Gå til innhold

For høyt oljetrykk på 1.8T AEB motor

Ranger emnet

preio

Anbefalte innlegg

Etter alt for mye klunder med motor-ras og dårlig oljetrykk har jeg nå fått rettet opp feilen.

Det jeg sliter med nå er ironisk nok for høyt oljetrykk.

Ved tomgang på varm motor har jeg ca 2 bar (ny oljepumpe og kjedestrammer i toppen). Ved høyere turtall (4500+) under kjøring kan oljetrykket bygge seg opp til 6-7kg + + !

Noen som vet om det sitter en overtrykksventil på selve pumpa som kan være grunnen ?

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter på alle bilmotorer jeg har vært inni en overtrykksventil på pumpa, rett og slett ei kule eller lignende med ei fjær bak.

Har du sjekket med verkstedhåndbok at trykket er for høyt, hvilke bivirkninger har det for deg, er jo ikke uvanlig med krav på minimum 5 bar på litt turtall på visse motorer, så syns ikke det høres urovekkende ut om det ikke finnes bivirkninger som løftere som åpner veniler eller tetninger som blåser ut, eller sterke frarådinger om såpass oljetrykk på denne motor.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gir du meg faktisk litt klump i halsen her.

Ved en tidligere anledning når jeg tok ned oljepumpa, så fant jeg igjen en liten kule på gulvet. Ca 1-3 mm i diameter. Etter hva jeg har lest andre steder, så skal trykket ved tomgang ligge på rundt 1-2, og ved belastning skal den ligge på 4-5.

Begynner å bli redd jeg må ta ned bunnpanna for 4. gang nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kula manglet hadde du hatt minimalt med oljetrykk, så jeg tror ikke det er problemet.

Er ikke så ille å ta ut den panna, må bare løfte motor og ta vekk ene motorfestelabben å knote litt.

Få sjekka ut hva om det er noe maksimalt trykk, og hva de pleier å måle dem til.

Hva har du gjort med din motor?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider