Gå til innhold

Hva trenger politiet for å ta deg ved laserkontroll?

Ranger emnet


SunnyGTi2.0

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Hehe, ka du sko langt oppi der Tollak? :D

 

Politimannens ord vil veie tyngre enn ditt i en evt. rettsak, slik er det bare.. :(

 

Jeg vil ikke tro at de får tatt deg uansett, så lenge de ikke har håndfaste beviser... Og dersom du lå bak en annen bil har de vel ikke fått målt deg?

Uansett, tenk på skyline saken her i distriktet, noen som har blitt tatt der? Nope.. :cool: :D

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k9v

Hehe, ka du sko langt oppi der Tollak? :D

 

Politimannens ord vil veie tyngre enn ditt i en evt. rettsak, slik er det bare.. :(

 

Jeg vil ikke tro at de får tatt deg uansett, så lenge de ikke har håndfaste beviser... Og dersom du lå bak en annen bil har de vel ikke fått målt deg?

Uansett, tenk på skyline saken her i distriktet, noen som har blitt tatt der? Nope.. :cool: :D

 

Hehe.. Hao skulle jo få fengselstraff og miste lappen og greier.. Ble ikke akkurat noe av det nei..

 

Men; Jeg trodde at dersom de målte meg i svært høy fart, og jeg snudde, så burde dem vel følge etter meg, ikke sant?

 

I og med at de ikke gjorde dette, så betyr vel kanskje de at bilen foran skygget for meg eller noe?

Hadde heller ikke denne farten lenge.. Det var rett opp og rett ned igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt i laserkontroll her om dagen, og ble spurt om jeg var enig og aksepterte forenklet forelegg. Det gjorde jeg, men hadde jeg ikke kjørt med ulovlig soting foran, hadde jeg nok ikke sagt OK med en gang (og kom meg av gårde før de så på det).

 

Man bør spørre om å få se på målingen/utskrift (det har man lov til). Har de ikke noe å vise til (begynt å ta nye målinger og har ikke utskrift), så nekter man for at man kjørte så fort. Dermed kan man prate boten ned, eller unngå den helt. For hvis man nekter å godta forenklet forelegg, så går saken til retten, og der trenger man bevis. Så spørs det om hukommelsen til en enkelt politimann som stod med laser er godt nok som bevis. Husk at han utfører flere hundre "målinger" og det kan oppstå feil. Så det er heller tvilsomt at det holder som bevis, og man slipper unna. Noen som har erfaring / hørt om rettsaker?

 

Det krever også papirarbeid å skrive ut et forenklet forelegg og ikke minst anmeldelse, så hvis de ikke har noe konkret bevis, så spørs det om de gidder å anmelde.

 

Men det hjelper aldri å være sur, frekk eller kverrulerende. Blid, høflig, saklig og bestemt er bra, ellers å være veldig ydmyk og skuffa, og gjerne et par tårer kan også hjelpe...

Hvis man er sur/frekk, kan det hende de begynner å se på bilen etter ting som ikke er i orden osv. og skrive flere bøter/pålegg...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

Men dersom de skriver ut målingen; hvordan blir den forbundet med min bil? Den leser da ikke av reg.nr?

Korrekt. Det blir lasermannen som setter det i forbindelse med bilen.. (Vet ikke hva slags rutiner de har for å notere osv.).

 

For de som er interresert, så finner man politets egne instrukser her:

http://www.politi.no/publikasjoner/gp-4027.shtml

 

Der står det mye interresant, ikke bare om kontroller!

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

 

Hehe.. Hao skulle jo få fengselstraff og miste lappen og greier.. Ble ikke akkurat noe av det nei..

 

Men; Jeg trodde at dersom de målte meg i svært høy fart, og jeg snudde, så burde dem vel følge etter meg, ikke sant?

 

I og med at de ikke gjorde dette, så betyr vel kanskje de at bilen foran skygget for meg eller noe?

Hadde heller ikke denne farten lenge.. Det var rett opp og rett ned igjen ;)

 

Jada, Politiet liker høy fart, action og biljakter (spesiellt her i distriktet har jeg intrykk av). Så om de hadde hatt grunnlag ville de nok ha lagt seg på hjul.. ;)

 

Et lite eksempel: I går når jeg kjørte mot Sandnes; Først kom det en amulanse med blålys og greier i god fart, 30 sekunder etterpå kommer en til i ca. samme fart, 20 sekunder etter det igjen kommer det en subaru politibil i en sinnsyk fart.. han kjørte MYE fortere enn ambulansene.. Utover det har jeg ved en del andre anledninger sett politiet suse forbi i høye hastigheter, både med og uten blålys...

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k9v

 

Jada, Politiet liker høy fart, action og biljakter (spesiellt her i distriktet har jeg intrykk av). Så om de hadde hatt grunnlag ville de nok ha lagt seg på hjul.. ;)

 

Et lite eksempel: I går når jeg kjørte mot Sandnes; Først kom det en amulanse med blålys og greier i god fart, 30 sekunder etterpå kommer en til i ca. samme fart, 20 sekunder etter det igjen kommer det en subaru politibil i en sinnsyk fart.. han kjørte MYE fortere enn ambulansene.. Utover det har jeg ved en del andre anledninger sett politiet suse forbi i høye hastigheter, både med og uten blålys...

 

Det at ambulansene må ta det litt mer med ro henger vel litt sammen med at de har _mye_ utstyr med seg?

 

off-topic; k9v/Heggis/Galnemax: Noen av dere som vet hvem som kjørte av veien med traktor inne med vaulabrua i går kveld? Det var derfor sykebilene og poltibilen suste forbi ;)

To 16åringer i en blå traktor (så relativt ny ut)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

 

Det at ambulansene må ta det litt mer med ro henger vel litt sammen med at de har _mye_ utstyr med seg?

 

off-topic; k9v/Heggis/Galnemax: Noen av dere som vet hvem som kjørte av veien med traktor inne med vaulabrua i går kveld? Det var derfor sykebilene og poltibilen suste forbi ;)

To 16åringer i en blå traktor (så relativt ny ut)..

 

Sikkert noen fra den patetiske "traktor-rånegjengen" som pleier å "dragge" med traktorene sine rundt i Ålgård fredag/lørdagskveldene... Møtte dem rett rundt en sving her en gang, der lå de i hver sitt kjørefelt, fyllte hele veien og vel så det..

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. den subaruen e vel ålgård politiet sin trodde eg.. så vett eg di har en brune gammale bmw 5 serie såm sivil bil...

hahah.. traktor.. hahah.. (sjøl om eg håbe at det jekk bra. så e fortsatt traktor hahah) :P

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

 

Du tuller nå, ikke sant?

 

nei.

men så lenge dem ikke stoppet deg der og da, så er det jo greit.

ringer dem, så kan du si. 'ja bilen min er til salgs, så det er mange som kjører den. jeg vet ikke om noe U-sving eller noe laserkontroll.

 

med mindre dem ikke sitter her på forumet å leser hva du skriver. hohoho

men det er ikke så farlig det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Ble tatt i laserkontroll her om dagen, og ble spurt om jeg var enig og aksepterte forenklet forelegg. Det gjorde jeg, men hadde jeg ikke kjørt med ulovlig soting foran, hadde jeg nok ikke sagt OK med en gang (og kom meg av gårde før de så på det).

 

Man bør spørre om å få se på målingen/utskrift (det har man lov til). Har de ikke noe å vise til (begynt å ta nye målinger og har ikke utskrift), så nekter man for at man kjørte så fort. Dermed kan man prate boten ned, eller unngå den helt. For hvis man nekter å godta forenklet forelegg, så går saken til retten, og der trenger man bevis. Så spørs det om hukommelsen til en enkelt politimann som stod med laser er godt nok som bevis. Husk at han utfører flere hundre "målinger" og det kan oppstå feil. Så det er heller tvilsomt at det holder som bevis, og man slipper unna. Noen som har erfaring / hørt om rettsaker?

 

Det krever også papirarbeid å skrive ut et forenklet forelegg og ikke minst anmeldelse, så hvis de ikke har noe konkret bevis, så spørs det om de gidder å anmelde.

 

Men det hjelper aldri å være sur, frekk eller kverrulerende. Blid, høflig, saklig og bestemt er bra, ellers å være veldig ydmyk og skuffa, og gjerne et par tårer kan også hjelpe...

Hvis man er sur/frekk, kan det hende de begynner å se på bilen etter ting som ikke er i orden osv. og skrive flere bøter/pålegg...

 

 

Så lenge de ikke har deg på video, så kan du komme deg unna. (Om du ikke dro lystgassen på maks forbi donutshappa da...)

 

F.eks, hvis de tar deg i 78km/t i en 50 sone, så kan han/hun for alt du vet ha målt en annen bilist i en 80 sone. Dette blir da ord mot ord i en eventuell rettsak, noe onkel sikkert ikke vil ha noe av (om du ikke går ham på nervene da) siden det er mye papirarbeid som følger med.

 

Så lenge du ikke godtar at du har kjørt for fort, og onkel var for seg selv uten kamera og du har seler, ikke-sota-frontrute, og ellers teknisk lovlig bil (untatt under da hood da selfølgelig).. dere skjønner, så tror jeg sjangsen er 90% på din side.

 

Har vært borti flere som har gjort det der. Onkel ser bare små surt på deg og sier at du skal kjøre forsiktig fra nå av. (...)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår