Gå til innhold

Hvilken olje skal man bruke?

Ranger emnet

¤haz¤

Anbefalte innlegg

1. Hva er egentlig "riktig" olje å bruke på 1.6 bensin, manuell, 99 mod? Har brukt mye ulikt, stort sett verkstedet som har utført jobben samtidig med service, så jeg er faktisk usikker!

2. Jeg var uheldig og slo nedi her for 2 dager siden og var redd det slo hull i bånnplata, og oljelampa lyste i morges på vei til jobb. Den blinket og lagde lyd tre ganger etterhverandre. Når jeg rengjorde peilepinnen og peilet olja - så var den helt tørr når jeg tok den opp igjen. Hvor mye skal jeg fylle på? Har lagt papp under foran bilen så skal jeg sjekke om 2 timer for å se om det har dryppet noe.

3. På bobla mi så er det "for sent" når lampa lyser konstant, da er motor død pga oljetørr motor. Og så må man fylle når den blinker. Hvordan er det på MKIV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva er egentlig "riktig" olje å bruke på 1.6 bensin, manuell, 99 mod? Har brukt mye ulikt, stort sett verkstedet som har utført jobben samtidig med service, så jeg er faktisk usikker!

2. Jeg var uheldig og slo nedi her for 2 dager siden og var redd det slo hull i bånnplata, og oljelampa lyste i morges på vei til jobb. Den blinket og lagde lyd tre ganger etterhverandre. Når jeg rengjorde peilepinnen og peilet olja - så var den helt tørr når jeg tok den opp igjen. Hvor mye skal jeg fylle på? Har lagt papp under foran bilen så skal jeg sjekke om 2 timer for å se om det har dryppet noe.

3. På bobla mi så er det "for sent" når lampa lyser konstant, da er motor død pga oljetørr motor. Og så må man fylle når den blinker. Hvordan er det på MKIV?

Som elwood sier finner du opplysninger om oljas minimumsspesifikasjoner og viskositet i instruksjonsboka. Hva kvalitet angår kan du gjerne velge bedre enn minimum, men hold deg til anbefalt viskositet, spesielt varmviskositeten.

Hvor mye du må etterfylle på en knusktørr peilepinne er umulig å si, men det er mindre enn eller lik motorens foreskrevne smøreoljemengde...

Jeg tror du har misforstått dette med oljelampas blinking og etterfylling av olje. Det er en risikosport å vente helt til det blinker før du etterfyller. Dersom du med Boble mener den klassiske utgaven så vil jeg anta at oljelampa blinker i svinger fordi oljenivået er så lavt at den da ikke når oljepickupen. Det kan være svært skadelig. Sannsynligvis er det også på liknende måte på en Golf IV, selv om jeg mener å være kjent med at VW har to forskjellige oljetrykksbrytere som kobler inn ved forskjellig oljetrykk, det ene lavere enn det andre.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg bruker castrol sin hjemmeside for å finne ut oljetype på motor, gear og det andre. der står det også antall liter som går på, men det er jo med helt tørr motor så hold igjen en liter eller no, start, stopp igjen og peil.

http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=3132&contentId=7028238

gå nederst på denne sien og trykk på smøretabeller. så kan du plukkeut din bil fra listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider