Gå til innhold

Kompressor/turbo utfordringer

Ranger emnet

LupusCaesar

Anbefalte innlegg

Har en 1,4l med kompressor og turbo som gir meg litt utfordringer, som kanskje noen her kjenner løsningen på. Ved gasspådrag så hører jeg et typisk turbohvin opp til ca. 3300-3400RPM og da kommer et et lite stopp i pådraget og så starter draget videre, men nå uten at man hører den turbolyden. Det er bra drag videre.

Det jeg lurer på er om det lille "hakket" i pådraget kan være overgangen mellom kompressor og turbo? Og så synes jeg det er rart at man hører turbolyden først, når det skal være kompressor som drar og så er det stille når turbo drar. Det burde på en måte være omvendt?

Eller har jeg misforstått helt her? Er da rimelig overbevist om at kompressoren som gir først, og så tar turboen over etterpå.

Noen som har synspunkter her?

Ellers noen som har opplevd at synkroniseringen på gir er dårlig? Løses dette ved å få Møller til å resynkronisere, eller ved å fylle på girolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Har en golf Gt 170 hk, som har tilnærmet samme problem, henger meg ikke så mye opp i lyden, men at det er en ujevnt og nykkete drag til ca 3500 rpm, over dette er det fullt drag!. Skal inn til møller for feilsøking på dette nå, så det hadde vært artig å visst om du har fått noe svar på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Om ikke du har funnet svaret, eller møller, så er svaret at det er feil på trykksensoren. Møller fant ikke min feil, på tross av gjentatte forsøk. Men hadde bilen hos en nestor innen biltuning. Han foreslo at det var LMM'en (luftmassemåleren) som byttet program ved belastning, derfor det rykket. Da jeg ringte til Møller for å få pris på ny LMM så skjønte de ingenting. Måtte da forklare de at det kanskje var en trykksensor og ikke LMM på denne bilen. Endte med at jeg kjøpte en ny slik, kostet ca. 700,- Og etter dette byttet, så fungerer motoren 100%. To skruer og ca. 3minutters jobb å bytte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider