Gå til innhold

Startproblemer Golf GL, ingen gnist

Ranger emnet


toremolt

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har verdens mest irriterende problem med min 97 modell Golf GL 1,6. Plutselig en dag ville ikke bilen starte, uten å ha hatt et eneste feilslag tidligere. Startmotoren gikk rundt, men ingen gnist. Verkstedet byttet da coil, og alt var i skjønneste orden!

En måned senere kom samme problemet. Ikke liv i pluggene. Etter mye om å men startet den, men problemet kom og gikk i ca 3 mnd. Da ble den helt dø! Tenkte da at selv om det var en gammel bil så kunne merkeverkstedet se på dette, og NAF fraktet den dit (etter først å ha prøvd en ny coil).

Møller påviste defekt fordeler, og byttet hele greia. Jeg hentet bilen, men dagen derpå var det like ille. Da bar det tilbake til Møller med ambulanse nok en gang.

Denne gangen fant de ut at ved å rigle på en kontakt, så startet den. Jeg hentet bilen, og hadde glede av en bil som startet i 2 dager. De hadde i løpet av oppholdet testet coil, halvgiver, relè, tatt feilsøk osv.

 

Nå har jeg prøvd å se på alle plugger, uten noe hell. Målte med multimeter at det går strøm inn på coil, og den får både strøm og signal fra halvgiver, men ingenting kommer ut (ikke engang med en annen kabel). Kommer en aldri så liten gnist akkurat i det jeg slutter å tjinne. Prøvde idag å bytte tenningsmodulen, men det ga akkurat samme resultat som alt annet jeg har prøvd.

 

Er det noen her som har hatt tilsvarende problem som kan gi meg et tips? Er eeevig takknemlig om noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha kjennskap til 1.6'n så er det første som slår meg etter å ha lest innlegget ditt, at det er noe feil med tenningslåsen, men det burde ha kommet frem på testene som Møller har gjort.

Ring Møller og fortell dem at å rigle på en kontakt ikke hjalp ;) Du SKAL IKKE betale for det, pga de fant egentlig ikke ut hva som var den egentlige årsaken til ditt problem.

 

Om du skal gjøre noe selv, så vil jeg gått over ALLE plugger i motor-rommet systematisk, og renset dem på best mulig måte, isopropanol, eller heimbrent, med ett flatt skrujern, eller tynntynn stålbørste.

 

VIKTIG!! koble ifra + og minus fra batteriet før du begynner, mye av ledningene er koblet til ecu, som "kan" ta kveld med strøm på :P

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper vell å betale for fordeler og litt arbeid, men litt feilsøking må jeg nok betale for hos dem.

 

Har prøvd å gå over alle plugger mer eller mindre systematisk, men har ikke hatt noe hell med dette. Det jeg syns er mest merkelig er at coilen både får strøm og signal, uten å levere noe ut. Kan selvfølgelig være at dette har røket nå i senere tid, men før første gangen jeg sendte den til møller prøvde vi å bytte denne.

 

Får en aldri så liten gnist akkurat i det jeg slutter å tjinne, men ingenting mens det pågår. Fatter ingenting.

 

Kan det være at hjernen er død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Da ser det ut som bilen endelig er fikset. Etter nok et besøk på Møller fant de ut at motorstyringsrelèet var defekt. Det rare er at de friskmeldte dette relèet sist gang jeg var der.

 

Men men, er bare fornøgd med at problemet er fikset :)

 

Hjelper deg selvsagt ikke nå, men dette har visst seg å være en vanlig feil.

 

Hvis relèet på plass nr.3 er merket med 30, 109 eller 288 og er av sort plast så er det bare å kjøpe nytt først som sist.

De sorte er visstnok laget i Malaysia e.l. og av elendig kvalitet, de nye som er av grå plast skal være mye bedre.

 

Jeg har forøvrig et nytt slikt relè og et til bensinpumpa liggende i bilen, just in case..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår