Gå til innhold

Feilkode Opel vectra 1.8 16v

Ranger emnet


espen221

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver å prøver å finne ut hva som er feil med en Opel Vectra her. Har lest ut feilkoden til 0100-(Mass Air Flow (MAF) sensor)

Jeg har ikke noen bøker til denne bilen. Ikke har jeg reparert noe på opel før heller. Men kan noen fortelle meg kort hvor denne sensoren befinner seg hen. Hva som evt. kan være feil.

 

Problemet er at turtallet går opp og ned ved start. Av og til er det ikke noe gassrespons i noen få sekunder. Av og til "humper" bilen fremover ved normal kjøring. Og Motorlampa lyser mesteparten av tiden.

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAF-sensoren finner du på røret mellom luftfilteret og spjeldhuset. Er en liten plastsylinder med en kontakt på som ser ut som et skjøtestykke for innsugsrøret.

42412184__1248291759__1__1-7b21f1c2e5ca7d0912f62e28e7742dee.__big__.jpg

 

Symptomene du nevner kan godt tyde på at det er MAFen som er ødelagt. Går alltids an å prøve å rense den med forgasserrens, men er det trådbrudd el.l. så må du ha ny.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAF-sensoren finner du på røret mellom luftfilteret og spjeldhuset. Er en liten plastsylinder med en kontakt på som ser ut som et skjøtestykke for innsugsrøret.

42412184__1248291759__1__1-7b21f1c2e5ca7d0912f62e28e7742dee.__big__.jpg

 

Symptomene du nevner kan godt tyde på at det er MAFen som er ødelagt. Går alltids an å prøve å rense den med forgasserrens, men er det trådbrudd el.l. så må du ha ny.

 

Takker for svar. Ringte til høggeren og de hadde dette til en 2.0l vectra B Samme modell som min. Er denne lik som på min bil?

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet finnes det to forskjellige 1.8-litere, X18XE og X18XE1. X18XE er lillebroren til X20XEV som er den motoren høggeren har. Har du X18XE bør den passe. Hvis du har X18XE1 er det ikke sikkert den passer.

Hvis høgger'n skal ha blodpris bør du vurdere å kjøpe på ebay eller evt. fra carparts.no (1093kr ny)

 

Edit: Mulig jeg antok litt for kjapt at det var en Vectra B det var snakk om. Ovenstående forutsetter at det er en Vectra B.

Endret av magnul

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der kom det opp bare en motorkode. Da er det X18XE jeg har. Søkte på bilextra først, og der kom begge motorkodene opp. Men da vet jeg at mekonomen var bedre:) Høggeren sku ha 750kr for delen. Så da tenker jeg at det blir den, For sku hatt den ganske fort egentlig.

 

Takker så mye for raske og gode svar.

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dobbelsjekke det ved utseende på motoren. X18XE ser ut som en X20XEV med flatt toppdeksel. X18XE1 ligner på X16XE med litt mer former på toppdekselet.

 

Du bør jo fortelle høggeren at du kan få den ny for tusenlappen. Høggerne har lagt seg til alt for høye priser.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår