Gå til innhold

Høyttalere i Golf 1 Cab ?

Ranger emnet

Ståle Krapyl

Anbefalte innlegg

Står og titter ned i min lille Golf Cab prosjekt.

Her er ikke mye lagt til rette for anlegg.

Nå er alt teknisk ok, bare anlegget som gjennstår.

Dvs høyttalere.

Hattehyllen er jo et ok sted helt til cabben legges ned, da tar jo glassruten hele hyllen !

Dørene foran er tynne og spinkle.

Noen som har montert høyttalere i en sånn bil og fått akseptabel lyd uten å rive fra hverandre hele bilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har det. Laget hatthylle selv, og monterte høytalerne så langt frem som overhodet mulig. Skal prøve å forklare.. Skjærte først ut i selve hatthylla, å da skjærte jeg ikke hull men rett og slett ut en hel 4-kantet bit fra kanten som blir imot seteryggen. Også lagde jeg to firekantete plater med høytalerhull i som jeg monterte på undersiden, og høytalerne er da selvsagt hengt på undersiden.

Da får de ett lite hull som utgjør mye for lyden, når taket er nede. Samtidig som de kommer så nære seteryggen at de slipper unna å bli helt dekket av bakruta når taket felles ned.

Oversiden er trekt med høytalerstoff fra biltema. Tynt stoff som slipper igjennom lyden..

Ble merkbart MYE bedre lyd med taket nede, men må fortsatt spille en god del høyere med taket nede.

Når det gjelder dørene så er originalitet satt foan lyd, så jeg har bare montert nye høyalere i original størrelse..

Men jeg lurer på om det er mulighet til å montere høytalere i panelene i baksetet? Men det er begrenset med plass der isåfall..

Legger med ett par bilder..

Trond

DSC_1021.jpg[/img]

DSC_1006.jpg[/img]

98 Golf 1,6SR/ 08 Touran 1,9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo en grei kompromiss løsning.

Jeg har drevet og testet meg frem til en løsning som ikke krever noe inngrep.

En kar på Møller anbefalte meg på det sterkeste og ikke gjøre noen inngrep i interiøret, dette blir samlerbiler sa han.

Så langt er min bil en helt original Karmann, så det skal den fortsatt få lov til å være.

Har funnet meg noen veldig bra kassehøyttalere som jeg fester helt fremme på hattehyllen.

Når taket legges ned vippes de frem for å gjøre plass til bakruten og så tilbake igjen.

Bassen hentes som i din bil fra en subb i bagasjerommet.

Noen store diskant/mellomtone sørger for et fint lydbilde i hele bilen, har ikke prøvd det på veien enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke dumt ut det nei..

Den originale hatthyllen er forlengst gått tapt i denne bilen desverre. Forrige eier hadde laget en i spon, men siden det taket som sto på da ikke holdt vannet ute, tok det ikke lang tid før den begynte å ta kvelden. I tillegg hadde han montert forsterkeren under hatthyllen, og dermed ble det en stor svai på den.

Som du kan se på det bildet mitt, så ligger hatthyllen på den ramma som jeg bygde under. dermed er det enkelt å bytte tilbake til en original hatthylle om ønskelig. ingen hull eller tull :)

Også liker jeg det at ingenting vises utenifra.. slipper å friste tyvene til å finne på no tull ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sponplater er som trekkpapir, egner seg kun innendørs.

Min hattehylle er i 6 mm kryssfiner med de originale stålrørene under.

Det er vel endel impulsbrekk i biler fortiden, spesielt endel fra øst som går rundt og ser inn i bilene, og ser de noe så er det gjort..

Og til en cabriolet trenger man kun en kniv, ingen lyd.

Kassehøyttalerne kan en bruke nakkestøttetekk med en pen VW logo på, så er de usynlige !

Det blir vel noen hyggelige kvelder i garasjen i høst, så blir det bra til slutt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte kryssfiner denne gang jeg også, aldri laget en hatthylle i spon.

Hørtes ikke dum ut ideen din, blir nok supert!

Min cab er til salgs nå, så det blir nok en stund til jeg skal skru golf på vinteren igjen.. :/

Men det går vel ikke mange årene før det kommer en i garasjen igjen :)

Mk1 selvsagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider