Gå til innhold

Koblingsskjema B230F LH 2.4, Motortrøbbel

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg fikk ty til dere volvomennesker her.

Skal kikke på en bil som har fått motortrøbbel, den stoppa plutselig, og vil ikke starte i det hele tatt etterpå.

Bilen er bygd om fra B230K til B230F av meg og tidligere eier, da0 skiftet vi motor, motornette, fremre ledningsnett, og hadde ei stasjonsvogn som delebil, alt passet over, tank og ledningsnett... Bilen vi putta det inn er en `87 eller `88, mangla stikket der innsprøytninga skulle kobles opp mot bilen ved hjernene, så derfor ble hele fremre nettet skiftet.

Bilen skal å vidt jeg vet være fullstendig ombygd til B230F LH2.4.

Alt fungerte helt fint bortsett fra at den var litt vrien å lese feilkoder på, dioda gløda hele tiden når den var tilkoblet, daværende eier påsto han fikk lest ut koder.

 

Nåværende eier prøvde litt å få den i gang, bensinpumpe er skiftet, den var sannsynligvis gåen etter mye tomkjøring, den i tanken vet jeg ikke, men den bør greie å starte da ikke sant?

bensinhjernen er skiftet, begge hjernene prøvd har funka i bilen, men den ene var fra 940. skiftet veivakselsensor, spjeldhus, coil.

Ingen bensin, ingen gnist, sjekka sjøl.

 

Bilen har da vært på verksted etter dette, der skiftet de tenningsmodul, og fikk etter sigende gnist, det gjorde ikke vi ved forsøk fra en tenningsmodul som virket, og har vært prøvd i bilen tidligere, den fungerte også i classicen den sto i etterpå.

Pumpa tvangskjørte de, og ikke noe liv i bilen.

 

Dete for meg til å tro at det mangler strøm en plass, og ettersom bilen er bygd om til F, så skal man jo ikke se bort fra at det kan finnes en helligdag en plass, tenkte jeg skulle gå amok med multimeter og prøvelampe, sjekke jordingspunkter, sikringsboks.

På verkstedet har de lagt minimalt med innsats i dette, av økonomiske grunner.

 

 

Da er spørsmålet, har dere noen tips å komme med, noen som har vært borti lignende?

 

 

Einar

Endret av Einar

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kikka litt på denne bilen.

 

Hører en gnistimpuls i coil/fordeler når man setter strøm på motorstyringa, altså setter på tenning eller dulter til kontakten på systemrelèet.

Er det riktig?

Systemrelèet vil heller ikke skru seg på, men styrestrøm fra ECU til relè er ok, og 2 hjerner er prøvd, eier påsto relèet funka når han prøvde ett annet ett, lånt. Så går utifra at relèet er defekt, Når jeg dulter til kontakten på systemrelèet så starter bensinpumpa i noen sekunder med den ene hjernen, og ikke med den andre, det er akkurat som det var når bilen fungerte, den ene hjernen er fra 240 og den andre fra 940, men pumperelèet vil ikke slå inn på kinning.

 

Altså, systemrelè og pumperelè er i samme boksen, pumperelèet virker, men systemrelèet vil ikke slå inn av seg selv, ledning fra ECU til relè er ok, og pumperelèet får ikke impuls om bilen sviver, ledning fra ECU er også her ok, og det slår inn ved å jorde ledningen fra ECU til relè. ECU får tenningsplussen sin, jording er ok.

 

Bilen starter heller ikke ved å manuelt slå inn begge relèene, da blirt den rå, men den kan tenne når pumpa er frakobla og man kinner noen ganger. Bilen virker som den blir rå.

 

Gnisten var manglende før, men kom ved å skifte tenningsmodul.

 

Alt dette tyder for meg som manglende signal fra veivakselsensor, den er slitter ny, men jeg mistenker noe krøll med ledningsnettet til denne, iallefall siden det plutselig kom masse gnist når vi fikla med stikket til den, fikk det ikke til igjen og det blei seint.

 

Siden Haynes har ett helt ræva opplegg på koblingskjemaene til dette, er det noen som har koblingsskjema på tenningsanlegg, innsprøytning og det som kobler opp dette mot tenningsbryter til 240 med B230F og LH 2.4?

Linker, PM eller noe slikt taes imot med takknemlighet.

 

Hittil er coil, hjerner, spjeldkontakt, veivakselsensor og tenningsmodul skiftet, register er satt opp på nytt, fordeler er justert til merket med motor på TD.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår