Gå til innhold

Bensinoktan vs. fortenning

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Altså: En bils "hjerne" kan aldri justere tenninga selv, den er programmert til å gi gnist i riktig tidspunkt etter det spesifikke turtall, belastning, hastighet, gasspjeldstilling o.s.v. Dette er mappet på forhånd!

Men mange motorer har en bankesensor som gir beskjed om lavere tenning ved evt. bank p.g.a feil bensinkvalitet! MEN tenningen kan aldri bli høyere enn det forhåndsprogrammerte, dette er kun en sikkerhet mot motorskader og den vil ikke forandre noe hvis man fyller 98 oktan på en som er justert for 95! Men mange biler som har gått noen tusen daue km går med konstant nedsatt tenning pga sot i forbrenningskammere, noe som fører til tidligere bank! Tenningen vil hele tiden bli forsøkt satt til det opprinnelige, og fyller man 98 okt her vil den jo tåle høyere tenning uten bank! Noen systemer setter tenningen frem igjen i et trinn, andre tar en grad av gangen for å "prøve hvor høyt man kan gå"! Dette er noe av forklaringen på hvorfor mange biler går bedre på 98 oktan, men det er nok en del andre ting ved bensinen som medvirker ,uten at jeg kan nok om det!

Hva 92 oktan angår så er jo det en bløff! 92 oktan= lavere tenning= lavere effekt=mere gass=høyere bensinforbruk! Okei, mange biler kan gå på 92 okt med sammetenning, men de vil bruke mer!

 

Bilforvikleren: Ikke tro alt du leser, den JET brosjyren er kun reklame!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrennings prosessen tar en viss tid, selv om det måles i ms, så er det likevel en definert tid. Når blandingen antennes av tennpluggen så vil trykket i sylinderen stige voldsomt, også der blandingen fremdeles ikke brenner pga at flammefronten bruker en viss tid på å spre seg. Kjører man på lavoktan vil trykket bli så stort tilslutt at blandingen selvantennes der flammefronten enda ikke har nådd frem. to flammefronter vil da doble forbrenningshastigheten +- og man får tenningsbank. Tidlig tenning er da uheldig siden stemplet enda er på tur opp og hjelper til med å øke trykket enda mer. Å senke tenninga vil da gjøre at stempelet rekker å snu før det blir kritisk. Høyere oktan=mulighet for tidligere tenning= bygge opp tidligere trykket slik at man får utnyttet det bedre under arbeidstakten.

 

Det er nå min teori litt knotete forklart.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Bilforvikleren: Ikke tro alt du leser, den JET brosjyren er kun reklame!

 

Jet brosjyre???? har aldri lest meg frem til dette på en Jet brosjyre... hmm.. vil gjerne se den brosjyra der altså!!! noen som kan ta et bilde og legge inn her??? please

 

du skrev en del nyttig i den posten jeg refererer fra, men skal jeg begynne å småplukke på det??? kan jo det hvis jeg vil, fordi den ikke er 100% korrekt... *sukk*

 

og slutt å kall meg for Bilforvikleren!!!

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

92 oktan= lavere tenning= lavere effekt=mere gass=høyere bensinforbruk! Okei, mange biler kan gå på 92 okt med sammetenning, men de vil bruke mer!

 

 

SAABen min brukte så mye mindre på 98 vs 95 at jeg sparte penger selv om bensinen var dyrere. Og den har ikke bankesensor, men jeg stilte på litt mer fortenning på 98 oktan.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

SAABen min brukte så mye mindre på 98 vs 95 at jeg sparte penger selv om bensinen var dyrere. Og den har ikke bankesensor, men jeg stilte på litt mer fortenning på 98 oktan.

 

her kom endelig beviset på at du tror på eventyr!!! Og du tror du vet bedre...... wow

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

dumt forklart.. G60 men "godt" forsøk likevel.. her er den riktige:

 

 

Oktantallet sier noe om drivstoffets bankefasthet. Bankefasthet er helt enkelt drivstoffets egenskap til å motstå selvantennelse under komprimering. Denne egenskapen er viktig, fordi den gjør at drivstoffet ikke antenner vilkårlig inne i sylinderen, men under kontrollerte former ved hjelp av tennpluggen under motorens kompresjonstakt.

 

Hvis drivstoffet ditt selvantenner vil dette føre til såkalt “motorbank”. I første omgang sansynligvis ikke så alvorlig, men kjører du lenge med det kan det skade bilen din.

 

Desto høyere oktantall, desto høyere er drivstoffets evne til å motstå selvantennelse. Tidligere var tilsetning av bly en måte å øke oktantallet på. I dag brukes helt andre metoder for å oppnå et høyt oktantall.

 

Betyr det at man bør satse på høyest mulig oktantall for å unngå trøbbelmed motorbank? :)

 

Svaret er nei, det trenger du ikke. Bilmotorer er konstruert for et bestemt oktannivå, og det er ikke nødvendig å gå høyere enn dette.

 

Hva slags oktantall passer for bilen min? :)

 

På dette spørsmålet finnes det bare et svar: Sjekk det i bilens instruksjonsbok. Motoren er som sagt konstruert for en bestemt oktanverdi, så du bør følge bilprodusentens råd når du velger oktan. Da er du sikker på at motoren din får riktig drivstoff.

 

I moderne motorer med bankesensor blir tenningstidspunktet innen visse grenser justert ved tendenser til banking. Flere bilmodeller i Europa kan uten videre justering kjøres på både 95 og 92 oktan bensin. Så er tilfelle med blant annet alle nye standardmodeller fra VW/Audi konsernet.

 

En utbredt myte er at høyt oktantall øker motorens effekt. :) ;) hehe

 

Dette er ikke riktig! Mange motorer er konstruert for 92-95 oktan, og det eneste du generelt oppnår ved å bruke høyere oktan enn 92 er å

bli noen kroner fattigere. Andre motorer trenger 95 oktan for å fungere optimalt. Noen sportsbiler og noen ganske få andre biler med ekstreme eller eldre motorer trenger 98 oktan.

 

Sportsbiler har ofte motorer som er konstruert for ekstreme ytelser. I disse motorene brukes bensin med høyt oktantall, ikke for å øke ytelsen, men for å unngå motorbank.

 

Hva er det verste som kan skje hvis jeg fyller 92 oktan og bilen ikke tåler det? :)

 

Det verste som kan skje med 92 oktan bensin er til å begynne med banking (unormalt bråk) fra motoren ved hard motorbelastning. Motoren egner seg da ikke for 92 oktan bensin, og ved fortsatt bruk over lengre tid vil det kunne oppstå alvorlige skader.

 

Hvis det skulle oppstå banking med 92 oktan bensin anbefaler vi kjøring med redusert belastning av motoren og snarlig påfylling av bensin med 95 oktan.

 

og foresten så er forbrenningshastigheten lik.... :D

 

 

Synes ikke mitt svar skilte seg så veldig mye fra det du klarte å søke deg fram til på nettet nå.

 

Godt jobba thumpsup

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

 

 

Synes ikke mitt svar skilte seg så veldig mye fra det du klarte å søke deg fram til på nettet nå.

 

Godt jobba thumpsup

 

 

 

Er jævlig enig med deg her :)

Hvem som helst kan prate svada så lenge de kan http://www.google.com (eller andre bra adresser da.......)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilteknikeren: Jeg håper du innser at du ikke akkurat driver med god pr for siden din her.

Hva med litt ydmykhet overfor andre her istede for å avfeie alt folk skriver som tull...:rolleyes: Du har jo faktisk null troverdighet her,iallefall i mine øyne.

Du høres faktisk ut som en skikkelig paragrafrytter av en teoretiker som sannsynligvis hadde fått jobb hos biltilsynet eller tollvesnet med en gang.

 

Men dette er bare min off topic mening;)

 

Hva med å begynne neste svar med noe sånt som "det er jeg ikke helt enig i"

Det er lov å ha forskjellige syn på ting vet du.

Å fakta er to forskjellige ting i teorien og i praksis.

chatting with Ascona is like masturbating with a cheese iron,slightly amusing but mostly painful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I audi instruksjonsboken står det at 91 okt roz kan brukes, men med noe redusert ytelse.. gjelder sikkert for 92 okt oxo...

 

larsern: akkurat dette har jeg opplevd oxo. at bilen har brukt litt mindre.

 

 

 

 

mitt neste spørsmål går til både forvikleren og de andre med kunnskaper...

 

 

 

er den tyske bensinen bedre enn den norske? hvis en har vært borti importerte biler så kan en kjenne at den har en helt annen lukt.. mye sterkere... Veldig mange jeg kjenner som har reagert på dette.. Broren min var i italia og hentet en sierrra cosworth vingebil(gr.n.) og har akkurat samme oppfatning som meg..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke si at utenlandsk bensin er sterkere eller ikke.. oktan er oktan :) såvidt jeg vet ihvertfall.

må nesten bare skrive litt om selvantenning og oktan jeg og da.

grunnen til at man "får" effekt av 98 istedet for 92 er at man ikke mister effekt. veldig enkelt :P

Hvis man tenker helt teoretisk at motoren skal ha 10 grader fortenning, for å få høyest trykk på ØD.

Med 98 er dette ikkeno problem,og ingenting skjer.

men når du fyller 92, så antennes bensinen slik tidligere beskrevet, at man ikke har en kontrollert forbrenning lengre, men forbrenningen starter på flere ulike punkter, og trykket er på det høyeste før ØD. dette blir den lyden som høres ut som noen slår på motoren din med hammer.. Derfor slår bilens bankesensor inn, og stiller tenninga tilbake til det slutter og banke.. slik at forbrenningsprossessen starter senere, man får ikke like høyt trykk, for det blir ikke forbrent like mye. flammefronten beveger seg med ca 32m/s såvidt jeg kan huske.

så snart bankesensoren merker at det slutter og banke, begynner den sakte men sikkert og stille tenninga opp igjen, til det banker.. den svaier mye i begynnelsen, og så mindre og mindre.. en av grunnene til at å resette hjernen på bilen kan gi følelesen av øket effekt, fordi tenninga er stilt til dårligere bensin enn det du kjører på. Noen uenige? bil"teknikern".com?

brom brom, broooom, wah-tish, brooom. eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår