Gå til innhold

Blaupunkt 300W forsterker + Kicker E5 12" basser.

Ranger emnet

kjetilbm

Anbefalte innlegg

Hej godtfolk. :)

Har skaffet meg en 97 modell Mercedes C200 stasjonsvogn.

Det står i to helt ok høyttalere foran, og ønsker meg litt mer "futt". Jeg liker ikke å spille så jævla høyt, men jeg ønsker å få litt dunking i bilen. :)

Har tittet på en brukt "Kicker E5 12" basser med medfølgende Blaupunkt 300W forsterker. Dette kan jeg få får rett under 1.500,- . Er det verdt det? Er Kicker og Blaupunkt greie merker?

Hvis det ikke er allverdens god lyd i de så bruker jeg likegreit bare høyttalerkassa jeg har fra før av.

I den sitter det 2x bass, 2x mellontone og 2x diskant. Helt grei lyd.

DSC00366.jpg

Hva ville dere gjort? Er det verdt å bruke 1500,- på ny basser (og forsterker) når det kanskje ikke er så mye bedre lyd i den enn hva jeg allerede har? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kassa der har ikke noe i en Mercedes å gjøre, litt stilsans må man ha!

Ellers er den Europris-kassa kun laget for å spille høyt, og ikke så mye annet. Om du liker lyden av dén, vil du besvime ved å høre Kicker/Blau-kombinasjonen, det vil bli en helt annen dimensjon enn det du har nå. Om de er verdt 1450,- i seg selv er jo en annen sak, men lydmessig bedre enn du har det nå.

Du vil kanskje også erfare at de 4(!) høyttalerne du har i W202'en ikke er så bra allikavel... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du har rett i det. Kassa er forsåvidt ok å se på. Litt harry kanskje.

Kjøpte Kickeren og forsterkeren, fikk prata meg ned til 1100 kr. :)

Har ikke fått koblet det opp enda, men den var i det minste mye penere enn den andre kassa.

Det er vel originalt 4 høyttalere i den ja, men virker som de 2 bak er koblet ut. Lyden i de er .. helt ok. Sammen med en ekstra sub blir det nok vesentlig bedre.

For å brokoble forsterkeren kobler jeg venstre-minus på høyre-pluss, og bruker venstre-pluss og høyre-minus fram til suben, right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å brokoble forsterkeren kobler jeg venstre-minus på høyre-pluss
Nei, nei NEI!
og bruker venstre-pluss og høyre-minus fram til suben, right?
Ja! Kun dét.
Det er vel originalt 4 høyttalere i den ja, men virker som de 2 bak er koblet ut.
Da blir det vel seks... har du ikke noen diskanter i hjørnet av dashbordet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, ok.

blaupunkt.png

Sånn ser tilkoblinga ut.

Ut i fra det forstod jeg det sånn at man skulle koble sammen de to ytterste (venstre minus og høyre pluss), og så bruke venstre pluss og høyre minus til høyttaleren.

Men det blir kanskje feil.

Så det jeg skal gjøre, er at jeg kun bruker feks venstre minus og høyre pluss, rett på høyttaleren. Uten å koble sammen/kortslutte de to siste.

Riktig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Da var det ENDELIG ferdig. Først syns jeg lyden var veldig laber og kjedelig. Slo over en bryter på forsterkeren (fra high pass til low pass elns), og vips! Da var lyden veldig veldig god. Ren og fyldig bass <3

Jeg må si jeg er positivt overrasket over hvor godt det spiller. Har kun 2 "midt-på-treet" diskanthøyttalere fra før, men sammen med bassen spiller det mer enn godt nok for meg.

Tusen takk for all hjelp gutta, anlegget fungerer strålende. :)

Endret av kjetilbm
Lenke til kommentar
Del på andre sider