Gå til innhold

Høytalervalg Mercedes-Benz S124

Ranger emnet

Einar

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg kunne spørre her, om tips til valg av høytalere til bilen min.

Bilen er en `91 Mercedes-Benz 300TD Turbo S124/stv

Høytalerne foran måler 12 cm, går visst å lure oppi større, men det er ikke mye dybde å gå på. man får taki elementer som passer rett oppi, med orginale festeklips, men de koster litt, og er sjeldent noe kjempebra.

Bak sitter det noen som måler 10cm utvendig diameter, sitter med 2 klips og ei klemme, og er ikke mye å gå på av plass, de er montert i armlenet på døra.

Jeg er jo på jakt etter noe som kan gi lit trøkk, klar og god lyd, som takler både bass og diskant, og det i mellom greit.

Regner med jeg ikke kan forvente for mye i den størrelsen her, men en forbedring må vel være mulig.

En forsterker som kunne drivd dette istedet for spilleren hadde heller ikke vært å forakte, men da hadde jeg foretrekt en som kan få plass oppunder dashbordet, da alt av ledninger ligger der, og jeg ikke vil tre ledninger att og fram i bilen om jeg kan slippe.

Høytalere finnes på E-bay, men er skaptisk til å handle slikt der.

Budsjettet er ikke det største, men kom med forslag innefor rimelighetens grenser.

Takk for seriøse svar.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalere gir ikke trøkk, men gjengir de antall watt dem får tilført. En høyttaler kan tåle mange watt, men spiller ikke høyere av den grunn. Er høyttalerens følsomhet høy vil dét gi mer trøkk pr. watt, men skal man ha trøkk óg kvalitet kommer man ikke utenom en separat forsterker nei.

Rainbow har spesiell 12cm høyttalere til W124 til en tusenlapp, er det passe? Tilsvarende 4" til bakdørene går også på en tusenlapp, og med en 4-kanals forsterker til en tusenlapp, havner man på 3000,-... og har langt bedre lyd enn det originale!

3531_rainbow_r231156_1.jpg&w=200&h=1253530_rainbow_r231155_1.jpg&w=170&h=1103180_bull_audio_b350912.jpg&w=200&h=120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalere gir ikke trøkk, men gjengir de antall watt dem får tilført. En høyttaler kan tåle mange watt, men spiller ikke høyere av den grunn. Er høyttalerens følsomhet høy vil dét gi mer trøkk pr. watt, men skal man ha trøkk óg kvalitet kommer man ikke utenom en separat forsterker nei.

Rainbow har spesiell 12cm høyttalere til W124 til en tusenlapp, er det passe? Tilsvarende 4" til bakdørene går også på en tusenlapp, og med en 4-kanals forsterker til en tusenlapp, havner man på 3000,-... og har langt bedre lyd enn det originale!

3531_rainbow_r231156_1.jpg&w=200&h=1253530_rainbow_r231155_1.jpg&w=170&h=1103180_bull_audio_b350912.jpg&w=200&h=120

Her syns jeg jeg fikk ett kjempgodt svar av deg Transmedia, prisen er vel omtrent hva jeg forventa, har en forsterker liggende, men tror den blir litt for stor til å gjemme under dashen.

Dissa Rainbow-elementene, har du noen erfaring med dem, er de bra, er de jeg finner flust av på Ebay.

Har de "plug&play" til bakdørene også, elelr tilpasser man 4"?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må knipe av en eller to hjørner på 4" såvidt jeg husker, og DIN-kontakten i døra må erstattes med vanlige kabelsko.

De til dashen er plug'n'play. Og selvfølgelig er de bra.. ;) Er regnet som et av de beste merkene overhodet innen høyttalere til bil.

Overså i farta at du ville ha forsterkeren i dashbordet, den forsterkeren burde passe innunder bak hanskerommet, men under setet er jo også et alternativ som ikke medfører altfor mye kabelstrekking og er et sted forsterkeren nok vil trives bedre ang. oksygentilførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må knipe av en eller to hjørner på 4" såvidt jeg husker, og DIN-kontakten i døra må erstattes med vanlige kabelsko.

De til dashen er plug'n'play. Og selvfølgelig er de bra.. ;) Er regnet som et av de beste merkene overhodet innen høyttalere til bil.

Overså i farta at du ville ha forsterkeren i dashbordet, den forsterkeren burde passe innunder bak hanskerommet, men under setet er jo også et alternativ som ikke medfører altfor mye kabelstrekking og er et sted forsterkeren nok vil trives bedre ang. oksygentilførsel.

Hvorfor i helv*** skal du ha oksygentilførsel? Rent kjemisk er det den enkleste måten å få brann på. LUFTtilførsel er en bra ting, men det er for å kjøle ned forsterkeren. Du burde vite bedre som forhandler....

Mvh

Kristoffer Kåsin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ett lite håp om å få plassert en forsterker bak airbagen på passsasjersida, greit å komme til, og nærme eksisterende kabling.

Så rainbow er regna som ett veldig bra merke, det er veldig greit å vite, er liksom litt tvilsom til merker jeg ikke har hørt om.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i helv*** skal du ha oksygentilførsel? Rent kjemisk er det den enkleste måten å få brann på. LUFTtilførsel er en bra ting, men det er for å kjøle ned forsterkeren. Du burde vite bedre som forhandler....

At du greide å ta den så bokstavelig... :D Tror du burde vite jeg burde vite ja. Hørt om betegnelsen "munnhell" noen gang?

Da burde disse to være typen man trenger da?
Ja, litt simplere diskanter på dem, men det gir da lyd. ;) 695,- pr. par m/fri frakt for dem fra meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da SL 100 og 120 du tenker på da i utgangspunktet, ikke KX som jeg linka til.

Eller er det kanskje IQ 120?

Prisen du ga var jo heller ikke ille mot Ebay.

Hvordan er Rainbows suber og 6x9?

Andre er også velkomne til å svare, er greit å høre om erfaringer/meninger fra folk som "ikke er firma", selv om jeg tar transmedia som en ærlig person .-)

Endret av Einar

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på SL/IQ ja, synes den prisforskjellen er verdt det for å få en bedre diskant.

Forskjellen på SL120 og IQ120 er bare DIN-kontaktene som er inkludert i IQ-settet. I mangel av noe IQ100 blir det da SL100 til bakdørene.

Tror jeg skal avstå fra all skryt ang. 6x9 og subs, blir jo bare et ekko. ;) Og som du antyder; tilbakemeldinger fra brukere er "litt" mer verdt enn en slesk selgers... :D

selv om jeg tar transmedia som en ærlig person .-)

Hah! :tannløs:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainbow Audio Components SL100

Rainbow Audio Components SL120

RAINBOW`s hjemmeside

Da anbefaler du disse etter som jeg har forstått, og IQ120 og SL120 er de samme utenom DIN-stikket?

Spørs om det ikke blir noen slike etterhvert da, kjøpte noen på TV-boden som og var plug&play av ett annet tysk merke, de var bedre enn de 18 år gamle orginale, men de imponerte ikke ekstremt.

Noen(Inkl. Transmedia) som har linker og tips til kompakte 4-kanalsforsterkere, gjerne flere forslag og mål på dem, som nenvt tidligere vil jeg montere en 4 kanals under dashbord eller noe slikt for å korte ned kabelstrekkinga.

Lydkvalitet teller mere enn oppskrytte Effekter, prisklasse billig men bra.

Endret av Einar

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider