Gå til innhold

Piping fra brekkets bremseklosser bak.

Ranger emnet

mistercartman

Anbefalte innlegg

Sliter med at den noen ganger kommer taktfast piping fra bremseklossene til brekket. Brekket skal være riktig justert, og tilbakeslags-fjæra er i orden. Bilen var akkurat på verksted for å ta Eu-kontroll, og da sa jeg de skulle kikke på brekket i samme slengen, da de bytta hele dritten for 5-6 måneder siden, og de har ett år garanti på reparasjoner.

Meldinga jeg fikk fra dem (bortsett fra at bilen ble eu-godkjent uten en eneste feil hverken 1`er eller 2`er :) )

var at piping var et kjent problem, og den oppstod vanligvis når det var fuktig vær ute. Ved et par tilfeller hadde de løst problemet ved å slipe til brekk-klossene, men det var visstnok bare i helt spesielle tilfeller.

Det jeg lurer på er om det ikke er vanlig å slipe litt på klossene om de er skjeve e.l. og om det er vanlig at det kan pipe litt fra brekket når det er fuktig vær ute. Jeg får ikke motbevist det da det har vært ganske så fuktig ute en lengre periode nå.

Fler her med samme problemet? Frem til nå har jeg bare nappa litt i brekket hver gang pipelyden har kommet, og selv om det ikke er så ofte er det irriterende!

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Har vurdert å borre store hull i bremseskiva, og lage en mekanisme med en jernstang som går inn i hullet i skiva når jeg drar i brekket :) Effektivt tror jeg, men ikke så skånsomt for det mekaniske :) .

Hehe. Damer og mekking, hører sammen som gutter og rusbrus :)

Det går, men hva faen.... :)

Får vel ta på meg en gammal boblejakke og legge meg under bilen.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Hehe. Har vurdert å borre store hull i bremseskiva, og lage en mekanisme med en jernstang som går inn i hullet i skiva når jeg drar i brekket :) Effektivt tror jeg, men ikke så skånsomt for det mekaniske :) .

.

Ikkje noke for 345 slicks akkuratahahahhaha

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D :D :D

Må nok desverre skuffe dere. Var nok bare kødd fra min side :)

Jeg har hørt at pipinga er bremsestøv på skivene som skaper gnister/friksjon mellom klossene og skivene. Uansett er det no treighet i systemet, for det virker som om klossene henger seg litt opp nå og da, og returfjæra til brekket er akkurat bytta, så klossene skal egentlig gå tilbake til "av" posisjon, noe det ikke gjør :(

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider