Gå til innhold

Golf 1, 8 90 mod - skifte av bremseklosser

Ranger emnet


peres

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lite erfaring med å skru, så jeg lurte på hvor avansert dette egentlig er..

 

Etter å ha kikka litt, har jeg forstått det slik at gangen i det er: 1 - å ta av caliper`n (v å skru løs 2 unbrakoskruer 6mm på

innsida..?)

2 - ta ut gamle bremseklosser

3 - presse ut mellom der bremseklossene sitter, for å

utvide og presse bremsevæske tilbake

4 - smøre nye (på baksida) med kobberfett og sette disse på

plass

5 - sette caliper`n på pass og skru til.

6 - pumpe bremsene for å gjenvinne trykk.

 

 

A) Er det noe mer jeg trenger å gjøre...?

B) Hva slags verktøy trenger jeg...?

C) Noe jeg IKKE må gjøre..?

D) Vanlige problemer ifm dette - og hvordan man løser dem...?

 

Takker for gode svar.. c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har lite erfaring med å skru, så jeg lurte på hvor avansert dette egentlig er..

 

Etter å ha kikka litt, har jeg forstått det slik at gangen i det er: 1 - å ta av caliper`n (v å skru løs 2 unbrakoskruer 6mm på

innsida..?)

2 - ta ut gamle bremseklosser

3 - presse ut mellom der bremseklossene sitter, for å

utvide og presse bremsevæske tilbake

4 - smøre nye (på baksida) med kobberfett og sette disse på

plass

5 - sette caliper`n på pass og skru til.

6 - pumpe bremsene for å gjenvinne trykk.

 

 

A) Er det noe mer jeg trenger å gjøre...?

B) Hva slags verktøy trenger jeg...?

C) Noe jeg IKKE må gjøre..?

D) Vanlige problemer ifm dette - og hvordan man løser dem...?

 

Takker for gode svar.. c",)

 

2 og 3 skal bytte plass.

 

 

A) Nei.

 

B) Skrallesett med kopper og umrakoskruer i passende størrelse, gummihammer eller lignende til å banke kaliper av skiven om den sitter, og eventuelt spesialverktøy for å tvinge ut bremseklossene (koster litt over 100 penger på biltema), eller stor tang/fastnøkkel for å klemme på plass.

 

C) Ikke pump bremsene når de henger løst. Ikke heng kaliper etter bremseklossene.

 

D) Ting sitter fast, løsning: vold.

 

 

 

Er egentlig bare hakket mer avansert enn å bytte dekk. Pass også på at klossene sitter riktig før du setter på kaliper.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar.. :-)

 

Lurer bare på en ting til;

Hva slags del jeg skal ha...

 

Når jeg sjekker på norsk bildelsenter (som virker veldig bra, ser det ut til at jeg skal ha 12mm...

Men når jeg sjekker ut med feks. Torshov Bilrek. eller Bilxtra (disse er litt mer praktisk for meg å få handlet i), oppgir de deler som er 15,3mm og 19,7mm...

 

Og VW vil verken oppgi tykkelse eller nr. på del...

 

So; what to do...?

 

Går flere deler (tykkelse) om hverandre, eller er det bare èn som går...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår