Gå til innhold

Bensinoktan vs. fortenning

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt mye prosessortid (les: tenkt) på denne saken lengre, men jeg sjønner bare ikke hvordan i all verden folk kan hevde følgende:

 

"Man kan kjøre med høyere tenning på en N/A-motor ved å øke bensinens oktantall"

 

Altså, er det noen forskjell i forbrenningshastigheten på 95 vs. 98 oktan? Det må jo være den eneste mulige løsningen på ovennevnte problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mondeo

98 oktan har høyere bankefasthet enn 95 oktan! Er slett ikke sikker men jeg tror det betyr at 98 oktan trenger høyere temperatur for å selvtenne

 

jaja, men det er jo ikke det han spurte om.... han og jeg også lurer på om det er tregere forbrenningshastighet på f.eks 98 kontra 92 oktan..

 

edit: har ikke svar på det der... :rolleyes:

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

er det ikke du som er bilteknikeren da?? burde hvertfall vite slikt når du er ekspert..:o

 

ja, ikke sant... kanskje jeg kan si det slik: om du velger å gå fra å bruke 98 oktan til å bruke 95 oktan så må du kompensere mot knocking ved å stille tenningen () ... :) fornøyd ;) hehe...

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

fra 98 til 95= mindre fortenning.. hvertfall det jeg har opplevd..

hvis ikke får en den fine knitrelyden..:D

 

hmmm.... skrivefeil... sorry og jeg tenkte helt feil her :rolleyes:

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en OTTOmotor vil det normalt sett kunne gi større energiutviklng i bevegelsesenergi jo tidligere man setter fortenninga, til en viss grad selvfølgelig ;)

 

Enkelt sagt kan man si at jo høyere oktantall bensina har så er den mer stabil under forbrenning.

 

Lav oktan, brenner som krutt, men ustabilt

Høy oktan, brenner litt langsommere men stabilt

 

Jo lavere oktan jo større sjangs for "selvanntenning" og ukontrolerte detonasjoner-- flere forbrenninger/eksplosjoner på samme forbrenning.

 

Så ved høyere oktan er bensina mer stabil, man kan sette antenninga av bensina tidligere og få en kraftigere og mer kontrollert detonasjon.

 

Dette er en enkel forklaring av hva jeg har lært, finnes sikkert måter å forklare dette på som tar 43 A4 sider ;)

 

Så i en bil hvor man lar tenninga være urørt vil høyere oktan gi dårligere effekt, men setter man opp tenninga får man mer. Nyere biler justerer ofte tenninga selv, så der skal man kjenne forskjell, men det er snakk om så lite, 2-3% kanskje.

 

Finner det snodig at bilteknikkern ikke kunne dette?

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumt forklart.. G60 men "godt" forsøk likevel.. her er den riktige:

 

 

Oktantallet sier noe om drivstoffets bankefasthet. Bankefasthet er helt enkelt drivstoffets egenskap til å motstå selvantennelse under komprimering. Denne egenskapen er viktig, fordi den gjør at drivstoffet ikke antenner vilkårlig inne i sylinderen, men under kontrollerte former ved hjelp av tennpluggen under motorens kompresjonstakt.

 

Hvis drivstoffet ditt selvantenner vil dette føre til såkalt “motorbank”. I første omgang sansynligvis ikke så alvorlig, men kjører du lenge med det kan det skade bilen din.

 

Desto høyere oktantall, desto høyere er drivstoffets evne til å motstå selvantennelse. Tidligere var tilsetning av bly en måte å øke oktantallet på. I dag brukes helt andre metoder for å oppnå et høyt oktantall.

 

Betyr det at man bør satse på høyest mulig oktantall for å unngå trøbbelmed motorbank? :)

 

Svaret er nei, det trenger du ikke. Bilmotorer er konstruert for et bestemt oktannivå, og det er ikke nødvendig å gå høyere enn dette.

 

Hva slags oktantall passer for bilen min? :)

 

På dette spørsmålet finnes det bare et svar: Sjekk det i bilens instruksjonsbok. Motoren er som sagt konstruert for en bestemt oktanverdi, så du bør følge bilprodusentens råd når du velger oktan. Da er du sikker på at motoren din får riktig drivstoff.

 

I moderne motorer med bankesensor blir tenningstidspunktet innen visse grenser justert ved tendenser til banking. Flere bilmodeller i Europa kan uten videre justering kjøres på både 95 og 92 oktan bensin. Så er tilfelle med blant annet alle nye standardmodeller fra VW/Audi konsernet.

 

En utbredt myte er at høyt oktantall øker motorens effekt. :) ;) hehe

 

Dette er ikke riktig! Mange motorer er konstruert for 92-95 oktan, og det eneste du generelt oppnår ved å bruke høyere oktan enn 92 er å

bli noen kroner fattigere. Andre motorer trenger 95 oktan for å fungere optimalt. Noen sportsbiler og noen ganske få andre biler med ekstreme eller eldre motorer trenger 98 oktan.

 

Sportsbiler har ofte motorer som er konstruert for ekstreme ytelser. I disse motorene brukes bensin med høyt oktantall, ikke for å øke ytelsen, men for å unngå motorbank.

 

Hva er det verste som kan skje hvis jeg fyller 92 oktan og bilen ikke tåler det? :)

 

Det verste som kan skje med 92 oktan bensin er til å begynne med banking (unormalt bråk) fra motoren ved hard motorbelastning. Motoren egner seg da ikke for 92 oktan bensin, og ved fortsatt bruk over lengre tid vil det kunne oppstå alvorlige skader.

 

Hvis det skulle oppstå banking med 92 oktan bensin anbefaler vi kjøring med redusert belastning av motoren og snarlig påfylling av bensin med 95 oktan.

 

og foresten så er forbrenningshastigheten lik.... :D

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

akkurat det som står i jet sine brosjyrer... uansett hva du sier så går hvertfall bilen min bedre med 98 enn 92 oktan...

 

men du, har du trimmet bilen din??? i så fall så har du endret konstruksjonen slik at 98 oktan er nødvendig for at den skal kunne klare å få full utnyttelse av drivstoffet uten selvanntennelse..

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

men du, har du trimmet bilen din??? i så fall så har du endret konstruksjonen slik at 98 oktan er nødvendig for at den skal kunne klare å få full utnyttelse av drivstoffet uten selvanntennelse..

 

selv uten chip så var det forskjell... hvorfor?

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

selv uten chip så var det forskjell... hvorfor?

 

åssen bil snakker du om egentlig???

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

a4 1,8 t q har jeg... en escort rallybil.. og litt til... [/quote

 

okay, har ikke noe effekt å fylle 98 okt på den bilen.. hvis det da ikke er noe alvorlig galt med motoren, at den kanskje går for lame.. f.eks om du skifter til fetere eksos og bedre luftfilter, så kan det på noen biler være nødvendig å gi den en noe fetere blandingsforhold, for å kompensere for at motoren puster lettere inn og ut.. skal ikke være aktuell på den der, da den har Luft masse måler...

 

men den escort rallyvogna må ha 98 "bly" bensin !!

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår