Gå til innhold

Bytte girstang fra 4 til 5 trinns, går d an?

Ranger emnet


vincent_vega

Anbefalte innlegg

Jeg har et litt irriterende problem med girstangen i min golf med 5 trinnskasse, den fjæren som skal holde girstangen oppe slik at jeg ikke kan gire rett i revers er så dårlig/svak at jeg ofte bomgirer i revers når jeg skal i første gir. Vanligvis må man presse girstangen ned for å få den i revers, men i min golf trenger jeg ikke det for å si det slik...

 

Så det jeg lurer på er om jeg kan bytte hele "girstangboksen" med en jeg har ifra en annen golf som har 4 trinns kasse?

99'mod Audi A6 1.8T avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme problem selv. åpna fra innsida av bilen og fant ut at det var slark i det kuleleddet som er på girstanga, fant dog ingen grei måte og løse det på.

Jetta 85 - The funkmobile

Seat Leon - Bruksbil

 

Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er her at jeg har en girstang i en annen golf som er i bra stand, skal ta å skru den ut før jeg sender den golfen til huggern, men er usikker på hvor vanskelig/utfordrende det vil bli å montere den gode girstangen i syncroen min :(

 

Hvis det er noen som har gjort dette før og kan bekrefte om det er "plug-and-play" eller om man bør få dette montert/justert på verksted så hadde det vært kjempeflott :)

99'mod Audi A6 1.8T avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet denne kulen og koppen, samt noen andre overføringsdeler ifjor sommer, jeg slapp da å demontere eksosanlegget, men du må under bilen for å få koppen opp.

 

DSC_0161.jpg

 

Midt på denne siden ser dere en måte å gjøre det på..

 

En må altså først løsne på beslaget som holder girstanga på plass, så skru løs girboksen, banke opp koppen som kulen hviler i og så dra girstanga ned gjennom gulvet.

Jeg anbefaler på det sterkeste å bytte alle de andre foringene, er faktisk ganske enkelt..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC_0161.jpg

 

En må altså først løsne på beslaget som holder girstanga på plass, så skru løs girboksen, banke opp koppen som kulen hviler i og så dra girstanga ned gjennom gulvet.

Jeg anbefaler på det sterkeste å bytte alle de andre foringene, er faktisk ganske enkelt..

 

Banke koppen opp? Den sitter som røde helvette og det ser ikke ut som om det går an å banke den verken opp eller ned... alacocaina

 

Hadde du mye problemer med å få den løs? Må den bankes på plass også?

 

Ble utrolig frustert av det her så jeg måtte kjøre ned på en grusbane og burne litt med syncroen for å roe ned huet etterpå :Devil:

Endret av vincent_vega

99'mod Audi A6 1.8T avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banke koppen opp? Den sitter som røde helvette og det ser ikke ut som om det går an å banke den verken opp eller ned... alacocaina

 

Hadde du mye problemer med å få den løs? Må den bankes på plass også?

 

Ble utrolig frustert av det her så jeg måtte kjøre ned på en grusbane og burne litt med syncroen for å roe ned huet etterpå :Devil:

 

Koppen skal opp ja, noe du ser hvis du har ny liggende;)

Ikke noe problem med å få den opp, liten gummiklubbe var alt som skulle til.

Husk at du bør bytte koppen, samt kulen når du først har dette fra hverandre, og fyll koppen rikelig med fett/grease før montering.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen skal opp ja, noe du ser hvis du har ny liggende;)

Ikke noe problem med å få den opp, liten gummiklubbe var alt som skulle til.

Husk at du bør bytte koppen, samt kulen når du først har dette fra hverandre, og fyll koppen rikelig med fett/grease før montering.

 

Ai ai, har ikke kjøpt ny nei, men tenkte at jeg i første omgang skal flytte over en girstang fra 1.6'ern som jeg skal skrote til syncroen hvor jeg har problemet med at girstanga "faller ned" slik at det er fort gjort å bomgire mellom første og revers...

 

Men både kula og koppen i 1.6'ern hvor jeg holder på å demontere nå ser relativt bra ut tatt i betraktning at det sikkert ikke er byttet siden bilen var ny i 1986! :D

 

Men får jeg dette til skal jeg bestille et nytt sett senere...

99'mod Audi A6 1.8T avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår