Gå til innhold

Sensor i luftfilterboks på 2001 Mazda 626 1,8

Ranger emnet

kimern68

Anbefalte innlegg

Hei, har et spørsmål angående den sensoren som sitter i luftfilterboksen på 2001 Mazda 626 1,8, hva slags sensor er dette? Møtte på denne da jeg skulle hjelpe en kompis med å montere sportsluftfilter på bilen hans, men siden jeg ikke er sikker på hva denne sensoren gjør så vil jeg ikke montere filteret før jeg veit hva jeg står ovenfor.

Her er en kjapp skjematisk skisse over hvilken sensor jeg tenker på (den grønne på skissen):

Skjematiskskisse.jpg

Så håper noen kan gi meg svar, og eventuelle tips om hvordan et eventuelt sportsfilter kan monteres riktig med denne sensoren dersom det er behov for det.

Så på forhånd takk for eventuelle triks og tips angående mitt lille problem.

Member of Midnightclub

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert måler for innsugstemperatur.

Den hjelper luftmassemåleren med å avgjøre hvor mye luft som blir sugd inn i motoren.

Sikkert ikke så populært forslag, men tror ikke det er noe poeng i et slikt åpent filter på en sånn bil.

Tipper den kommer til å bråke litt mere, og gå dårligere. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt snakk om å hente ut noe effekt i det hele tatt heller, kompisen min vil ha filteret pga. lyden. Så om det er en temp måler så er det vel bare å lage et kort rør med en mutter påsveisa hvor sensoren kan monteres etter filteret.

Member of Midnightclub

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt snakk om å hente ut noe effekt i det hele tatt heller, kompisen min vil ha filteret pga. lyden. Så om det er en temp måler så er det vel bare å lage et kort rør med en mutter påsveisa hvor sensoren kan monteres etter filteret.

Ok, hver sin smak! :)

Er ikke sikker på hvordan det er på Mazda, men vil tro at ECU'en klager litt om sensoren er borte hvertfall.

Går sikkert å ha den hengende løst i motorrommet også.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider