Gå til innhold

Feil nyanse på Skjermen min? eller er bilen falmet?

Ranger emnet

Wildzor

Anbefalte innlegg

I vinter var jeg uheldig og kom borti autovernet, og da gikk den ene forskjermen..

Så fikk tak i ny og lakka denne med fargekoden til bilen " LY7P Titan Metallic ".

Men så er den skjermen mye mørkere enn resten av bilen. Hvorfor er det sånn?

Er det flere nyanser innen min fargekode?

Har orginalfargen falmet?

Er bilen lakka på nytt med en annen kode?

Kan det hjelpe med en skikkelig polering?

søkte litt på google etter fargekoden min og kom over denne :

Titan Metallic (Grey), LY7P, Z6

Hva betyr " Z6 " ? Er det nyanse elns?

Syntes ikke det er noe særlig å se på bilen når den er mørkere der.

DSC02209.jpg

DSC01981.jpg

Audi S4 2.2tq sedan

x Audi 100 2,3E, Ford Mondeo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det er flere nyanser innenfor den ene fargekoden du har.En grunn til at mange lakkverksteder bruker tilstøtende flater når man skal lakke noe.Da flikker man fargen ut på delen ved siden av,i ditt tilfelle førerdøren.

Har du lakket den selv?

Hjelper nok ikke så mye å rubbe/polere...Fargen blir ikke så mye bedre av den grunn.

Ville lakket opp igjen skjermen med tilstøtende fanger og fordør.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lakket selv!

Var og hørte på et lakkverksted, og dem sa også at hvis de skulle lakke så hadde dem flikket ut på førerdøra, men dette var etter at jeg hadde fått lakka skjermen jeg gikk til dem..

Men kunne jo ha snakka med han som lakka den og høre hva som kan gjøres..

Audi S4 2.2tq sedan

x Audi 100 2,3E, Ford Mondeo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søkte litt på google etter fargekoden min og kom over denne :

Titan Metallic (Grey), LY7P, Z6

Hva betyr " Z6 " ? Er det nyanse elns?

Z6 er bilfabrikken sin kode på denne fargen, ang nyanser, så varierer det på hvilke lakkmerker som blir benyttet, ett lakkmerke har kansje bare en nyanse på den fargen, mens et annet lakkmerke har kansje 7-8 eller flere forskjellige nyanser på den fargen

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg skal det ikke mange grammene med farge før "hovedfargen" blir feil. F.eks om den lakken du fikk blanda har 5 nyanser, så blandes 5 forskjellige fargetyper før du får den lakken du skal ha. Blandes det litt mer av en av nyansene, så blir hele fargen feil. Umulig å unngå egentlig. I tillegg kan fargen på resten av bilen være litt falmet, så da skjer nettopp dette.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda mere som har innvirkning på fargen, lufttrykk, tynningen av produktet, feil avstand mellom objekt og lakksprøyte, og også noe som hete glansforskjell, en nylakkert flate har en finere glans enn en gammel slitt lakkflate, og spesiellt på grå og sølvfargede biler så kan glansforskjell oppleves som fargeforskjell.

Også dekkevnen spiller inn, om det er en passelig transparent farge som er lagt på sort bunn, så blir den mørkere enn om den blir lagt på lys bunn.

Så der er enormt mange variabler som spiller inn på hvordan en farge blir når den kommer på bilen.

Og den skjermen din der, var den på bilen når den ble lakkert ? eller fikk lakkereren en løs skjerm ? Om det ble levert en løs skjerm uten at bilen er tilstede ved lakkering, så er standard prosedyre å ta standard nyansen på fargen, er derimot bilen tilstede, så er prosedyren å sjekke hvilken nyanse som stemmer best, og også vurdere om utflekking på tilstøtende flate er påkrevet eller ikke.

Er det en forsikrings sak, så må lakkereren rette seg etter hva forsikrings selskapet og taksten sier, er ikke alltid en får ta med tilstøtende flater, eller får godkjent tillegg i taksten

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider