Gå til innhold

Navara med PRS anlegg

Ranger emnet

blogz

Anbefalte innlegg

Goddag ladies and germs.

Her kommer jeg til å poste framgang og tilbakeslag i prossessen med å bygge inn mitt litt eldre Pioneer Refrance Series anlegg i en Navara fra 2003.

Utstyrsliste ser omtrent slik ut:

DEX-P9R

DEQ-P9

PRS-A500 x2

PRS-D5000SPL

TS-M7PRS

TS-T3PRS

TS-W12PRS

Maxima batterier.

Bilen er lydisolert med 3M asfaltmatter i dører og tak og på gulvet.

Nye høytaler kabler er trekt ut til dørene.

Sak #1 blir å få montert batterier og siden dette er en tyskimportert bil så har dem kjipa inn på antall batterier til bare ett og da ikke sendt med plate for å montere to. Så mitt første spørsmål til den store massen som blir kalt "internet" er:

Finnes det en standard for disse batteriplatene? Er det lettere å lage selv hvis man vet forran og bak på en vinkelsliper.

Noe annet som gjenstår er å klure ut hvordan jeg skal konstruere basskassa. Den skal være så kompakt som mulig da plassen bak gitteret i bilen skal brukes til masse annet. Har vurdert å ha elementet rettet nedover for minimal kjangs for herping av høytalerkon.

Endret av blogz

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I navaraen har jeg nå også dobbel DIN hull i dashen og lurer på hva jeg skal ha i det andre hullet? Navi? passer gammelt pioneer ipbuss system med dagens ipbuss system?

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

passer gammelt pioneer ipbuss system med dagens ipbuss system?
IP-bus'er skal være interkompatible med hverandre, så sålenge kontaktene passer skal det fungere. Kan dog ikke helt huske noen Pioneer singleDIN-enhet som kan passe i dashbordet og fylle et behov for deg, men kan ha glemte noe... en ren utfellbar LCD-skjerm er jo en mulighet, og deretter koble en GPS-blackbox innpå dén.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goddag ladies and germs.

Her kommer jeg til å poste framgang og tilbakeslag i prossessen med å bygge inn mitt litt eldre Pioneer Refrance Series anlegg i en Navara fra 2003.

Utstyrsliste ser omtrent slik ut:

DEX-P9R

DEQ-P9

PRS-A500 x2

PRS-D5000SPL

TS-M7PRS

TS-T3PRS

TS-W12PRS

(edit:crazysant: den står jo i sigen min)

Maxima batterier.

Bilen er lydisolert med 3M asfaltmatter i dører og tak og på gulvet.

Nye høytaler kabler er trekt ut til dørene.

Sak #1 blir å få montert batterier og siden dette er en tyskimportert bil så har dem kjipa inn på antall batterier til bare ett og da ikke sendt med plate for å montere to. Så mitt første spørsmål til den store massen som blir kalt "internet" er:

Finnes det en standard for disse batteriplatene? Er det lettere å lage selv hvis man vet forran og bak på en vinkelsliper.

Hei, har ingentling med at bilen din er tysk at den kun har ett batteri, når TD25-motoren ble erstatta av YD25 gikk de over til kun ett batteri i D22, de helt nye D22 har 2 batterier, så ville ikke overaske meg om du kan få kjøpt orginal batterikasse til batteri 2, plassen er jo der.

Sjekk med Nissan.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var internett guttane sine det:hello:

Batterikasse skal jeg sjekke hos nissan.

Når det angårIPbus anlegget og slikt ser jeg for meg navi og bluetoothhandsfree som det viktigste som prioritering #2 etter lyden selvsagt.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4132&katid=44&mid=m436&id=&vn=736

Denne som upraktisk nok IKKE er DIN standard feks ville passa min bruk, men har det noe for seg å kjøpe denne fremfor et annet produkt som har både blåtann og navi?

Jeg er jo da intressert i en enhet som ikke har lydforsterker,dvdspiller,RDS,17hjulssving,superduper spesial edition visualeffects from space osv.

Men video inn + BT + Navi og så lite annet "fjas" som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i det venstre batteri braktettefeste. Eller... fått og fått.. ikke kommet fra nederland enda, men det skal være på vei. Har nå en litt difus gråflekk i det ellers så hvite øyeeplet mitt etter handelen, men det er forhåpentligvis verdt det siden jeg bare kan bolte det rett fast i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da har jeg begynt litt ordentlig.

Naturligvis ikke tatt noen bilder så der føler jeg at jeg snyter folket for mine brilliante løsinger og sinnsyke finnish(:op:)

Uansett blir løsingen slik at jeg har alle komponentene liggene inntil hverandre under plata som er bak grønnskilt-gitteret. Der ligger 10farads stinger kondis to analoge forsterkere og den digitale til subben og equalizeren. Det passa AKKURAT! blei vel egentlig en halv cm for kort hvis man er litt pirkete, men alt sitter fast.

Trekt den optiske kabelen og IPbus kabelen.

Glemte SEFF å trekke remotekabel IGJEN!:wonder: Skjer hver ennaste gang! Men jeg skal også trekke kabel fra diskantene så da får jeg dra med meg en flertråda kabel da.

Signal kablene har jo da plugger av den vanlige rette typen. Disse må jeg få bygd om til 90graders vinkel plugger for at dem ikke skal ligge i nevnte 90 graders knekk med selve kabelen.

Signal kablene går på tvers av bilen forran forsterkerne og strømmkablene går bak forsterkerne slik at en minimerer sjangsen for støy.Ledingsopplegg.jpg

Tilpassinga av høytalerne i dørene gikk merkelig smertefritt. Ørlitten modding av eksisterende plastutfòringer gjorde så det passa perfekt:)I dørene lurer jeg på om jeg skal kjøpe mere lydisolering å ha oppå plasten som ligger bak dørtrekket. Dynamat kanskje....

Modding av diskanthus gikk vel ikke fult så smertefritt. Disse er noen jeg har hatt i min gamle bil, som jeg har tenkt til å bruke igjen da jeg sleit noe alvorlig med å i det heletatt få det til førstegangen :shake (meg + glassfiber = fiasko) Men å få montert 3 tomms diskanter i A-stolpen på en bil uten glassfiber er vel rimelig døfødt så jeg får skjærpe meg og lage ett nytt forsøk med de gamle. Om ikke annet har jeg noen vinkler jeg kan bruke og får heller slipe ned og bygge oppigjen 70 ganger istedet for 50 ganger.

Hadde heller ikke fått tak i overgang fra nissan-kingcab-clarion kontakt til ISO slik at jeg fikk liv i CDspilleren. Må handles inn.Og da jeg hadde tenkt å lage jordingskabler og feste dem i setefestene til baksetene fant jeg ut at det ikke var noen vanlige gjenger dem hadde bruka så jeg må te å finne noen fingjenga bolter til å bruke der som jordingspunkter.

Og som om ikke det var nok så må jeg også ha den patenten som holder batteriet fast. Har jo den som sto på det orginale batteriet, men da jeg skulle montere mitt sprellende nye batteri på min sprellende nye batteribrakett så jeg nok en ting jeg ikke hadde tenkt på.

Sneia av ett hjørne som var omtrent 2,7 dl av kassevolumet på basskassa så satser på at det ikke går drastisk utover lyden i basskassa. Passa så fint etter det lille inngrepet:D Men blir det ikke bra så bygger jeg ny kasse.Den før ett nytt strøk med grått biltemastoff og blir på den måten så fjong at det holder for min del.

Detta er hve jeg kommer på ikveld så kan det hende jeg editerer litt etterhvert:op

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var den dyr den batterikassa eller? Dyrt med japse vet jeg.

Belter har som regel standardiserte fingjenger, så du kan meget mulig plukke beltebolter ut av nesten hvilken som helst bil på høggern.

Er vel M10x1mm tror jeg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lyd! :)

M10x1 bolter var ikke enkelt å få tak i, men jeg fikk 3 stykker hos en bilforhandler.

Batteriet har jeg fått montertfast med brakett fra biltema.

Gromspilleren til poineer med equalizer har jo TO remote utganer: en på spilleren og en fra eq boksen... dvs at den remoten jeg trakk fra CDspilleren eeegentlig var litt unødvendig ;)

Nå gjenstår kosmetisk pønting av dashbord og mer støydemping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider