Gå til innhold

Varsellampe! Vectra b 98 CD

Ranger emnet


knaix

Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Jeg får opp motor/elektronikklampa ca hver tredje gang jeg starter bilen. Når den kommer er det alltid med en gang jeg starter bilen. Kommer den ikke med en gang kommer den ikke uansett om jeg kjører 10 timer i strekk (har ikke prøvd men typish-_-)

 

Har hatt den på verksted der de tok feilsøking, som viste kamakselføler. Denne ble skifta men fortsatt vises kamaskselføler.

 

Så fant de ut at det kunne være pga registerreima var slakk, så register ble skiftet. Men problemet er her fortsatt.

 

Det eneste jeg veit som er "feil" med bilen er tomgangsmotor/regulator. Med en gang bilen starter er det et vanvittig jojo turtall, som roer seg ned etterhvert.

 

jeg så i instruksjonsboka at tomgang er en del av det som omfattes av motor/elektrolampa(ja jeg er noob).

 

Så kan dette være årsaken til varsellampa?

 

Takk på forhånd hvis noen vet ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke feilkoder selv. Søk på "binders" på vectra- eller omegaforumet. Slik du beskriver det kan det stemme godt med kam- eller veivføler, siden de bare diagnostiseres ved oppstart av motoren. Er det noe typisk at lampa kommer på oftere hvis bilen er varm enn hvis den er kald? Kamakselfølerfeil kan være et sant lite helvete å bli kvitt. Jeg byttet kamføler, loddet om ledningsnettet til føleren, byttet veivsensor, før jeg dro på skroten og kjøpte en brukt sensor av gammel type som fjernet problemet. Det er små toleranser på monteringen og produksjonen av sensoren (forutsetter nå at du har en 1.8 eller 2.0 ecotec).

Hvis du fortsatt har feilkode på kamsensoren og er sikkert på at registerreima ikke har tagget over, ville jeg prøvd å bytte til en fra skroten. Hvis ikke det funker så kan du vurdere å prøve veivsensorbytte. De to sensorene har overlappende funksjon, og kan gi falske feilkoder. Begge sensorene er av en bedriten konstruksjon som krever oscilloskop for å funksjonsteste.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar:) 1.8l ja. Nei det er egentlig hipps om happs om den er kald/varm, skjer med jevne mellomrom uansett.

 

Så min tomgang teori er det bare å glemme?:p

 

Et spm til; hvis jeg ikke får ordnet dette før om en stund, er det farlig på noen måte? Kan det ødelegge for noe annet? Bruker bare å starte motor på nytt hvis lampa kommer opp for å slippe å kjøre i nødprog:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen går i nødprogram og sperrer på 4500rpm, så er det kam- eller veivsensor. Jeg klarer ikke helt å se noen link mellom det og tomgangsregulatoren din. Den kan du forøvrig skru av og rense, og samtidig sjekke at veivhusventilasjonen (en tykk og en tynn slange fra toppdekselet til hhv innsugsrør og spjeldhusstuss) er åpen.

 

Det er ikke overdrevent farlig å kjøre i nødprogram. Hvis ECUn ikke stoler på kamsensorsignalet bruker den i stedet veivsensorsignalet. Da kan den ikke kjøre med sekvensiell innsprøytning. Resultatet er at bilen går noe dårligere og får noe høyere forbruk.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type blåse gjennom dem? :p (Har ganske lite peil så sikkert et dumt spm-_-)

 

Det du gjør er å ta av den tynne slangen (fra toppdekselet) og starte bilen. Hvis det er undertrykk i slangen på tomgang, så er det bare velstand. Slangen skal kunne sege seg til fingeren din.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår