Gå til innhold

partikkelfilter?

Ranger emnet

Robertson

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny(ere) bil og valget står da mellom bensin eller diesel. I mitt tilfelle mellom 1.6 bensin og 1.9 diesel med pumpedyse. Begge har samme effekt- 105hk, men som kjent er dieselen velsignet med høyere moment ved lavere turtall. Leide nettop en italiensk bil med en 1.4 bensinmotor som jeg ble positivt overrasket over, men er ikke så glad i så aktiv kjøring (giring)som denne motoren krevde for å holde seg på topp. Ikke tror jeg forbruket var spes lavt ved sint kjøring heller så jeg lurer nok på om diesel ikke er veien å gå for meg.

Så til det store spørsmålet- Bilen med dieselmotor har partikkelfilter. Hvordan bør kjøremønsteret da være for at det ikke skal tette seg? Er foresten en av VAG konsernets biler jeg vil kjøpe så det er ikke noe renseveske inblandet. Om dette tetter seg så vil både besparelsene ved drivstoffpumpene og det økte momentet være bortkastet. Har lest tett partikkelfilter koster kjapt 25.000 å reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å kjøre normalt det. Når/hvis partikkel lampa begynner å lyse drar du ut på motorveien, ligger i ca 2500omdr (4gir i 80km/t) til lampa slukker, og vips, filteret er rensa.

Hva med de som har måttet bytte filteret etter 60 000 allerede?

Har lest en del slikt på vg i det siste mener jeg å huske.

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt så mye rart. Bla at motorer med partikkelfilter ikke tåler småkjøring (turer under 20min) i det hele tatt før det begynner å tette seg, andre har sagt man innimellom (hva er det? 1 gang i uka el en gang i mnd?) må tyne bilen litt og virkelig dra den ut på girene, mens andre igjen har sagt at det holder med en langtur over 10mil på motorvei innimellom.

Men ettersom man har lest i avisen om folk med ny bil som har måttet bytte etter 60000km så kan man anta at disse ikke bare har småkjørt heller.

Skulle vært fint å få vite av noen med peil, men når jeg har sett på bil så er det selgere du møter som gjør det de kan best-selge. De driter jo i om jeg står der med tett filter uka etter. Blir skuldertrekk og "brukerfeil" da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt så mye rart. Bla at motorer med partikkelfilter ikke tåler småkjøring (turer under 20min) i det hele tatt før det begynner å tette seg, andre har sagt man innimellom (hva er det? 1 gang i uka el en gang i mnd?) må tyne bilen litt og virkelig dra den ut på girene, mens andre igjen har sagt at det holder med en langtur over 10mil på motorvei innimellom.

Men ettersom man har lest i avisen om folk med ny bil som har måttet bytte etter 60000km så kan man anta at disse ikke bare har småkjørt heller.

Skulle vært fint å få vite av noen med peil, men når jeg har sett på bil så er det selgere du møter som gjør det de kan best-selge. De driter jo i om jeg står der med tett filter uka etter. Blir skuldertrekk og "brukerfeil" da..

Hvis du kjører mye med småkjøring, så kan du velge bensin. (Diesel er mer brukervennlig, og billigere hvis du skal kjøre mye mer langkjøring og dra tungt).

Men hvis du kjøper diesel med PF, bør du minst kjøre en noe "lengre" tur i uka, ca 5 mil i gjevn hastighet, slik at motor blir skikkelig driftsvarm, og filteret får renset seg.

Hos Nissan bla, hvis lampa lyser osv, kan du bare dra på verksted, så utfører de en rense prosedyre, og skifting av olje og filter etterpå. (Tar ca 1 time). Er nok slik på flere merker også, men ikke på VAG tror jeg. Så hvis det tetter seg helt, så må det skiftest.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider