Gå til innhold

oppsett av drifter og ratt utslag

Ranger emnet


d_wax

Anbefalte innlegg

hei har et par spm,

 

Mange sier at dem har drifte oppsett på bilen...

Men hva innebærer dette hjelper vell ikke å ha den helt ned og kanonstiv mm:P

 

 

Og hvordan gjør dere dette med rattutslag?

er det bare kapp og sveis med nye deler eller er det noe lurere ???

 

 

 

Takker for alle svar

mvh

d_wax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Drifteoppsett kan være mye..

 

Men i bunn å grunn er det å få bilen lav, stivere, montere stabstag bak. Mener at jo grovere stabstag det er bak, jo lettere slipper bilen på ræva. Er også en VELDIG stor fordel med diffsperre/brems.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drifteoppsett må jo være at bilen er satt opp til å fungere best mulig under drifting, og hva det er kan jo variere fra bil til bil.

 

Men i hovedsak må jo det bli:

Senking, inntil 3*30" cambervinkel, ofte stivere stabstag hele veien men spesielt bak, differensialbrems, bestemte typer/grader foretrekkes men varierer nok litt fra bil til bil, minst mulig svingradius, men fremdeles spreding i sving korrekt, motor med god respons må vel og være en god fordel.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drifteoppsett må jo være at bilen er satt opp til å fungere best mulig under drifting, og hva det er kan jo variere fra bil til bil.

 

Men i hovedsak må jo det bli:

Senking, inntil 3*30" cambervinkel, ofte stivere stabstag hele veien men spesielt bak, differensialbrems, bestemte typer/grader foretrekkes men varierer nok litt fra bil til bil, minst mulig svingradius, men fremdeles spreding i sving korrekt, motor med god respons må vel og være en god fordel.

 

minst mulig rattutslag? hva er du for en kar?

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granada3.0GL:

Ja takk dette hørtes bra ut :)

MEN som rennfahrer sier MINDRE ratt utslag ? hva er poenget med det ?? jo mindre det er jo fortere vill du jo oppnå maks vinkel og det er vel ingen fordel ?? eller mener du slik at du svinger lite og får mye utslag ??

 

Rally styring eller hva det heter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minst mulig rattutslag? hva er du for en kar?

 

Lær deg å les, minst mulig rattutslag er ikke det samme som minst mulig svingradius, liten svingradius vil si at du kan svinge mye, altså at du ved full sving vil kjøre rundt i en liten sirkel, ikke en stor.

Kort styring som i lite rattutslag kan nok å være en fordel, men det avhenger vel ganske mye av fører også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granada3.0GL: s€orry men da er vi enig :P takker hehe

 

funkmobile: fordi du føller med, og fordi det er tøft :P hehe Bare noe litt utenom det vanlige:P vet ikke om det går vet ikke en gang om jeg får det til:P men jeg vill prøve :P blir det ikke noe blir det bare herje bane bil av det :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Det kommer an på hvilken bil du har. Er det foran eller bak du mener?

 

Har du macpherson framme er det letteste å sveise inn justerbare dempertopper slik at du kan legge inn toppen av toppen av fjørbeinet og dermed få mer camber.

 

Ved senking kan du f. eks på sierra og bmw e30/e36 få for mye camber bak. Da må du enten kjøpe eksentriske bærearmsforinger (hvis dette lages til din bil) eller rett å slett bygge egne armer med gjengestag og uniballs slik at du kan justere det selv. Men å lage deler i understell er siste utvei, folk flest skjønner seg ikke på det og det blir nesten alltid feil med hjulgeometrien etterpå.

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nå flere oppset å kjøre på!

 

Skal du ha en aggresiv bil? skal den være rolig og gyngete? skal du ha nybegyner eller proff opsett?

 

Jeg kan dele min mening om min bil væffal så kanskje det hjelper deg litt!

 

Bilen er som sagt da en Nissan silvia s14a

 

2902643122_fbae6a3be8_o.jpg

 

Jrg kjører et veldig aggresivt opsett på bilen som gir mye fart, vanvittig grep og raske kontraer! Så lav bil som mulig for å senke vekta nærmest mulig bakken!

 

Det er veldig stor forskjell fra bil til bil hva man kan få gjort, men om du tar for deg en gjennomsnittlig japsebil som du får alt mulig dritt til så har du en hel bil på internett å kjøpe!

 

 

Jeg kjører en veldig stiv bil, for å kunne få mest mulig feeling på hva som skjer, men samtidig skal du ha litt vandring på temperne dine. og en treg retur på dem!

Hjulstillinga mi er 0grader i camber bak, med ca 0.8grader toe fremover!

 

dette gir meg da maks grep bak, gniper godt og spiser dekket jevnt i bredden!

for å kunne justere noe slikt trenger du da inkli undertstell! her er alle armer som bærer navet justerbart!

 

29052009743.jpg

 

 

Når det gjelder opsettet forran er hjulvinkelen ca 2.5grader i camber, 7cm forskjøvet caster og ca 1.2grader i toe, noe som gir bilen en jævla kjapp selvoppretting og blir overstyrt/leken.

 

her har jeg osgå bygd om for mere vinkel i sving. rattutslaget er ikke rørt. jeg liker at det er flest mulig runder på rattet for å kunne slappe av litt og kunne finjustere svingen istedte for kort styring!

 

full sving til høyre.. ca 50grader!

02042009323.jpg

02042009322.jpg

 

Kjør også stive stabilisator stag om du vil!

DEMPERTÅRNSTAG som ligger mellom demperne i motorrommet er ikke noe annet enn avstivelse av karroseriet/ramma/dempertårnet! har ingenting med stivhet på dempere å gjøre!

 

så må du lære deg å bruke håndbrekk inn i svingene og gjerne INNI svingene istedet for bare gasspådrag! da vil du ha hydraulisk brekk!

jo større bremser desto bedre. blir mindre kraft å nappe i og du får full respons på det du driver med engang!

 

14052009618.jpg

 

16052009632.jpg

 

Diffbrems er ikke dte mest optimale da det varierer fra hvor mye effekt du har på bilen din om hjula faktisk vil låse eller gleppe over!

enten må du ha 2 veis diff som det heter med automaisk locker ved pådrag, eller så kan du sveise diffen din.

 

begge hjula bak låst samtidig betyr mye lettere håndtering og at bilen faktisk slepper ræva ut i svingen når du trenger det!

 

Bortset fra dette må du helst ha en motor som er responsiv og med greit effekt!

resten går på sjåføren!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker på vegne av tråden for nyttig info om drifteoppsett :)

 

Men nå er det jo bare slike japsebiler og enkelte bmw som får slike justerbare understell, vi som kjører andre merker får bruke tilnærmet standard og prøve så godt vi kan..hehe.

 

Noen som husker E30`en som Fredrik Åsbø startet sin drifting karriere i? Det gikk jo nesten litt for bra til å være standard understell. Mener han bare hadde en 325i motor også. Noen som kan informere litt mer om det?

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker på vegne av tråden for nyttig info om drifteoppsett :)

 

Men nå er det jo bare slike japsebiler og enkelte bmw som får slike justerbare understell, vi som kjører andre merker får bruke tilnærmet standard og prøve så godt vi kan..hehe.

 

Noen som husker E30`en som Fredrik Åsbø startet sin drifting karriere i? Det gikk jo nesten litt for bra til å være standard understell. Mener han bare hadde en 325i motor også. Noen som kan informere litt mer om det?

 

bilen var så original som det kunne blitt..

Sveiset sperre, motor med hester og en vanvittig flink sjåfør var det som skulle til!

 

 

Han hadde vel ikkeno annet enn kappa senkefjører på bilen, og fjerna stastaget forran for å få plass til motoren...;)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår