Gå til innhold

Hjelp! Døra er helt skeiv. Hvordan justerer jeg den?

Ranger emnet

Audib5

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt på å jobbet litt med bilen. Har hatt dørtrekket på pasasjersiden av og på flere ganger i løpet av dagen. Dørtrekket er ombyggd litt så det passer dorligt. så derfor må jeg bruke litt kreffter for å få det av og på døra.

Nå etterpå er døra mi helt skeiv :( Den har seget ned et par cm og må presses opp for å kunne lukke den.

Hvordan får jeg justert denne opp igjen?

Trenger jeg skifte noen deler? eller noe spesiellt verktøy for å gjøre dette?

Håper noen kan hjelpe meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her kan jeg godt etterhvert.. og det kan være litt knot.

For å fysisk justere høyden på hele døren kan du løsne litt på boltene mellom hengsel og dør, og løfte døren.

For å justere posisjonering i lengderetning (lengre bak, lengre framme) må du av med hanskerom og kickpanel, av med ledningsnett-koblingsboksen for døren og løsne hengselen innenifra og utenifra. for så å justere der.

For å justere vinkelen i lengderetning på døren, slik at den blir høyere /lavere bak, men lik foran, må du av med hanskerom og kickpanel, av med ledningsnett-koblingsboksen for døren og løsne hengselen innenifra og utenifra. for så å justere der.

For å justere vinkelen i døren i forhold till topp/bunn, løsne skruene mellom hengsel og dør og vri døren i ønsket retning.

Anbefaler å bruke garasjejekk med et trestykke under for alle disse operasjonene. Du bør også få hjelp slik at én kan holde døren og justere den, mens den andre løsner / tighter boltene.

NB! Trykk Torx-bitsen GODT inn i bolten, da disse boltene er myke, og det skal ingenting til før de runder seg!! Ikke end opp som meg, med to ødelagte dremler, en for slapp vinkelsliper og en time med sveising for å få bolten av!

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

what dah fuck er det du har gjort HER egentlig!? en dør faller ikke 8cm av seg selv vel?!

Jeg har funnet ut grunnen til det på min bil.

Forige eigeren var i en kolisjon med bilen. Da var den på verksted. Fikk skifta noen av bjelkene inni døra, den ble omlakkert osv.

De tok seg godt betalt for arbeid med å skifte hengsler, skruer osv. Men det har ikke blitt gjort. Det er de orginale henslene, skruene og allt som står i bilen.

Den øverste skruen var nesten helt ødelagte etter dem har holdt på å fiksa å justert på døra. Den var heler ikke trukket skikeligt til. Så derfor løsna døra mi.

Så jeg fikk kjøpt meg en ny skrue til 10 kr. Å justert opp døra på 20 minutt :) Var ingen problem med å få til det.

Endret av Audib5
Lenke til kommentar
Del på andre sider