Gå til innhold

Fyllekjøring!

Ranger emnet


245tic

Anbefalte innlegg

Har en spesiell sak her som jeg ikke skjønner politiet gidder å bruke en masse tid å ressuser på:

 

Ei vennine av meg ble tatt for "fyllekjøring"

 

Det det begynte med var at hun og et par venner, gikk fra vorc spill og skulle på byen, så skulle de vente på noen nede ved parkeringsplassen, da satte de seg i bilen å hørte på musikk i mens(nøkkelene sto i). Så ble sikkert en av naboene så lei av det bråket å den musikken at han ringte politiet å meldte fra om at det var fyllekjøring, men innen de kom hadde jo de gått bort på byen (det er hele 2puber i byen, alle kjenner alle) så politiet kom bort på den ene puben henta hun som lissom har fyllekjørt, noe hun ikke har gjort. Tok henne med tilbake til bilen, politi mannen kjente på motoren sikkert 15min senere etter anmeldelsen (motoren var kald) det sa til å med politiet der og da.

Og han som hadde anmeldt dette sa hun hadde drivi å kjørt opp og ned gata!

De tok da fra henne førerkortet selv om hun hadde 3/4 vitner på at hun ikke har kjørt, så ble det rettsmøte om detta hun hadde med da 2 av vitnene pluss advokat. Rettsmøte gikk veldig fint (skulle jo ikke være no problem dette), men etter rettsmøte anket politiet og vill nå ha rettsak!!!

 

Hvor lite har politiet å gjøre? de har ingen beviser, kun han ene som har ringt å anmeldt dette, og de sa han sto sterkere fordi han var edru. Men faen da kan jo jeg gjøre det samme mot en annen person hvis jeg ikke liker han da???

wirrumen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om politidistriktet ditt har lite å gjøre.

 

Men jeg mener du faktisk kan bli tatt for fyllekjøring bare du setter deg i førersetet og har alt klart for å kunne kjøre (slik som nøkler i tenningen).

 

Er ingen ekspert her, så noen andre som har mer peiling får legge inn et bedre innlegg...

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hele retssystemet men jeg mener å huske noe om att det er slik att har du ikke fører kort er du full osv så har du overhode ikke love til å sitte bak ratte på en bil. det har ikke noe å si om den er stoppet eller ikke.

 

Men dette er jo utrolig kjipt att de skal bruke så mye tid på dette.. lykke til i retten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel kjernen i saken, om jeg ikke har misforstått helt, at det er vitne som påstår at bilen ble kjørt med, ikke at noen satt bak rattet og hørte på musikk i bilen.

 

Og selv om jeg ikke er noen juriust, så skulle jeg tro at det er rimelig å legge mer vekt på en tilfeldig utenforståendes utsagn, enn de mer eller mindre berusede vennene som også var i bilen...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffbart å føre motorvogn i påvirket tilstand.

Ikke straffbart å sitte drita bak rattet i en stillestående bil.

Hva rettsvesenet legger vekt på i denne saken er det ingen som vet.

 

lykke til i retten. politiet rundt om har generelt alt for mye å gjøre,men tar kun seg av de enkleste sakene.men du sier,alle kjenner alle... hvor godt kjenner politiet han som anmeldte forholde egentlig da? altså,kjenner veldig godt?

desverre så kan du ha 100 berusede vitner,de er lite verd mot en edru idiot som lyger... konfronter fyren å få han til å forklare hva de hjorde å hvor de skal ha kjørt den natta. dett har ikke jeg gitt meg på.

men på en annen side,desverre så kan du bli tatt for fyllekjøring så lenge nøklene står i tenningen. om du så vingler litt å noen ser det å anmelder det,å du kommer hjem å åpner en pils å politiet kommer på døra blir du tatt. nesten umulig å være lovlydig i norge...

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kjenner ikke han fyren pga han var vist ikke fra detta distriktet, men han er en sånn fyr som sitter på en lokal pub å drikker hver dag nesten så en ustabil type er det nok!

Det han idioten av anmelder har sagt til poltitet er at hun skal ha kjørt opp og ned gata, rygget opp igjen opp til flere ganger! Men som hun sa til polititet, hvorfor skal jeg ha giddi å kjørt opp og ned den lille gata der da? og hvis den bilen hadde blitt kjørt opp og ned gata hadde motoren vært varm 10min etter for å si det sånn...

 

Det som er her er jo at de har jo svært lite beviser for å beslaglegge et fører kort syns da jeg.

wirrumen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vegtrafikkloven § 22: Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende eller bedøvende middel.

 

Spørsmålet blir jo om å sitte bak rattet anses som forsøk.

 

Greit det at det ikke er lov til å sitte bak ratte på en bil osv, mwn dette var jo ikke noe forsøk på og føre en motorvogn, de bare satt der og ventet på en annen person og det politiet tror er jo at hun har virkelig kjørt denne bilen.. Men dette blir en spesiell rettsak tror jeg, fordi de har jo så utrolig lite beviser mener da jeg??

 

Hun har fått tilbake førerkortet nå, men kunne vente seg en telefon fra politiet om å levere tilbake førerkortet til dette har kommet opp i rettsaken..

wirrumen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det at det ikke er lov til å sitte bak ratte på en bil osv, mwn dette var jo ikke noe forsøk på og føre en motorvogn, de bare satt der og ventet på en annen person og det politiet tror er jo at hun har virkelig kjørt denne bilen.. Men dette blir en spesiell rettsak tror jeg, fordi de har jo så utrolig lite beviser mener da jeg??

 

Hun har fått tilbake førerkortet nå, men kunne vente seg en telefon fra politiet om å levere tilbake førerkortet til dette har kommet opp i rettsaken..

 

da må hun nekte å levere det fra seg igjen før hun rettsaken er ferdig... politiet rutinemessig beslaglegger førerkorte for så mye rart.... det skjedde med en jeg kjenner,på glatt vei på vinteren skled han i grøfta med semitrailer. politiet kom for å dirigere trafikk,å skulle rutinemessig beslaglegge kortet. å der var det glatt,uoversiktlig å ikke noen plasser å svinge av veien. pga dårlig vintervei skulle han miste korte til politiet hadde etterforsket. med andre ord,lite å finne på....

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår