Gå til innhold

grunn til at lakkeringen min ble ødelagt?

Ranger emnet

fordmk2

Anbefalte innlegg

lakket nettopp panseret mitt med lastebillakk no, i lakken kom det endel små prikker der underlaget viste.

underlaget var 2kpn. epoxy kjøpt hos samme forhandler som lakken, mattet ned med våtslip 400 og vasket med silikon fjerner før jeg gikk og blandet lakk og litt småtteri.

WHYYYYYY???:(

har komt opp med etpar alternative grunner til at dette gikk galt:

bommet på blande forhold

silikonfjerneren låg igjen på underlaget

la for tykke lag - for fort? istaden for å starte med 1.tynt?

ford å opel haand i haaand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mye det der,men silikonfjerneren tror jeg ikke det er....Regner med du har brukt tettfarge,uten klarlakk...

Noen ganger kan slike hull komme av hull i sparkelen under.Det kan være det har vært små hull i grunningen.Silikonhull pleier som regel og se ut som en running,hvor man noen ganger kan se ned til grunningen.

Kan også komme av at grunningen ikke har vært helt tørr også...Mange muligheter...

Kanskje like så greit å slipe over igjen og prøve på nytt...Hvis ikke går det ann å dryppe farge i hullene,slipe og polere...Blir ikke helt 100,men det går hvis du ikke er så nøye;)

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle test lakke for å sjå om fargen dekte godt nok (rød) over epoxyen (gul). alle silikon fjernere tynnere etc. er hagmans btw.

epoxyen ble lakkert forrige torsdag i under gode forhold.

burde eg lakke over med primer i mellom?:) dette var egentlig kun et forsøk for å sjå om eg klarte meg med kunn epoxy som primer:)

ford å opel haand i haaand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben hos oss sprayer vi EP først...lar det stå en times tid før vi legger på fyller.Kommer litt ann på hva slags EP du bruker.Spies Hecker har en som heter 4500 med 4501 som herder.Den tørker fort i vanlig romtemp.

Når du skal slipe fylleren(primer),så legg på kontrastfarge før du sliper den...Da vet du at den blir gjevn og fin før sprøyting.(Du kan bruke en svart sprayboks som kontrastfarge)Er det små huller igjen etter at fylleren er slipt,kan du bruke putti(1 komponent sparkel)Denne kan vannslipes.

Så skal det bare være å vaske med silikonfjerner og sette igang med lakkering;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer det jo også an på om du brukte riktig metote ved vasking med silicon fjærner, du bør benytte enten en sprutekanne for påføring av silicon fjærner og en tørr klut for å tørke av silicon fjærneren, eller to filler, en dynket i silicon fjærner og en tørr for å tørke bort silicon fjærneren, NB!! viktigt å tørke av før silicon fjærneren fordamper av seg selv, da kan du få det problemet du har nå.

Problemet kan oppstå også om du ikke har tilstrekkelig rensing av luften til lakksprøyten, kan også være noe du har stående i nærheten som lager reaksjon med lakken

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikonfjerneren(7010) kan faktisk brukes når man skal ha tilstøtende flater...Når man har lagt fargen og flikket den feks på en dør,kan man sprute på silikonfjerner for å se om flikken er OK.Den fordamper og man kan legge klarlakk.Har aldri tørket av 7010`en før den har fordampet,så har min store tvil på at det er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikonfjerneren(7010) kan faktisk brukes når man skal ha tilstøtende flater...Når man har lagt fargen og flikket den feks på en dør,kan man sprute på silikonfjerner for å se om flikken er OK.Den fordamper og man kan legge klarlakk.Har aldri tørket av 7010`en før den har fordampet,så har min store tvil på at det er årsaken.

Og så er det jo også slik at siliconfjærnere fra forskjellige produsenter ikke er helt lik, noen er milde, slik som 7010 fra Spies Hecker, som en kan bruke på den måten du gjør, siliconfjærner fra andre produsenter er ikke sikkert en kan gjøre det samme med pga dei kan være sterkere enn det 7010 er, Spies Hecker har også andre siliconfjærnere enn 7010, og som ikke er så mild som det 7010 er.

Og også selv i arbeidsbeskrivelsen på Spies Hecker sin 7010, så står det at en skal tørke den av før den fordamper, for å være sikker på at der ikke ligger igjen urenheter i overflaten.

Og når du sprayer den over utflekkings sonen, så sprayer du den jo allerede på en ren flate

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

er ikke noen værden mester og jeg kan ta feil men jeg har drevet med lakkering en stund nå . min erfaring med silikon i lakken er som oftest skyldig silikon fjerner ( da denne faktisk er bassert på silikon holdige midler ) eller silikon holdige stoffer . da får du et "krater" i lakken der du ser under laget .

en anna ting kan være at produkte under lakken ikke har fått tørket nok . det kan resultere i at gundingen trekker gjenom lakken igjen .

du har ikke et bilde av problemet ditt ? litt enklere og gi et svar da

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider