Gå til innhold

Høy CO utslipp - EU

Ranger emnet


Laid _Back

Anbefalte innlegg

Flere som har inspill å komme med?

 

Er det vits å ta den til EU med rødsprit og konsensfjerne blandet i bensintanken?

 

Ta diagnose og fiks feilen. Kjenner du ingen med VAG-Com kabel, gå inn på Ross Tech sine sider og kjøpe en. Du sparer den fort inn. Koster ikke mer enn en time eller 3 på verksted

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lambdasensoren er byttet. Kosta meg 1100 for delen (fra Polen) + arbeid. Dette er vel en grei pris på selve delen?

På den greie han sjekket med, en sånn dings som han kobler til bilen, så skal feilen være borte nå. Så håper på at det er fikset nå.

 

Fylte på 2 flasker med konsensfjerner, og imorgen er det kanskje kontroll... gruer meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir ikke det rare mengden sprit på tanken, så det er ikke sikkert det har det store utslaget med kondensfjerneren. Hadde du feilkode på lambdan eller kontrollerte den på noe vis? Hvis det er en ordinær zirkonialambda så er det vel ikke så voldsomt billig, men sikkert billigere enn originalt. Skal du på etterkontroll i morra, så bør du kjøre bilen skikkelig først. Jeg kjører alltid et par mil på høyt turtall før kontrollen for å være på den sikre siden, og lar motoren gå mens jeg venter på at NAF-mannen er klar.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir ikke det rare mengden sprit på tanken, så det er ikke sikkert det har det store utslaget med kondensfjerneren. Hadde du feilkode på lambdan eller kontrollerte den på noe vis? Hvis det er en ordinær zirkonialambda så er det vel ikke så voldsomt billig, men sikkert billigere enn originalt. Skal du på etterkontroll i morra, så bør du kjøre bilen skikkelig først. Jeg kjører alltid et par mil på høyt turtall før kontrollen for å være på den sikre siden, og lar motoren gå mens jeg venter på at NAF-mannen er klar.

 

Jeg har ikke peiling på hvordan det foregår, men han mekanikern satt med den greie si og sa at det var lambdasensoren som var ødelagt. Så bytta han den og etter det så sjekket han igjen så skulle den være i orden.

 

Jeg skal prøve å kjøre så mye jeg kan. Er det en god ide og fylle på litt rød sprit før jeg skal ditt?

 

Må man kjøre for at bilen skal varmes opp, eller kan man for eks ruse den mens den står stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var lambdan som var problemet og den nå er i orden så skal du egentlig ikke trenge noe sprit for å komme gjennom. Skal man først varme opp motoren og katten skikkelig, så er det da like greit å få sett seg litt rundt mens man gjør det ;)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var lambdan som var problemet og den nå er i orden så skal du egentlig ikke trenge noe sprit for å komme gjennom. Skal man først varme opp motoren og katten skikkelig, så er det da like greit å få sett seg litt rundt mens man gjør det ;)

 

 

Den gikk ikke gjennom.. faen.. nå er jeg dritt sur onfiredevi hehe

 

På verkstedet så sa han at det kunne være katalysatoren. Hva tror du? Jeg fikk en lapp der verdiene stod, kan skrive dem ned senere.

 

Hvor får jeg evnt kjøpt katalysator til bilen billig?

Begynner å gå blakk nå :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. Skal vi se..

 

Jeg siterer direkte fra den lappen:

 

Tomgangs -måling:

Lambda - 1,012

CO - 0,734 %vol

CO2 - 14,22 %vol

HC - 93 ppm

O2 - 0,66 %vol

COvrai 0,690 %vol

 

-----------------------------

 

Forøget tomgang:

Lambda - 1,006

CO - 0,690 %vol

CO2 - 14.50 %vol

HC - 93 ppm

O2 - 0,66 %vol

COvrai - 0,690 %vol

 

------------------------------

 

Saml. Resultat:

Tomgang-småling:

C0 - (0,50) ej OK

HC - (100) ej OK

 

Forøget tomgang:

CO -(0,30) ej OK

HC -(100) OK

Lambda -(0,97-1,03) OK

 

TEST IKKE BESTÅTT :((

Endret av Laid _Back
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tricky iom at HC ligger i grenseland. Normalt vil lav HC og høy CO tilsi at katten er velfungerende, men at den går fett. Siden det ikke var noen forbedring fra forrige test, så virker det jo ikke som om det er lambdasensoren i seg selv. Nå har jeg ingen god magefølelse for hva som er normalt O2-nivå i eksosen, men ved første øyekast forundrer deg meg litt at nivået er så høyt når det er høy CO. Du har ikke eksoslekkasje et sted i nærheten av lambdan?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tricky iom at HC ligger i grenseland. Normalt vil lav HC og høy CO tilsi at katten er velfungerende, men at den går fett. Siden det ikke var noen forbedring fra forrige test, så virker det jo ikke som om det er lambdasensoren i seg selv. Nå har jeg ingen god magefølelse for hva som er normalt O2-nivå i eksosen, men ved første øyekast forundrer deg meg litt at nivået er så høyt når det er høy CO. Du har ikke eksoslekkasje et sted i nærheten av lambdan?

 

Jeg tror ikke det. Jeg snakka med han mekanikkeren og han ble overrasket da bilen ikke gikk gjennom. Han har også sjekket for eksoslekkasje, men fant ikke noe.. Så jeg vet ikke, men han skulle fikse den og ta den gjennom kontroll snart..

 

Har hatt bilen stående hjemme siden 15. juli.. Begynner å bli ganske lei, synes det er tragisk at det er så strenge regler.. men men :rules:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår