Gå til innhold

velge 1.9tdi 105hk eller 1.6bensin 105hk?

Ranger emnet

Robertson

Anbefalte innlegg

Er på vei til å kjøpe ganske ny bil, men får ikke bestemt meg for motoren. Har kjørt dieselen i passat så vet sånn ca hvordan den er, men 1.6 i 105 hk verson har jeg aldri prøvet.

Forbruksmessig blir det ikke store forskjellen i kostnader da vi kjører ca 12-1500mil i året. 4ganger i uka skal den kjøres tur/retur jobb (10min på E6 hver vei) og 1-2 ganger langtur i mnd. Blir vel en besparelse på 3000kr/år til dieselens fordel.

Det store spørsmålet er holdbarheten på motorene. Har hørt endel negativt om dieselen, bla turboer som må byttes og dieselpumper som tar kvelden. Støy og knattring kan jeg leve med forsåvidt, men en sånn pumpe koster skjorta. Stemmer det at de var belemret med feil helt fram til commonrail motorene kom nå, eller ble det bedring med årene? Partikkelfilter har de jeg har sett på også, og etter hva man har lest i avisene så tettes de hvis man ikke kjører flatt jern på autobahn ett par ganger i uka.. Stemmer det? Isåfall virker 1.6 bensin som ett trygt og økonomisk godt valg, med ok ressurser for fremdrift av en 1300kg bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.6 bensin er en ganske god motor til vanlig kjøring. Veldig populær og veldig holdbar. Godt forbruk for bensin å være.

Hvis man ikke trenger mere så er det et veldig godt valg.

Siden du vurderer MK5 er det snakk om brukt kjøp, og disse motorene desverre/heldigvis er de som faller raskest i pris. Derfor begynner disse å bli ganske rimelige.

Dieselen er merkbart sterkere motor med veldig mye mer dreiemoment. Husker ikke tallene. I tillegg har man fordelen ved forbruket som du er kjent med. Problemene med denne motoren har vært turboen hvor akslingen har hatt en svakhet som gjør an den knekker. Samt svinghjulet som er et dobbeltmasse sving hjul som vrir seg slik at motor "nykker".

For norske biler er ikke dette noe problem da dette fremkommer før 100.000km eller 3 år som er garanti tiden for disse bilene. Og delene disse blir reparert med er forbedret.

2007-2008 modeller kjenner jeg ikke til om har forbedret seg, og flesteparten av disse har enda ikke kjørt langt nok til å si noe konkret.

Men det skulle være naturlig å tro ettersom biler reparert for feilen disse årene har fått utbedret problemet.

Skulle du vurdere diesel kan du undersøke med selgere at dette er forbedret.

Se deg gjerne etter en sportsline utgave med xenon lys. Både bensin eller diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider