Gå til innhold

Hjelp til justering og bruk av lakksprøyte

Ranger emnet

Zaronn

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg holder på å lakkere blå metallic lakk med lakksprøyte på flere forskjellige flater. Det går fint, men jeg får litt ulikt resultat på forskjellige flater. Det vil si, på noen flater får jeg grovere sølv, og mørkere nyanse. Jeg vet det er mye som spiller inn på nyansen og hvordan sølvet legger seg. Men jeg skulle vist hva jeg bør konsentrere meg om får å få sølvet til å legge seg riktig.

For å si det slik, resultatet er dønn likt den originale fargen, men ett par steder har det blitt for mørkt og grovere sølv.

Hva må jeg gjøre for å hindre at det blir grovt og mørkt? Hva må jeg konsentrere meg på?

Er det slik at mere trykk gir mer sølv? Hva med avstand? Vet ikke om jeg skal holde nærmere eller lengre unna for at sølvet IKKE skal legge seg så grovt.

Originallakken er slik at det ligger veldig mye sølv på toppen, også ligger fargen på en måte "dybt" under sølvet.

Vel, håper det er noen her som kan hjelpe meg. På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Ser det er lenge siden denne tråden ble skrevet men skriver litt likevel jeg:-)

Det jeg har lært om å legge sølv :(uten at det nødv er den beste måten..) (bruker PPG envisrobase HP forresten..)

først sprøyter jeg et tynt strøk med farge, jevnt over hele flaten som skal lakkeres. Bruker ca 2 bar trykk med en iwata sprøyte.

Når det har avdampet(blitt matt) legger jeg et helt strøk fortsatt med 2 bars trykk, avstand mellom 5-10 cm.

når det har avdampet og overflaten er matt, justeres trykket ned til 1-1,5 bar (evt kan man la trykket stå på 2 bar og bruke lengre avstand til flaten.

Så "dusjer" man på siste strøket, det skal ikke bli vått slik som hovedstrøket, men liksom ligge som perler hvis man kan beskrive det slik, på flaten, man kan nesten se det som at man drysser sølvet på flaten.. For å være sikker på at man ikke sprøyter for vått, kan man bruke lengre avstand (ca 20 cm)og heller sprøyte tettere overlapping, kan føle man har bedre kontroll da..

vil man ha mer sølv eller tettere legges enda et slikt strøk etter avdamping. Etter dette har avdampet i ca et kvarter er man klar til å sprøyte klarlakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider