Gå til innhold

Historien om min Eclipse: Bilde, historie -og prosjekttråd


Yelsent

Anbefalte innlegg

Tja, da var det vel kanskje endelig på tide å komme med en slags prosjekttråd, eller en slags logg/dagbok om min gode følgesvenn gjennom hittil ett og et halvt år! Kommentarer og innspill er velkomne!

 

Vel, da er det bare å begynne:

 

Vinteren 2008 - kjøp og registrering

 

Litt over halvt år hadde gått siden jeg fikk sertifikatet på min attenårsdag, og jeg var nokså lei av å kjøre Yarisen til min mor. Jeg hadde lenge og vel lett etter en passende førstebil til meg selv, men jeg klarte aldri å bestemme meg. Mellomtiden gikk med på å skrape opp mer og mer penger. Alternativene gikk fra Golf til E36 til A4, men til slutt fant jeg ut at jeg ville ha noe som var litt uvanlig.

 

Endelig falt valget på en førstegenerasjons Eclipse GS, 1992-modell. For de som ikke er helt kjent med denne modellbetegnelsen er dette basismodellen av tolitersutgaven, 150 gamp N/A-motor med framhjulstrekk. Likevel var nok 150 hester nok for en attenåring! GST og GSX hadde turbo og sistnevnte også firehjulstrekk. Standardutstyr som blant annet aircondition, ABS og cruise control fulgte med i alle modeller. Ikke verst for en japansk 1992-modell!

 

Bilen jeg kjøpte var tidligere eid av en sandefjording, og da bar det dit for å se på bilen. Da jeg så bilen for første gang på ordentlig i det den rullet ut av garasjen var jeg fra meg av spenning.:)

 

DSC00322.jpg

 

Prøveskilter måtte på for en første prøvetur!

 

DSC00318.jpg

 

Etter en liten omvisning, kjøretur og inspeksjon falt jeg øyeblikkelig for bilen. :)

 

Uka etter inngikk jeg kjøpet, og fikk transportert bilen over på riktig side av fjorden. ;) Her er den for første gang i egen carport.

 

DSC00331.jpg

 

Nå var det så klart noen småfiks og litt visuelt jeg tenkte å gjøre med bilen. Min første liste så slik ut:

 

Visuelt

 

 

  • Hellakkering
  • Hvite blinklys
  • Hvite sideblinklys
  • Tette igjen hull på spoiler etterlatt av fjernet bakre vindusviskerarm
  • Senk
  • Rette ut småbulker
  • Custom matter med inngravering svart/rødt
  • Custom skiltholdere svart/rødt
  • Custom gauges svart/rødt
  • Nye felger
  • Lakkere kalipre røde
  • Ny frontfanger
  • Nye vindusviskerarmer
  • Nye sidespeil, europeisk versjon
  • Senke vippelykter
  • Nytt ratt (JDM Steering Wheel)
  • Lakkere/male tennplugglokk

 

Ytelse

 

 

  • K&N filter
  • Nytt eksosanlegg

 

Etc.

 

 

  • Fylle på R413A-gass
  • Stabstang foran
  • Små skvettlapper

 

Etter en utålmodig ukes ventetid kom endelig skiltene mine, og jeg var endelig klar for å ta bilen lovlig ut på veien!

 

DSC00346.jpg

 

Motorvask, full polering og utvendig vask måtte til, og jeg stod på og vasket bilen i én plussgrad. Ren måtte den jo være! Nye felger kom også svært raskt på så snart snøen forsvant (noe den gjør tidlig i Halden).

 

DSC00433-1.jpg

 

 

...og brått kom snøen tilbake, og da stod jeg der med sommerdekk..

 

DSC00460.jpg

 

Og dagen etter. Global oppvarming? Heller global ustabilitet.

 

2-1.jpg

 

 

Da våren kom og været ble litt mer stabilt stod bilen klar og jeg var raskt ute med å prøvekjøre tørre, fine veier med litt inspirert kjøring. En fantastisk morsom bil som er fast og fin i svingene. :)

 

Bilen og russebilen side om side på den tiden jeg var eier av to røde biler (240 var forøvrig utrolig moro!):

 

DSC00713-1.jpg

 

 

45436645.jpg

 

 

[Fortsettelse følger under]

Endret av Yelsent

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer/høst 2008 - småfiksingen starter

 

Sommeren 2008 ble for det meste brukt på kjøring, ferie og dama, men mot sensommeren og høsten kom litt av modifikasjonene i fokus igjen.

 

Fra ebay kom det omsider et par klare sideblinklys, noe som hjalp betraktelig på bilens frontutseende:

 

DSC01129.jpg

 

Like etter senket jeg også vippelyktene for vinteren:

 

1-1.jpg

 

Stabstag fra statene, billig kurs på den tida gjorde det svært gunstig å handle derifra:

 

DSC01137.jpg

 

DSC01138.jpg

 

Nye vinterfelger/dekk for vinteren ble også kjøpt inn av en venn (Auda) her på forumet:

 

DSC01414.jpg

 

Her er et bilde fra april i år med felgene:

 

DSC00341resized.jpg

 

Det var også på tide å gjøre noe med tennpluggdekselet under panseret som hadde sett bedre dager. Da var det bare å dra frem den gamle penselen og lakken!

 

DSC01111.jpg

 

DSC01114.jpg

 

 

 

DSC01115-1.jpg

 

DSC01119.jpg

 

Det ble nå litt bedre.:)

 

Jeg fikk også bestilt to nye sett med skiltholdere:

 

DSC01123.jpg

 

Jeg gikk for det røde settet, og sparte det sølvfargede (som etter min mening så mye bedre ut) til neste år.

 

DSC01118.jpg

 

Gjennom vinteren ble det ikke gjort stort, bare litt vedlikehold, vask så ofte som det var mulig, skifte av oljefilter og nye tennpluggledninger. Jeg skiftet også ut viskerarmene til noen nye som ikke var gjennomrustet.

 

Lista mi ved årsskiftet 2008/2009 så da slik ut:

Visuelt

 

  • Hellakkering ( )
  • Hvite blinklys (X)
  • Hvite sideblinklys ( )
  • Tette igjen hull på spoiler ( )
  • Senk ( )
  • Rette ut småbulker ( )
  • Custom matter med inngravering svart/rødt ( )
  • Custom skiltholdere svart/rødt (X)
  • Custom gauges svart/rødt ( )
  • Nye felger (sommer og vinter) (X) (kun skaffet vinter)
  • Lakkere kalipre røde ( )
  • Ny frontfanger ( )
  • Nye vindusviskerarmer (X)
  • Nye sidespeil, europeisk stil ( )
  • Senke vippelykter (X)
  • Nytt ratt (JDM Steering Wheel) ( )
  • Lakkere/male tennplugglokk (X)

 

Ytelse

 

  • K&N filter ( )
  • Nytt eksosanlegg( )

 

Etc.

 

  • Fylle på R413A-gass ( )
  • Stabstang foran (X)
  • Små skvettlapper ( )

 

[Fortsettelse følger under]

Endret av Yelsent

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

 

Fra ebay kom det omsider et par klare sideblinklys, noe som hjalp betraktelig på bilens frontutseende:

 

DSC01129.jpg

 

Like etter senket jeg også vippelyktene for vinteren:

 

1-1.jpg

 

Bestillte samme blinklys fra statene og, men de må en jo bruke diodelys i.. Har din bil dette? Eller moddet du de bare?

 

Og lyst å tippse om hvordan du fikk til senkinga av lyktene? :D

# Mercedes Benz 190e 2.3 8v #

# Mitsubishi Eclipse 2,0 1994 # solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom med mere :) føler nesten jeg blir inspirert og får dårlig samvittighet for ikke å ha gjort noe med min egen :( :D

 

Kommer nytt så snart jeg får lagt inn de siste bildene fra speilreflekskameraet. Må kjøpe meg en ny kortleser først.. Hurmf.

 

Bestillte samme blinklys fra statene og, men de må en jo bruke diodelys i.. Har din bil dette? Eller moddet du de bare?

 

Og lyst å tippse om hvordan du fikk til senkinga av lyktene? :D

 

Moddet ingenting, men fjernet de eksisterende pærene, og satte på nye oransje diodelys. Dersom du ser på bildet av lyktene jeg bestilte, ser du en liten plastikkbag med oransje dioder i. Disse erstattet jeg pærene med. Men du kan også kjøpe dem på biltema eller lignende bilrekvisitabutikker.

 

For å senke vippelyktene tok jeg ut sikringen som kontrollerte hevemekanismen, så skrudde jeg til lyktene manuelt. Det skal være en liten bryter en kan skru på under panseret. :) Bare spør dersom du lurer på mer.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moddet ingenting, men fjernet de eksisterende pærene, og satte på nye oransje diodelys. Dersom du ser på bildet av lyktene jeg bestilte, ser du en liten plastikkbag med oransje dioder i. Disse erstattet jeg pærene med. Men du kan også kjøpe dem på biltema eller lignende bilrekvisitabutikker.

 

Fikk diodelysene med, men dem passer ikke mot den originale tilkoblingen. Er 2 diodelys, og kun 1 stor pære på min :P så må eventuelt ha en overgang. Din hadde diodelys fra før eller?

 

For å senke vippelyktene tok jeg ut sikringen som kontrollerte hevemekanismen, så skrudde jeg til lyktene manuelt. Det skal være en liten bryter en kan skru på under panseret. :) Bare spør dersom du lurer på mer.

 

Da låser de seg i den stillingen? Eller låser du bare makshøyden når de åpnes? :)

# Mercedes Benz 190e 2.3 8v #

# Mitsubishi Eclipse 2,0 1994 # solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk diodelysene med, men dem passer ikke mot den originale tilkoblingen. Er 2 diodelys, og kun 1 stor pære på min :P så må eventuelt ha en overgang. Din hadde diodelys fra før eller?

 

Da låser de seg i den stillingen? Eller låser du bare makshøyden når de åpnes? :)

 

Nei, hadde store pærer fra før. Skal da passe? Er bare å rette ut de små 'trådene' under diodepæra og sette den inn i de to hullene i kontakten på bilen.

 

Så lenge du fjerner sikringen til mekanismen låses de permanent i den stillingen ja, helt til du setter inn sikringen igjen.

 

var det foressten du som fjerna vindusviskeren bak? Må gjøre noe med det hullet den var i hvertfall ;)

 

Ja, det var meg. Skal få tettet igjen hullet når jeg hellakkerer bilen. :)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde store pærer fra før. Skal da passe? Er bare å rette ut de små 'trådene' under diodepæra og sette den inn i de to hullene i kontakten på bilen.

Ja oki. Men nå er de solgt til Eclipse-R :P

 

 

Ja, det var meg. Skal få tettet igjen hullet når jeg hellakkerer bilen. :)

 

Hvilken farge da? Originalfargen? Eg ville gått for Rosso Corsa, Ferrari-rød ;)

# Mercedes Benz 190e 2.3 8v #

# Mitsubishi Eclipse 2,0 1994 # solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår