Gå til innhold

turbo skjært seg?

Ranger emnet


thugsta

Anbefalte innlegg

Hei

har en vw vento turbodisel, som en "kompis" skulle skifte toppakning på. Han mente jobben var gjort og alt var fint bare å kjøre, men etter kort tid kom det veldig mye eksos (hvit eksos) ut av potta, var så mye at det til slutt ble umulig for de bak å se, fikk et par knyttnever å så meg nødt til å stoppe:P kanskje like greit for motoren lagde en evig kjiip lyd nå, kvinene lyd med smårassling:S

 

fikk høre det var turboen som mest sansynlig hadde skjært seg:( og at en ny kostet 12 - 13000kr.. syns dette var veldig dyrt, må vel gå an og få det billigere, eventuelt kjøpe noe brukt? Kan det eventuelt være noe annet som er galt også? syns det var rart med all røyken fra eksosen:S en ting er sikkert, skal få en som kan det til å fikse motoren nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har temlig høyt trykk i ekspansjonstank ja, og bilen forbruker mye av både olje og kjølevann nå. Er også olje i kjølevannet, ikke mye men ser det ligger en hinne i tanken. Men hva med denne syke lyden motoren lager, tyder ikke det på at turboen har problemer av et eller annet slag? vet ikke om den har vannkjøling, kan ikke se noen slanger inn som skal tyde på det, men hva vet jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Den toppakningsjobben var nok gull verd!

Bare å ta det opp igjen!!!

Her blåser du fullt ladetrykk ut i kjølesystemet, og sannsynlig også ut i en oljekanal, slik at det blir overtrykk i bunnpanna, og olje presses opp i sylindrene for så å lage den deilige blåhvite tåka du produserer nå.

Enten er toppakningen bretta i to, kameraten har glømt igjen mobilen sin der, eller så er toppen din skjæiv som en dobbeltkrumma takstein fra Skarpnes. Er også mulighet for at det er sprukket, men lite sannsynlig at en sprekk gir slike kraftige symptomer.

Sjekk om toppen er plan med en linjal eller et water/rettholt og se mot lyset. Rengjøring av flatene er alfa og omega før toppakningen legges på og dras til med rett moment.

 

Turboen sjekker du enkelt:

Ta tak i turbinhjulets aksel, og dra ut og inn --> minimalt med vandring

Dra opp og ned --> litt spill kan godtaes, da det er oljetrykket som stabiliserer rotoren.

 

Hvis turbinhjulet tar inn i eksoshuset, eller kompressorhuset, er det overhaling eller annen turbo som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den hvinede lyden er overtrykksventilen på kjøleanlegget ditt tenker jeg, og overtrykket kommer av at kompresjonen fra sylindrene blir presset inn i en kjølevannskanal.... Vil tro at enten skulle toppen din vært planslipt, eller så har kameraten din gjort en slett jobb når han skulle gjøre reint pakningsflatene til toppakningen... det skal ikke mye skjevheter eller mye møkk til før toppakningen ikke holder tett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår