Gå til innhold

Montering av motor. Klarer jeg det?

Ranger emnet

PerJoakim

Anbefalte innlegg

HeiHei.

Jeg har en BMW e36 320i 1991 modell. Motoren har gått 300000 og toppakningen røk i går.

Jeg har da bestemt at i steden for å betale 10.000 kr. for reprasjon, vurderer jeg heller å sette i en ny motor.

Jeg har en venn som kan selge meg en billig motor av nøyaktig samme slag.

Det jeg lurer på er om dette er en jobb som er veldig vansklig å gjøre selv. Jeg er ikke så veldig kyndig med montering av motorer, men jeg kan jo noe.

Noen som har noen erfaringer eller tips?

her er motoren forresten: (ser jo ikke så avansert ut).

56_1958273238.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hva skruerfaring du har fra før av, og hvor lett du gir opp.

Var jeg deg, ville jeg absolutt alliert meg med noen som har gjort dette før.

Prosessen er ihvertfall ganske enkel.

1. Tapp av vann og olje
  2. Skru av alt av ledninger som går til motoren (og merk disse om du er usikker)
  3. Skru ut radiator/frontplate
  4. Skru løs dynamo/servo/ac fra motoren
  5. Skru løs eksos.
  6. Skru løs girkassa fra girkassefester/mellomaksling, kan også velge å la den være i bilen eller ta den løs separat.
  7. Skru løs motoren fra motorfestene.
  8. Løft opp motoren, vinsj eller elefantjekk, bruk ett solid tau/kjetting. Fest det i løftekrokene på motoren (om slikt finnes) eller tre det gjennom innsug og eksos manifolden (en løkke på hver side i front og i bakkant på motor).
  9. Monter over girkasse på ny motor (eventuelt prøv å tre motoren inn på girkassen når du setter den på plass).

Montering er det omvendte av demontering, kan være litt knot å få motoren på plass i motorfestene. Er lurt å skru løs alle skruene, slik at du kan bevege litt på motorfestene.

Endret av slitenvolvo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakninger ja. Tenker du på toppakningen da?

Tetteringer, bunnpanne, register, etc. Alt som er vanskelig å komme til med motoren i bilen. Skrur ikke BMW, så jeg vet ikke hva nøyaktig som vanligvis går på disse.

Hvor lang tid må jeg regne med å bruke på å montere en ny motor? Inkludert demontering av nåværende motor og installering av ny.

Kommer helt ann på hvor rask du er å skru, hvor mye du jævles og hvor bra verktøy du har.

Men vil si at det tar deg minimum en dag å gjøre i hjemmeverksted.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider