zckumling Skrevet Januar 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2004 Har kjøpt meg 40mm senkefjærer fra autospar... har aldri bytta fjærer før så jeg er helt n00b. noen som kan forklare fremgangsmåten så jeg får fjærene byttet på en respektfull måte ? ;) Siter [ ]1990 Scirocco GT2 1.8 [ ]1983 Golf GTI - Prosjekt [x] 1984 Golf II 1.6 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikvw Skrevet Januar 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2004 kan ta bilder og med Dette kommer til å ta lang tid! Start med å få bilen opp av bakken... kjenn på fremdemperene om de kan ristes rundt i dempertårnet.... isåfall trengerdu nye fjærbeinslager! Ta av hjulene Alle boltene er det jeg tror å kanskje husker de er, stort forbehold om feil! Fremme: Løsne den store bolten på toppen av demperen din, den finner du i motorommet.... er 22mm? og du må ha en 7mm umbraco til og holde demperen igjen meg. Løsne så de to 19mm boltene som holder nedre delen av demperen fast til bilen..... dra av bremserørholderen fra demperen din og ta hele greia ut. Det samme gjøres på andre siden og du har to dempere som ligger med fjører. Mer deg hvilken vei alt ligger, skal sammen igjen samme veien. Fest fjørene med noen tvinger eller enda bedre, fjørpresser. Hvid din bil er lik min bil, er ting her oppe ganske fucked opp.... fjørbeinslager som har delt seg osv men nede i suppa skal du finne en slags mutter som holder fjørbeinslageret nedtil fjørskåla. Denne har spor på hver side og det er bare å trekke fjørene sammen slik at de ikke presser på, og fikle denne av med skrujerne eller noe. Når denne er av kan alt fjernes, og så trer du de nye fjærene der de gamle sto. Så kan du f.eks. lakke fjørskålene med hammerite eller noe og sette dem på plass igjen (liker å ha ting fint og rustfritt) så på med fjørbeinslageret og stram til den fine spesialmutteren. Alt tres på plass igjen slik du tok det av, og mutrene strammes. fint opp.... dersom du har nye fjørbeinslager, merker du hvor lite bevegelse det er nå. Bak: Finn toppfestene under gummi koverene i bagasjerommet. Skru disse av, må sikket holde demperen igjen med en tang eller noe. Finn den bolten som går tvers igjennom nede og skru den av, kan være skikkelig hissig etter mange år på veien, CRC elle noe er en fin ting her Få ut hele demperen, gjør det samme på andre siden. Så må du se på toppfester o.l. her, mine var vekke. alt var rustet vekk, så jeg måte ha nye... fest fjørene og demponter demperene, er vel i alt 3 mutrer og to skiver og en 34mm distanse som skal av, husk rekkefølgen!! Sett på nye fjærer og skru alt i sammen igjen i rett rekkefølge med eventuelle nye deler! Sett dem på plass og stram til! Dersom du lurer på noe bare spør, monterte dempere, fjører, nye fjørbeinslager og toppskåler.... så husker fremdeles så vidt hvordan det ble gjort Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zckumling Skrevet Januar 29, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2004 skrudde ut demperne og var klar til å skifte fjærer da jeg fant ut at jeg aldri i livet kom til å få ut den "mutteren" som sitter på den umbraco skruen... den ser ut som en en skive, bare at den har to hakk eller.no i seg og umulig å skru ut.. valgte å avslutte prosjektet for å ikke ødelegge denne drittn... noen som vet hva slags verktøy jeg skal bruke og hvor jeg får tak i det ? dette var veldig kjipt da jeg brukte lang tid på å få ut demperen.. omg .. Siter [ ]1990 Scirocco GT2 1.8 [ ]1983 Golf GTI - Prosjekt [x] 1984 Golf II 1.6 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikvw Skrevet Januar 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2004 Jeg trakk sammen fjærene litt og skrudde denne ut for hånd. Når det var stritt hjalp jeg den rundt med et flatt skrujern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zckumling Skrevet Januar 29, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2004 den satt som faen.. trakk fjærene sammen så demperen var løs og holdt igjen med umbraco'en.. litt vanskelig å få fingrene nedi der? Siter [ ]1990 Scirocco GT2 1.8 [ ]1983 Golf GTI - Prosjekt [x] 1984 Golf II 1.6 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikvw Skrevet Januar 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2004 Det var rart, alt på disse bilene som ikke har vært løsna før sitter som faen, men kan ikke huske at denne var så stress... men så var og lagerene mine helt i biter, så jeg kom lettere til med finrene, nei det letteste er nok å prøve med et flatt skrujern og bevege den rundt, bare sett det nedi ene sportet, pass på at du ikke øldelegger gjengene da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fotojan Skrevet Januar 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2004 Har funnet ut at det beste før man begynner å skru er å bruke WD40. Nå sprayer jeg alltid dette på, venter litt og det er utrolig for mye enklere jobben blir. Selvfølgelig ikke alt som løsner, men alikevel. Billig er det også og har prøvd flere andre produkter, men sverger nå 100 prosent til WD40 - som jeg ikke har fem øre for å reklamere for! Siter Kjører bilcross med SAAB, men også VW Golf og andre biler som dukker opp. Utrolig, men det ble faktisk en totalseier i 2008!Besøk gjerne hjemmesiden: www.race.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikvw Skrevet Januar 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2004 Det er virkelig bra greier, kanskje det at eg har spruta på gjer meg litt selvtilit og, bare det å vie at det er der... så regngjør det jo bolthodet, sånn at du får bedre feste, og de glir lettere ut. To bokser brukt på siste proskjekt, som var å ta ut motor og alt av motorrom og lakke dette.. demontere motor og vaske og lakke, skifte dempere og fjærer, og tilfeldigvis ble da og akslinger og bærekonstruksjon under bilen lakka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Januar 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 Kanskje denne trådene kan hjelpe deg - alt er jo helt likt : http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=25615 Siter Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet Januar 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2004 Og etter at boltene til fjærbeinet forann har vært løsnet på skal du alltid ta forstillingskontroll etterpå! Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.