Gå til innhold

Oppnår ikke arbeidstemperatur

Ranger emnet

stempelring

Anbefalte innlegg

Har en Golf 1,8 92 mod.

Da jeg kjøpte denne viste temperaturmåleren bare 70 grader.

Dette forandra seg kun ved køkjøring, men den viste aldri mer enn 85 grader da heller.

Jeg tenkte dette var termostaten og skiftet den. Alikevel viser den ikke mer enn 70/75 grader.

Bilen sviver fint, men den bruker ganske mye bensin. Får den ikke under en liter på mila.

Lurer på om det kan være temperaturmåler som er ødelagt? Men trodde den skulle fungere eller ikke fungere, ikke vise feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt. Sånn var min når jeg kjøpte den også. Bytta tempmåler og termostat, men ingen forandring. Er rett og slett instrumentet som er for unøyaktig

Litern på mila på bykjøring er normalt, ca 0,7l på langkjøring.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skifter jeg termostat?

Golf III, 1.4 94mod.

Hvorfor vil jeg gjøre dette?

Jeg har store problemer med varme. Bilen koker om jeg kjører i lav hastighet. Den kjøler absolutt ikke godt nok med mindre jeg kjører med vind på anlegget.

Min far sier at det kan være disse tingene:

1. Viften

2. Vannpumpen

3. Termostaten som sperrer for mye.

4. Luft i systemet

5. For lite kjøleveske

Jeg har fylt til toppen med kjøleveske, og viften hører og ser jeg at snurrer hvis jeg lar bilen stå på tomgang.

Hva kan dette være? Det blir veldig varmt og eneste måten jeg kan motvirke det er å la varmeanlegget stå på full guffe mens jeg kjører med åpent vindu. Det er blitt så varmt nå at jeg har fått hull i eksosanlegget pga varmeutvikling (tror jeg det skyldes).

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten på din 1,4 mener jeg står på venstre side av blokka, hvis du tar et par bilder av motoren din så kan jeg si det for sikkert.

Jeg har fylt til toppen med kjøleveske, og viften hører og ser jeg at snurrer hvis jeg lar bilen stå på tomgang.

Kjølevæskenivået SKAL IKKE overstige Max når motoren er varm

Det er blitt så varmt nå at jeg har fått hull i eksosanlegget pga varmeutvikling (tror jeg det skyldes).

Overoppheting av kjølesystemet er ikke årsaken til hull i eksosanlegget.

Derimot kan du sjekke om den nedre slangen til radiatoren er varm når motoren har driftstemperatur, om vifta starter før eller etter den koker og om det kommer vann ut fra den lille slangen på ekspansjonstanken.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf III, 1.4 94mod.

Hvorfor vil jeg gjøre dette?

Jeg har store problemer med varme. Bilen koker om jeg kjører i lav hastighet. Den kjøler absolutt ikke godt nok med mindre jeg kjører med vind på anlegget.

Min far sier at det kan være disse tingene:

1. Viften

2. Vannpumpen

3. Termostaten som sperrer for mye.

4. Luft i systemet

5. For lite kjøleveske

Hva kan dette være? Det blir veldig varmt og eneste måten jeg kan motvirke det er å la varmeanlegget stå på full guffe mens jeg kjører med åpent vindu. Det er blitt så varmt nå at jeg har fått hull i eksosanlegget pga varmeutvikling (tror jeg det skyldes).

Mvh

Min golf kommer også opp i svært høy temp ved lav hastighet eller når den går på tomgang, men koker ikke. Tror vifta starter ved ca. 100 grader.. Har vært inne på verksted og sjekka det meste, blant annet prøvd å bytte termostat osv uten noen endring og har derfor slått meg til ro med at dette er "normalt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poste motorkode?

slike motorer har en tendens til å bruke mere fuel når det trekkes falskluft ;) monopoint::: under/etter "forgasser"

Denne motoren har for "liten" hjerne til å lage ett for stort forbruk :P

Sjekk pakningen under "forgassere'n ;)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider