Gå til innhold

pioneer bilstereo "dør"vekk

Ranger emnet

aakerman

Anbefalte innlegg

har koblet stereo,ferdi,alt funket veldig bra. dette er et rent pioneeranlegg,2 12"suber av merket ts-308d2 som er koblet i serie til 4 ohm. parallellkoblet disse til monoblokk,prs-d1200spl. MEN..her i går så kuttet plutselig diskantene,å det romlet bare litt i suben. tenkte dette bare var en bagatell,kikket over alle koblinger,så bra ut.prøvde å justere ned litt gain på alle forsterkere og volum.

målte litt lading,bilen lader 13.8 volt å plutselig kuttet anlegge igjen å da målte jeg bare 10.8 volt bak på forsterkere. dette er målt etter kondensator.. ikke rart det kutter men hva i all verden er dette??? kan ikke spille på lavt volum engang utn at det dør ut,å dette tør jeg ikke gjøre så mye akkurat...

så..hva er det å hvorfor? dårlig lading fra dynamo eller??? noen?

takk...:)

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ofte dårlig jording som er problemet.

Det betyr at det er dårlig kontakt i eit koblingspunkt.

Da får du ein motstand i kretsen. Dette fører til spenningsfall. Spenningsfallet øker proposjonalt med strømmen.

Dvs at når det ikkje går strøm i kretsen har du ikkje spenningsfall. (same spenning på forsterker som det er i ved batteri når forsterker ikkje er på)

Kobl ifra minusen på batteriet og gå over alle koblingspunkt som har med strømmen til forsterkeren å gjera.

EDIT: Er vanskiligt å seriekoble subbene og parallellkoble dei til forsterkeren. Her trengs det ein forklaring!

EDIT 2: seriekobla spolene og parallellkobla subbene?

Endret av todleif

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk alt som todleif sier, også kan du (med fordel) prøve uten kondensatoren, blinker det i lysen etter at alt er sjekket 100%, så har du et strømproblem, og det løses IKKE med en kondensator ;)

todleif: ja litt vanskelig det ja. det jeg mente var at subene har 2x2ohm spoler som er koblet til 4 ohm. litt skriveleif. deretter er subene koblet til monoblokka. ja var inne på tanken i dag,lurer på om det er dårlig kontakt på en kabelsko på kondensator jeg.når jeg mimrer tilbake fikk jeg litt dårlig samvittighet for et koblingspunkt jeg er usikker på.. skal plukke ned å sjekke. men litt rart at en spiller en stund å så plutselig så dør det bare,å alltid diskanten først...

ja strømproblem ja. tror egentlig ikke det,men alt kan jo prøves...bare på gøy...;)tidligere så hadde jeg "konkurransesuben" til pioneer,ts-3004spl eller noe tror jeg den het,å da blinket det godt ja. :D men med oppgradering av kabler å en kondensator så ble det bra,null blink. men som sagt,ingen vits i kondensator hvis bilen ikke lader...

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider