Gå til innhold

Bytte girstang fra 4 til 5 trinns, går d an?

Ranger emnet

vincent_vega

Anbefalte innlegg

Jeg har et litt irriterende problem med girstangen i min golf med 5 trinnskasse, den fjæren som skal holde girstangen oppe slik at jeg ikke kan gire rett i revers er så dårlig/svak at jeg ofte bomgirer i revers når jeg skal i første gir. Vanligvis må man presse girstangen ned for å få den i revers, men i min golf trenger jeg ikke det for å si det slik...

Så det jeg lurer på er om jeg kan bytte hele "girstangboksen" med en jeg har ifra en annen golf som har 4 trinns kasse?

99'mod Audi A6 1.8T avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme problem selv. åpna fra innsida av bilen og fant ut at det var slark i det kuleleddet som er på girstanga, fant dog ingen grei måte og løse det på.

Jetta 85 - The funkmobile

Seat Leon - Bruksbil

Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er her at jeg har en girstang i en annen golf som er i bra stand, skal ta å skru den ut før jeg sender den golfen til huggern, men er usikker på hvor vanskelig/utfordrende det vil bli å montere den gode girstangen i syncroen min :(

Hvis det er noen som har gjort dette før og kan bekrefte om det er "plug-and-play" eller om man bør få dette montert/justert på verksted så hadde det vært kjempeflott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet denne kulen og koppen, samt noen andre overføringsdeler ifjor sommer, jeg slapp da å demontere eksosanlegget, men du må under bilen for å få koppen opp.

DSC_0161.jpg

Midt på denne siden ser dere en måte å gjøre det på..

En må altså først løsne på beslaget som holder girstanga på plass, så skru løs girboksen, banke opp koppen som kulen hviler i og så dra girstanga ned gjennom gulvet.

Jeg anbefaler på det sterkeste å bytte alle de andre foringene, er faktisk ganske enkelt..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC_0161.jpg

En må altså først løsne på beslaget som holder girstanga på plass, så skru løs girboksen, banke opp koppen som kulen hviler i og så dra girstanga ned gjennom gulvet.

Jeg anbefaler på det sterkeste å bytte alle de andre foringene, er faktisk ganske enkelt..

Banke koppen opp? Den sitter som røde helvette og det ser ikke ut som om det går an å banke den verken opp eller ned... alacocaina

Hadde du mye problemer med å få den løs? Må den bankes på plass også?

Ble utrolig frustert av det her så jeg måtte kjøre ned på en grusbane og burne litt med syncroen for å roe ned huet etterpå :Devil:

Endret av vincent_vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banke koppen opp? Den sitter som røde helvette og det ser ikke ut som om det går an å banke den verken opp eller ned... alacocaina

Hadde du mye problemer med å få den løs? Må den bankes på plass også?

Ble utrolig frustert av det her så jeg måtte kjøre ned på en grusbane og burne litt med syncroen for å roe ned huet etterpå :Devil:

Koppen skal opp ja, noe du ser hvis du har ny liggende;)

Ikke noe problem med å få den opp, liten gummiklubbe var alt som skulle til.

Husk at du bør bytte koppen, samt kulen når du først har dette fra hverandre, og fyll koppen rikelig med fett/grease før montering.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen skal opp ja, noe du ser hvis du har ny liggende;)

Ikke noe problem med å få den opp, liten gummiklubbe var alt som skulle til.

Husk at du bør bytte koppen, samt kulen når du først har dette fra hverandre, og fyll koppen rikelig med fett/grease før montering.

Ai ai, har ikke kjøpt ny nei, men tenkte at jeg i første omgang skal flytte over en girstang fra 1.6'ern som jeg skal skrote til syncroen hvor jeg har problemet med at girstanga "faller ned" slik at det er fort gjort å bomgire mellom første og revers...

Men både kula og koppen i 1.6'ern hvor jeg holder på å demontere nå ser relativt bra ut tatt i betraktning at det sikkert ikke er byttet siden bilen var ny i 1986! :D

Men får jeg dette til skal jeg bestille et nytt sett senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider