Per_GT Skrevet August 13, 2009 Rapporter Share Skrevet August 13, 2009 Hei. Trenger litt hjelp, da jeg absolutt ikke er noen mekaniker; Jeg har en Corolla KE70, 1.3 l motoren (4k), og det er en bil som er godt tatt vare på, men, motoren vil ikke gå skikkelig. Den fusker, går stort sett på 3 sylindere og minst en plugg er skikkelig sota, allerede etter 2 mil kjøring med nye plugger. Jeg har nå byttet fordelerlokk, tennpluggkabler, rotor, bensinfilter (det var skikkelig møkkete, nærmest rustbrun farge på det som var i bensinfilteret)og som sagt plugger. Stiften skiftet jeg for rundt 6000 km siden. Har en ny stift liggende. har tenkt å skifte stift og justere på nytt, men har et spørsmål ang det; Er det virkelig mulig at stiften kan være avgjørende for at motoren ikke går skikkelig?, og i såfall, er det da mulig at stiften kan endre åpningen på bare 6000km? Uansett, når jeg sjekka pluggene, så lå det litt olje ved siden av selve hullet der pluggen skal skrus inn, jeg vet jeg overfylte med litt for mye olje her ene dagen, er det noen sammenheng? eller er det en eller annen pakning som er gåen? Og, forresten, vis dette ikke går an å fikses, er det da noen som har en ok 4K motor liggendes? heh en ting til; det skal legges til at motoren har gått ca 230.000km, og den har stått stille i nesten 2 år til jeg kjøpte den mars i år. Mvh Per Gjermund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet August 14, 2009 Rapporter Share Skrevet August 14, 2009 (endret) Stift er jo en slitedel rent fysisk, så finn deg en bladsøker og mål opp åpningen. Siden du har en ny stift kan du sammenligne og se an slitasjen. Større åpning = mer ladetid men mindre tid til å tømme gnisten Mindre åpning = mindre ladetid, men lengre gnistperiode. Eller var det omvendt? Det skal også være en dært smørefett på rotorakselen der stiften har anleggsflate. Sjekk også kontaktflatene ved åpningen. De skal være paralelle når lukket og uten sveisepunkter eller irr. Du kan med fordel bytte kondensatoren om den ikke koster i formue mtp bilens verdi. Jeg betalte nylig over 100kr til min '77 323. Syns det var nok for en så simpel komponent. Attpåtil sto det Ford(!) på esken! *ætt* Dør kondisen dør gnisten og bilen dør. EDIT: Kondisen har også en funksjon med å redusere disse sveisegnistene som er med og gnager på stiften, i tillegg til at den er med og lader opp. Ikke sitér meg på dette, men mener det var så det sto i Haynesboka. Ætt, forgasser og stifttenning! :D PS! Jeg har en mer eller mindre komplett fabrikkny 4K i deler liggende. :Devil: Endret August 14, 2009 av Skody Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per_GT Skrevet August 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2009 (endret) Takk Skody:) , det var jo faktisk stiften som var alfa omega her gitt! Hehe, som sagt; ingen mekaniker jeg altså! Forresten; Den motoren du har liggende, tenkte du å selge den mente du nå ell? :) Endret August 18, 2009 av Per_GT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet August 18, 2009 Rapporter Share Skrevet August 18, 2009 Tjaei. Egentlig er det en kompis som skal ha den, men han har ikke penger akkurat nå og ikke har han noen bil å putte den i enda heller. ;) Så vurderer å legge den ut for salg om han ikke får ut fingern. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per_GT Skrevet August 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2009 OK, skjønner :) Kan du ikke sende en liten PM til meg vis du skal legge den ut? evt, en ca pris du kunne ha tenkt deg for den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg