3 mutrer og to skiver og en 34mm distanse som skal av, husk rekkefølgen!! Sett på nye fjærer og skru alt i sammen igjen i rett rekkefølge med eventuelle nye deler! Sett dem på plass og stram til!

 

Dersom du lurer på noe bare spør, monterte dempere, fjører, nye fjørbeinslager og toppskåler.... så husker fremdeles så vidt hvordan det ble gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

skrudde ut demperne og var klar til å skifte fjærer da jeg fant ut at jeg aldri i livet kom til å få ut den "mutteren" som sitter på den umbraco skruen... den ser ut som en en skive, bare at den har to hakk eller.no i seg og umulig å skru ut.. valgte å avslutte prosjektet for å ikke ødelegge denne drittn...

 

noen som vet hva slags verktøy jeg skal bruke og hvor jeg får tak i det ? dette var veldig kjipt da jeg brukte lang tid på å få ut demperen.. omg ..

[ ]1990 Scirocco GT2 1.8

[ ]1983 Golf GTI - Prosjekt

[x] 1984 Golf II 1.6 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart, alt på disse bilene som ikke har vært løsna før sitter som faen, men kan ikke huske at denne var så stress... men så var og lagerene mine helt i biter, så jeg kom lettere til med finrene, nei det letteste er nok å prøve med et flatt skrujern og bevege den rundt, bare sett det nedi ene sportet, pass på at du ikke øldelegger gjengene da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at det beste før man begynner å skru er å bruke WD40.

Nå sprayer jeg alltid dette på, venter litt og det er utrolig for mye enklere jobben blir.

Selvfølgelig ikke alt som løsner, men alikevel.

Billig er det også og har prøvd flere andre produkter, men sverger nå 100 prosent til WD40 - som jeg ikke har fem øre for å reklamere for!

Kjører bilcross med SAAB, men også VW Golf og andre biler som dukker opp. Utrolig, men det ble faktisk en totalseier i 2008!Besøk gjerne hjemmesiden: www.race.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig bra greier, kanskje det at eg har spruta på gjer meg litt selvtilit og, bare det å vie at det er der... så regngjør det jo bolthodet, sånn at du får bedre feste, og de glir lettere ut. To bokser brukt på siste proskjekt, som var å ta ut motor og alt av motorrom og lakke dette.. demontere motor og vaske og lakke, skifte dempere og fjærer, og tilfeldigvis ble da og akslinger og bærekonstruksjon under bilen lakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår