Gå til innhold

Proteinpulver, erstatningsmåltid og trening

Ranger emnet

_Evje_

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat begynt å trene, etter 4-5 år på ræva. Her går det i styrke, 4 ganger i uken, med økter på rundt 1 time. I det siste har jeg tatt BMI-test(tror jeg det heter), og hatt ernærings-"møte". Disse folkene jobber for Herbalife, og selger deres produkter, samtidig som de følger opp folk som trener og bruker produktene deres.

Det som er tingen er at de har kommet med forslag over hva som bør spises, og mener at man jeg trenger 130 gram med protein om dagen. Derfor bør jeg spise ditt og datt, og ta 4 erstatningsmåltid, blandet med proteinpulver hver dag. Foreløpig har jeg bare snyltet på pappa sine varer, men folkene har prøvd å prakke på meg både grønn te, og allverdens med ting som har proteiner, omega 3 og egg i seg. Ikke har jeg regnet på dette heller, men jeg ser for meg at det sikkert ryker noen tusen i året på dette.

Samtidig har jeg snakket med min far, og han mener at dette ikke skal brukes hvis ikke du har hatt en hard treningsøkt, og bør ikke spises ofte.

Så kan noen glupe folk her fortelle meg om hva jeg bør satse på, og hva som faktisk er rett?

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert vet så er forumverden stor: benytt deg av den! :)

Kan gi deg noen råd når jeg først holder på da. Hold deg unna Herbalife. Proteinpulveret bør helst være en whey/kasein blanding. TN, PF, Myrevolution, Myo og Nordkost har mye bra. Ville holdt meg til de leverandørene. Kjøp gjerne selolje, ZMA, multivitamin og Kreatin når du først er igang, men husk at det må ligge et godt kosthold i bunnen av dette!

Du kan bruke en del proteinpulver, og det trenger ikke nødvendigvis taes sammen med treninga. Men alt med måte selvfølgelig. Spiser du mye havregryn, egg, kjøtt og drikker melk vil du bli overasket over hvor mye proteiner du faktisk kan få i deg UTEN bruk av pulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i alt som heter erstatningsdrikker osv, bruk heller pengene på vanlig mat, altså ikke brus, pizza å burger.

Protein får du i deg ved å spise tunfisk, (tomat)bønner og egg.

Du sier ingenting om hvilket utgangspunkt du har, altså om du er overvektig, normalvekt etc..?

BMI-test, altså Body Mass Index er bare tull, denne testen tar ikke høyde for muskelmasse, men regner bare vekt i forhold til høyde, eksempelvis har jeg en BMI på over 30, noe som tilsier kraftig overvekt/fedme, noe som er litt ironisk med tanke på jeg studerer på en Idrettshøyskole:p

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier 90 kg, ca 183 høy. På BMI fikk jeg normal kroppsvekt og muskelmasse. Tror jeg hadde 15 % kroppsfett, og ja, jeg har litt rundt magen. Jeg er sexy små-lubben :P

Tenkte å prøve å komme meg ned til 80-85, og bygge litt markerte muskler, det er det hele :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står egentlig alt du trenger å vite

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/undervisningsopplegg/page1299.html

Aldri vært noe fan av pulver og piller. Hvis Olympiatoppen mener at å spise skikkelig mat er nok, selv for de som driver idrett som krever mye styrketrening, er vel det veien selv for "mosjonister"

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal han ikke drite i tilskudd. Trener han for å bygge litt så må han ha i seg 2-3 ganger kropsvekta i gram med proteiner. Veier du 70 kilo, pakk i deg 200 gram proteiner om dagen. Og da skjønner vel alle at man ikke gidder å ete 30 bokser tunfisk om dagen? :) Foruten kossthold og proteiner, så må du huske at musklene dine trenger restitusjon. Minimum 48 timer på de muskelgruppene du har trent hardt. Magen er et unntak.

Et tips til. Vil du gå fortere opp i muskelvekst, så tar du 1-2 dager i uka med hard bentrening. Da øker du testoseronproduksjonen og muskler også i overkroppen vokser fortere. Men ha deg på iform.no eller noe. Ikke regn med å få mange gode svar på bilforumet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.treningsforum.no/

Der finner du personer som går på piller, anabole steroider, kreatin, proteinpulver og det som måtte være.

Mitt tips er å starte med trening og vanlig sunn god mat (kylling er godt og sunt, men viktig å variere). Så ser du hvordan det går. Greit å gjøre om fettet til muskler. Og hvis behovet melder seg, starter du med proteinpulver. Å spise riktig er 50% av treninga..

Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal han ikke drite i tilskudd. Trener han for å bygge litt så må han ha i seg 2-3 ganger kropsvekta i gram med proteiner. Veier du 70 kilo, pakk i deg 200 gram proteiner om dagen. Og da skjønner vel alle at man ikke gidder å ete 30 bokser tunfisk om dagen? :) Foruten kossthold og proteiner, så må du huske at musklene dine trenger restitusjon. Minimum 48 timer på de muskelgruppene du har trent hardt. Magen er et unntak.

Et tips til. Vil du gå fortere opp i muskelvekst, så tar du 1-2 dager i uka med hard bentrening. Da øker du testoseronproduksjonen og muskler også i overkroppen vokser fortere. Men ha deg på iform.no eller noe. Ikke regn med å få mange gode svar på bilforumet. :)

Les hva han skriver da:

"Tenkte å prøve å komme meg ned til 80-85, og bygge litt markerte muskler, det er det hele :P"

Når det er målet hans, trenger han først og fremst masse kardiotrening, og gå på kaloriunderskudd for å få markerte muskler. Så kan han trene styrke for å få enda litt mer markerte muskler.. Og da trenger han ikke kosttilskudd ;)

Det går nok smålubne folk rundt og driter i hytt og pine.. Bruk pengene på noe bedre sier jeg bare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fiint å få i seg nok proteiner KUN ved å spise vanlig mat.

Jeg ville først fokusert på å spise riktig. Kosthold er 50% av treninga.

Om du får i deg alt for mye proteiner, så blir det lagret i kroppen din som Fett! Hvis du vil bli markert så er ikke det noe fordel :)

Regn ut ca hvor mye proteiner du får i deg ca i snitt per måltid (etter du evnt har lagt om kostholdet ditt).

Om du ikke får i deg nok, kan du ta det lille ekstra som kosttilskudd.

98 Audi A3

94 VW Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har trent styrke fast med 4 til 5 split program i 3 år nå og har hatt fremgang som bare det. Er en av "bolerne" som folk kaller oss, selv som få faktisk bruker storider. Jeg synes dette er juks og bedrag og holder meg langt unna slikt.

Kostholdet mitt består av stort sett ren vanlig kost og dette anbefaler jeg folk som ønsker seg opp på et høyere nivå. Spis riktig og få i deg proteiner, vitaminer og omega fra matvarer (fet fisk, kjøtt, kylling, grønnsaker, egg, melk, etc). Husk også å få inn karbohydrater riktig (etter trening - havregrøt, banan...). Ha det til vane å spise ofte, hver 2,5-3 time. Unngå alt som heter alkohol og usunn mat (må jo unne seg noe av og til, men alt med måte).

Så regner du ut alle gram du får i deg av proteiner per dag. Regn ca 3-4 gram protein per kg kroppsvekt per dag. Du bør komme ganske nærme ved god kost, men ta et par shaker per dag for å være sikker.

Kjøp proteiner av typen Whey. Bruker produkter fra ProteinFabrikken selv. Deretter kommer vitamin og kosttilskudd (Multivitamin fra apoteket og Omega 3 fra Møllers). Derette kan du begynne med kreatin om ønskelig, har brukt det selv, men syntes ikke effekten var noe særlig, men dette er nok forskjellig fra person til person. Kreatin med Efedrin i derimot....

Så kommer det til treningen. Sett opp et program som passer deg og som gir deg fremgang. Be gjerne om tips fra erfarne, men det er du som skal ha fremgang. Noe som funker for andre trenger ikke funke for deg. Dette tar tid og lære seg. Prøv deg frem i starten med ferdige program som gjør at du ikke kan ta feil. Hvis du ønsker volum så gå for 5-15 repistisjoner med 5-15 serier. Tren basisøvelser (øvelser som bruker mange muskler - markløft, knebøy, benkpress etc) og bygg opp disse med isolasjonsøvelser (du konsentrerer deg om en eller noen få spesifikke muskler). Ha 4 til 5 dagers split der du trener hele kroppen en gang før du begynner på nytt. Og for all del, tren like mye rygg som bryst og triceps som biceps. Værste jeg vet er folk med svære bryst og bicepser som går som en ape, pga null rygg og triceps for å kompansere andre veien.

Før trening er det viktig med god oppvarming. Jogge eller lett sykling er bra. Etter det varmer du opp spesifikt i de muskelen du skal trene (kjør øvelsene lett) før du begynner. Du unngår du skader. Etter trening så er det noen som mener du skal strekke ut og andre ikke, jeg er med i den siste gruppa. Ved tung trening der musklene virkelig har jobbet og føles blåst opp, så river uttøying muskelfibrene fra hverandre. Dette gjør skade. Legg heller inn en økt med bevegelighet i uka (hjemme) på en hviledag der du varmer lett opp.

Ønkser du utholdenhet så kan du legge inn et par økter med dette, men dette ødelegger for muskeltilveksten. Tren heller kardio mot sommeren om du ønsker for å få bort off season magen. Men husk at muskler forbrenner mer og du vil automatisk bli mer markert enten du vil eller ikke.

Så kommer det til hvile. Hvile og mat er 90% av treningen. Sov 8-9 timer hver natt med fast leggetid.

Hvis du følger disse tipsene er du garantert stor fremgang. Dette krever omlegging av livet og masse vilje. Men om du ikke ønsker å bli helt treningsnarkoman kan du bruke deler av tipsene og tilpasse det din livssituasjon. Jeg følger ikke disse punktene til punkt og prikke og lever et liv utenom, men det er slik man skal holde på for å få max fremgang. I starten bør du begynne lettere og heller trene på å gjøre øvelsene riktig. Dette er faktisk veldig viktig! Du unngår skader og bruker musklene riktig.

Dette ble mye tekst, men er engasjert i trening;)

Bare å komme med spørsmål!

mvh

Hans

Treningsinstruktør og personlig trener

Endret av HaaJeHaa

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips fra alle sammen. Jeg prøver å ta det litt seriøst, men er ikke sånn at jeg klarer å legge om helt. Siden jul har jeg prøvd å ikke spise godteri, drittmat, drikke brus osv i ukedagene, og forbeholdt med retten til å gjøre dette i helgene. Men prøver også i helgene å ta meg litt i nakken. Da er det først og fremst brus jeg prøver å unngå. Men skal prøve å bli litt bedre på kostholdet :p Men må prøve å gjøre det sånn at jeg ikke blir deprimert hver gang jeg har et måltid, for da tror jeg det vil gå negativt utover treningen også. Har dere noen enkle tips til kosthold, som ikke er så stress? Bare så det er litt sagt er jeg kresen i matvanene, jeg spiser ikke sjømat, og er ikke så fryktelig glad i grønnsaker og kylling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen enkle tips til kosthold, som ikke er så stress? Bare så det er litt sagt er jeg kresen i matvanene, jeg spiser ikke sjømat, og er ikke så fryktelig glad i grønnsaker og kylling :P

Grønnsaker og kylling er kraftfor vettu;) Rent oksekjøtt (biff, karbonadedeig etc) og rent svinekjøtt (svin indrefilet) er ok. Prøv stekt laks med pasta, stekt torsk, stekt sei. Trikset er å få i seg mest mulig ren mat, tilbredet mat inneholder mye fett og salt.

Som Arnold Schwarzenegger sier: "Eat more carrots". Lær deg til å spise grønnsaker. Veldig bra tilskudd av vitaminer, riktige karbs og mye kostfiber. Grill dem, stek dem og wok dem. Grillede gulerøtter, auberginer, tomater osv er snacks;)

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herballife er en rask måte å gå ned i vekt. Det er derimot TOTALT feil måte å gjøre det på.

Du går på underskudd av det meste, og det kombinert med trening vil jo gjøre at du går ned i vekt. MEN, når kroppen går på et såpass stort underskudd så vil det skje diverse ting når du går tilbake til et normalt kosthold. Det som vil skje er du er på samme vekt bare et par dager etterpå, da kroppen er så sulteforet at den tar til seg ABSOLUTT ALT av næringstoffer den kan få i seg. Dvs, alt av fett, karbs og kalorier som under normale omstendigheter ikke ville blitt tatt opp.

For eksempel: De av dere som har gått befalsskolen eller vært i førstegangstjeneste å hatt mestringsøvelse/helvettesuka/osv. Husker dere at dere gikk ned i vekt? Det gjorde dere nok om øvelsen var hard. Husker dere derimot hvor lang tid det tok å komme tilbake til normalvekta? Ikke lang tid.

Da jeg var i førstegangstjeneste så hadde vi en BS-elev som hadde gått ned 5 kilo på en uke ute i felt. Gutta var sulteforet og det som værre var. Det tok han ca litt under en uke og legge på seg de 5 kg igjen. Og vi snakker ikke et overforbruk av burgere, men et ganske normalt kosthold.

DERFOR, er herballife totalt feil måte å gjøre det på. Flere i avdelingen min har prøvd seg på det, og alle har samme resultat. Raskt ned i vekt, like raskt opp igjen. Andre symptomer var slapphet, utmattelse og en særdeles dårlig sinnsstemmning.

Har også et par i avdelingen som driver aktivt med bodybuliding osv. De støtter også denne teorien. Det finnes ikke noe erstattning for mat som funker i lengden.

Hva du skal gjøre for å gå ned i vekt? Det er en forbanna enkel teori:

Tren om morgenen, type sykling, rask gange osv. Gjør dette før frokost, fordi det er da du forbrenner mest fett. Morgentrening er GULL om du skal ned i vekt.

Spis sunt! Ikke burger, ikke pizza, ikke noe som helst. Begynn å les på næringsinnholdet på ting du spiser, sjekk ut feks http://www.iform.no og finn oppskrifter som er både sunne og gode. Grønnsaker er også bra, og nammenamme.

Spis ofte! 6-7 måltider om dagen er bra. Helst ganske små måltider bestående av feks knekkebrød med skinke og agurk, en liten middag osv. Du skjønner tegninga her, lite, sunt og ofte.

Tren styrke, styrketrening vil overtid ha størst effekt på forbrenningen din. Derfor vil et godt styrkeprogam I TILLEGG til jogging/løping/sykling øke din totale forbrenning til et høyere nivå, noe som gjør at det er lettere å holde seg "på topp".

Spisedag, unn deg noe godt. Lørdag kan være spisedag. Spisedagen er der av to grunner. Den første er at du skal ha noe og se fram til når du sitter å tygger gulrøtter og knekkebrød i ukedagene, men den har også en viktig funksjon. Nemlig at den kickstarter forbrenningen din. For og forklare, når du går på diett, så vil kroppen din tro at den får for lite næring, og deretter senke forbrenningen for å spare. Dette vil vi ikke, vi vil ha full forbrenning. Så, på mandag er forbrenningen din normal, men iløpet av fredagen vil den ha gått ned til sparemodus. Men når du igjen på lørdag bøtter i deg egentlig hva du vil innenfor rimelighetens grenser, så går forbrenningen opp på topp igjen.

Vær motivert. Hele poenget med å gå ned i vekt er å forbrenne mer enn du tar i deg. Feks, et normalt menneske skal ha ca 2000 kalorier (kcal) per dag. Dette forbrenner du egentlig bare med å stå opp å sitte foran pcen. Så om du spiser ca 1700 kalorier per dag og trener på morgenen samt styrke på ettermiddagen, så vil du gå ned i vekt. Det er viktig og ikke se på dette i dagsform, men i ukesform. Det hjelper pent lite at du har gått på 1700 kalorier fram til torsdag, da du bestemmer deg for å spise en trippel big mac meny på mac donalds. Du må se på det totale næringsinntaket iløpet av en uke.

Faen, ble langt det her :P Informasjonen jeg gir her er hva jeg har opplevd, samt hva jeg har blitt fortalt av proffesjonelle bodybuildere og idrettsoffiserer/andre treningseksperter. Og jeg går god for at de tipsene jeg gir her, vil hjelpe deg å gå ned i vekt så fremst du er motivert for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider