Gå til innhold

Tenningsproblemer (KE70)

Ranger emnet


Per_GT

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger litt hjelp, da jeg absolutt ikke er noen mekaniker;

Jeg har en Corolla KE70, 1.3 l motoren (4k), og det er en bil som er godt tatt vare på, men, motoren vil ikke gå skikkelig.

Den fusker, går stort sett på 3 sylindere og minst en plugg er skikkelig sota, allerede etter 2 mil kjøring med nye plugger.

Jeg har nå byttet fordelerlokk, tennpluggkabler, rotor, bensinfilter (det var skikkelig møkkete, nærmest rustbrun farge på det som var i bensinfilteret)og som sagt plugger.

Stiften skiftet jeg for rundt 6000 km siden.

Har en ny stift liggende. har tenkt å skifte stift og justere på nytt, men har et spørsmål ang det;

Er det virkelig mulig at stiften kan være avgjørende for at motoren ikke går skikkelig?, og i såfall, er det da mulig at stiften kan endre åpningen på bare 6000km?

Uansett, når jeg sjekka pluggene, så lå det litt olje ved siden av selve hullet der pluggen skal skrus inn, jeg vet jeg overfylte med litt for mye olje her ene dagen, er det noen sammenheng? eller er det en eller annen pakning som er gåen?

 

Og, forresten, vis dette ikke går an å fikses, er det da noen som har en ok 4K motor liggendes? heh

 

en ting til; det skal legges til at motoren har gått ca 230.000km, og den har stått stille i nesten 2 år til jeg kjøpte den mars i år.

 

Mvh

 

Per Gjermund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stift er jo en slitedel rent fysisk, så finn deg en bladsøker og mål opp åpningen. Siden du har en ny stift kan du sammenligne og se an slitasjen. Større åpning = mer ladetid men mindre tid til å tømme gnisten

Mindre åpning = mindre ladetid, men lengre gnistperiode. Eller var det omvendt?

 

Det skal også være en dært smørefett på rotorakselen der stiften har anleggsflate. Sjekk også kontaktflatene ved åpningen. De skal være paralelle når lukket og uten sveisepunkter eller irr.

 

Du kan med fordel bytte kondensatoren om den ikke koster i formue mtp bilens verdi. Jeg betalte nylig over 100kr til min '77 323. Syns det var nok for en så simpel komponent. Attpåtil sto det Ford(!) på esken! *ætt* Dør kondisen dør gnisten og bilen dør.

 

EDIT: Kondisen har også en funksjon med å redusere disse sveisegnistene som er med og gnager på stiften, i tillegg til at den er med og lader opp. Ikke sitér meg på dette, men mener det var så det sto i Haynesboka. Ætt, forgasser og stifttenning! :D

 

PS! Jeg har en mer eller mindre komplett fabrikkny 4K i deler liggende. :Devil:

Endret av Skody

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaei. Egentlig er det en kompis som skal ha den, men han har ikke penger akkurat nå og ikke har han noen bil å putte den i enda heller. ;) Så vurderer å legge den ut for salg om han ikke får ut fingern.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår