Gå til innhold

Problem med forsterker/ 6x9

Ranger emnet

ToddyB

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver å børste støvet av et anlegg jeg har hatt liggende i noen år, før jeg evt. kjøper et nytt, men etter monteringen har jeg fått et problem..

Jeg har en helt ny Pioneer DEH-P3100 spiller i bilen, forsterkeren er av typen Boss Rev-635 4 x 175W og høyttalerne er 300W 6x9 fra Lanzar..

Forsterkeren er såvidt jeg kan forstå koblet rett, power-lampen lyser grønt og stemninga er bra. Men når jeg har kobla til høyttalerne er det bare utrolig mye susing og bare de dypeste tonene kan høres..

Forsterkeren er brokoblet til anlegget..

Hva kan være galt? Har anlegget rett og slett gått ut på dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forsterkeren er det fire justeringsmuligheter per 2.kanal - Level

X-over

Low pass

Bass boost..

Level og bass boost forstår jeg jo, men hvordan bør jeg justere x-over og low pass for å fjerne susinga og få frem diskanten? Jeg trodde jeg hadde prøvd å justere desse, men kanskje ikke..?

Dersom det er spilleren, hvordan justerer jeg da dette?

amp002.jpg

Endret av ToddyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig jording er nok grunnen til susingen, IKKE prøv så mye mer uten å først ha sjekket jordingspunktet til forsterkeren nøye og enda en gang nøye. Linjeutgangene på spilleren tar fort kvelden om forsterkeren må suge til seg Jord fra signalkablene og ikke fra bilens chassis!

Huskeregel for Low-pass; De low'e (lave) tonene passerer, altså et filter for subwoofer-drift hvor kun basstonene skal gjengis. Reguleringen 45-90Hz viser ved hvilken frekvens basstonene begynner å bli sendt til subwooferen. Altså alt under 45-90Hz.

Du skal bruke 6x9" uten subwoofere og da skal du la forsterkeren gjengi Fullt/Flatt frekvensområde uten filtrering i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider