Gå til innhold

VW turbodiesel - mandagsbil eller tysk kvalitet...

Ranger emnet


janlian

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en 2005 golf TDI i fjor.... den hadde bare gått 70 000 km, lekker og god å kjøre, jeg så frem til et par koselig år med en komfortabel bil av beste tyske kvalitet... Men.. i mars måned gikk clutchen på 104 000 km, omtrendt samtidig gikk hjullagrene. Vel, i juli ble dette reparert og problemet med hva feriepengene skulle gå til var løst. Clutch + hjullager kostet kr. 17 000. På vei hjem fra hytta forrige uke kom det plutselig en høy lyd fra motoren på tomgang, bilen var da gått 111 000 km. Bort til VW igjen, mente dette kunne være vannpumpe, denne skulle likevel tas på 120 000 km service, så da ble det bestilt service til kr. 12 700. Dagen etter ringte VW, de hadde da finne ut at det ikke var vannpumpen likevel, men dynamoen. Dynamo + service pluss noe småtteri kom da på kr. 20 400. :Devil:

Etter dette blir man veldig motivert til å bytte bil... nesten villig til å selge den for hva som helst og heller ta tapet. Men tanken kommer også at nå kan det vel ikke gå mere gæernt... beholder jeg bilen nå har jeg problemfritt bilhold mange år fremover... Men mange jeg prater med har samme erfaring som meg... mange problemer og skyhøye verkstedregninger hele tiden... Bånn kvalitet.

Har noen erfaringer med nyere VW? er det en problembil eller har jeg bare vært uheldig? Kollegaer på jobben som har Toyota og Honda har aldri opplevd noe lignende. Min forrige bil var en skoda octavia, den hadde gått 200 000 km da jeg solgte den... byttet hjullager og styreledd på 160 000 km, ellers bare vanlig service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kvaliteten på japanske biler har tidligere vært betraktelig bedre enn tyske biler. Men tyske biler har bestandig levert mer kjøreglede enn japsene. Men ser vi på helt nye biler er jeg sannelig ikke sikker. Etterhvert som japanerene har kommet etter på utstyrsfronten så tror jeg nok vi vil se at de kommer etter på feilstatistikken også. Og så er det ikke alle problemer som blir omtalt eller da, ref. Toyota..

 

Nå går jo heller ikke VW for å være det mest driftssikre av de tyske...

 

Men clutch og hjullager kan jo skyldes andre ting enn selve kvaliteten

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Skoda (med VAG deler) er at det bare går i stykker. Men kan hende jeg og kjøpte meg mandagsbil.

 

Mondeo: Jeg tør påstå at på f.eks 80-90 tallet var japsene overlegne mtp utstyr i bilene. I datidens bilblader var det ett ord som gikk igjen om spesielt tyske biler; spartansk. I dag vet jeg ikke engang hva som er standardutstyr i en ny bil, heldigvis.

 

Jeg vet ikke om VAG er enestående, men har hørt om tilsvarende verkstedregninger fra et visst verksted oppi her også.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøreglede er jo da så mangt, og oppleves forskjellig fra person til person..

 

VW (uten å tråkke på noens tær) er ikke akkurat kjent for driftsikkerhet, noe som gjenspeiler seg veldig når bilen er gått over 200 tusen. Slitedeler må man regne med å bytte uansett bil, men vw har hatt problemer med forstilling, ledningsnett (alt som har med brytere, kabler ol) og noen motorer. Bilene er sikkert gode å kjøre, men driftskvalitet kan de ikke.. (Det skal også sies at jeg ble overrasket over støyen i en 2005 golf som jeg kjørte 50 mil med, støyet nesten mer enn gamle bilen min, Mazda 626) :p

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det med Volkswagen, oppskrytt! Kjøp Mercedes, så slipper du mandagsbil. Kjøpte en E-klasse som har gått som taxi, bytta dynamo på 1,5 år etter at den har gått 436 000. Dette er en bil propfull av elektronikk også!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det med Volkswagen, oppskrytt! Kjøp Mercedes, så slipper du mandagsbil. Kjøpte en E-klasse som har gått som taxi, bytta dynamo på 1,5 år etter at den har gått 436 000. Dette er en bil propfull av elektronikk også!

 

En taxi er mindre slitt en en vanlig bil som blir kjørt mye på korte strekninger. Altså kaldkjøring. Og ja mercedes er noe herk og skru på ingen diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En taxi er mindre slitt en en vanlig bil som blir kjørt mye på korte strekninger. Altså kaldkjøring. Og ja mercedes er noe herk og skru på ingen diskusjon!

 

denne har gått uten motorvarmer og i kalde strøk, men grisekjørt har jeg hørt fra kompiser til han jeg kjøpte den av. Er det noe de blir så ere kjørt på korte strekninger, dog varme, men masse aksellering og opp/ned på turtall sliter på jo! Spesielt på Automatkasse o.l. Jeg veit nøyaktig hvor denne har gått også så.

 

.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på japanske biler har tidligere vært betraktelig bedre enn tyske biler. Men tyske biler har bestandig levert mer kjøreglede enn japsene.

 

 

Hva baserer du uttalelsene på, kvaliteten i drivverk og motor er det hvertfall ikke.. isåfall vill jeg gratulere med en god spøk;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne har gått uten motorvarmer og i kalde strøk, men grisekjørt har jeg hørt fra kompiser til han jeg kjøpte den av. Er det noe de blir så ere kjørt på korte strekninger, dog varme, men masse aksellering og opp/ned på turtall sliter på jo! Spesielt på Automatkasse o.l. Jeg veit nøyaktig hvor denne har gått også så.

 

.

Jeg sier ikke at mercedes er dårlig men et herk og skru på! Må jo av med manifolden og slikt for og bytte glødeplugger. Skulle også bytte støtdempere i bakluka på en 123 og det gjør jeg ikke igjen! Skal ikke si at volvo er så forbaska mye bedre en mercedes, men når det kommer til skruinga må du vel være enig hvis du har skrudd på volvo da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at mercedes er dårlig men et herk og skru på! Må jo av med manifolden og slikt for og bytte glødeplugger. Skulle også bytte støtdempere i bakluka på en 123 og det gjør jeg ikke igjen! Skal ikke si at volvo er så forbaska mye bedre en mercedes, men når det kommer til skruinga må du vel være enig hvis du har skrudd på volvo da?

 

jeg innrømmet forrige helg til kjentfolk at jeg syns volvo 240/242 turbo er grommeste bilen jeg, så det er jeg enig i..drømmen er en slik en med 500hk+.. men saken er jo at du sier at folk skal kaste tyske ræva kvaliteten, det er ikke riktig.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du uttalelsene på, kvaliteten i drivverk og motor er det hvertfall ikke.. isåfall vill jeg gratulere med en god spøk;)

 

Å? Det var også nytt for meg..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår