Gå til innhold

smøre hjullager

Ranger emnet

dhh_AQ

Anbefalte innlegg

Har fått feil på eu-kontroll igår på ulyd i hjullagre framme og bak på en Audi 80.

Må jeg skifte lagrene eller går det å smøre dem eller noe ?

Kan jeg slakke litt på lageret for å fjerne ulyden slik at jeg får feil på slakke istedet (slakk er 1-er feil) ??

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ifra du har FWD, og da er det typisk at de lagrene må presses inn og ut. Kan ikke smøres.

Bak på FWD er det oftest to todelte, koniske rullelagre som både kan strammes, slakkes, demonteres, smøres og monteres med vanlig håndverktøy. Egnede lagerskålverktøy kan brukes for lettere å unngå at skålene kiles seg fast.

Rå makt bør misbrukes med måte.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager på drivhjul kan ikke demonteres på din.

Mener du kan ikke skiftes eller kan ikke taes i fra hverandre og overhales ?

Men jekka opp forhjulet og hørte etter, og jeg kunne ikke høre noen annen lyd enn fra bremsene...tok vekk kaliperen og lyden var borte... ???

Hva er det egentlig som kan kalles ulyd ?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du kan ikke skiftes eller kan ikke taes i fra hverandre og overhales ?

Men jekka opp forhjulet og hørte etter, og jeg kunne ikke høre noen annen lyd enn fra bremsene...tok vekk kaliperen og lyden var borte... ???

Hva er det egentlig som kan kalles ulyd ?

Det er jo ikke belastning på lageret når hjulet er i lufta. Bytt lager!

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjullagret sjekkes imed hjulet i lufta, så om du kun har bremseulyd, så fiks det og prøv å vis bilen.

Jeg mente at lager på drivhjul, ikke kan deles, som det kan på ikke drivhjul, hele lageret er en del, det kan selvfølgelig skiftes.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjullagret sjekkes imed hjulet i lufta, så om du kun har bremseulyd, så fiks det og prøv å vis bilen.

Jeg mente at lager på drivhjul, ikke kan deles, som det kan på ikke drivhjul, hele lageret er en del, det kan selvfølgelig skiftes.

Man sjekker for slakk i lageret med det i lufta. Om det er ulyd i det når han kjører, er det ikke nødvendigvis det når hjulet er i lufta.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ulyd i det når han kjører, er det ikke nødvendigvis det når hjulet er i lufta.

Enig. Men her er det snakk om en EU-kontroll, og det å få bilen godkjent. Hører ikke noe spes ulyd når jeg kjører sakte med huet ut av vinduet heller...

Men har tenkt å vise bilen som den er. Har fjerna ulyd fra bremser (var noen rustkaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyd i hjullager sjekkes normalt sett på EU-kontroll ved å svive på hjulet fort, for å høre om det romler.

Sjekking av hjullager:

Er det slakk i lageret når du kjenner 6 og 12, og 3 og 9?

Er det ulyd i lageret(romling/during) når du sviver fort på det?

Klirrer det i lageret om du slår på hjulet oppjekka(litt er ok på visse)?

Durer det i bilen under kjøring?

Er svaret nei på alle er hjullagret ok, dog har jeg vært borti hjullager som går varme uten å finne noe galt i det hele tatt men det er en helt anne historie.

Regner med TrådStarter har merket om det durer i bilen under kjøring.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider