Gå til innhold

Knirking og skarpe skrapelyd i høyere sving, hjelp!!

Ranger emnet

gladjenta

Anbefalte innlegg

Hei alle Golf kjennere. Trenger litt hjelp her.....

Babyen min er jo nå bikket 15 år, så skjønner jo at den begynner og bli gammel, men det har aldri vært noe tull med den før, så blir jo litt frustrert når det dukker opp noe, og det i tillegg er umulig og skjønne hva det er, derfor håper jeg at noen kan hjelpe meg.

Pappa har skrudd bil siden han var 16 og har god peiling, men hørsla begynner og svikte litt, så han hører vel ikke helt hva som er problemet tror jeg, også er det jo typisk at når han først skal låne den for og sjekke det ut kommer det jo ikke en lyd da.

Hovedproblemet som har vart en god stund nå er at når jeg svinger til høyere kommer det en skarp skrapelyd, trodde den var der alltid, men etter mye testing har jeg funnet ut at denne kommer når jeg gasser eller bremser, glir jeg liksom bare igjennom svingen uten og gasse og bremse kommer den ikke.

Trodde først det kunne være lageret, men virker jo lite sannsynlig når lyden ikke alltid er der. Det er også ofte etter at jeg har kjørt en god stund, la oss si 10 mil så gir det seg.

Noe formening om hva dette kan komme av? Og er det muligheter for og få fikset på det?

Synes jo selv jeg har en ganske kul bil og er jo leit flaut og føle at alle snur seg, fordi de lurer på om bilen faller sammen, er sånn jeg føler det :)

Problem nr to, er et som kommer og går veldig, men ofte når bilen er rå, også etter det har regnet og vært rått i været eller når det regner.

Det er en rare knirkelyd i hele bilen liksom, kan nesen høres ut som om noen hopper i en gammel fjærseng.

Når jeg først spør, kan jeg jo også ta med en svak dunkelyd bak, usikker på om det er på fører eller passasjer siden, men tror det er passasjer siden, det kommer som oftest på litt hullet grusvei og om jeg har noe i bagasjen.

Håper virkelig på hjelp her, ønsker og få ordnet på dette før jeg setter den bort for vinteren, og den fortjener det, har jo vært så snill i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem nr. 1 kan være drivknuten din. Skraper ved akselrasjon pga mere påkjenning. Mulig du kan fremkalle knirkelyden når du svinger og gasser på, samt rygger og svinger samtidig. Dette er en slitedel og må skiftes. Smal sak å demontere/montere for en som har skrudd litt bil før.

Problem nr. 2 kan være foringer i understellet eller støtdemperne dine som knirker.

Problem nr. 3 kan være at bakpotta di ikke er festet skikkelig bak. Dump i veien kan forårsake dunkelyd i bakkant av bilen. Bakpotta di er festet med to gummioppheng under. Mulig den henger bare i det ene.

1967 VW boble Cabrio *Solgt*

1984 VW golf mk2 GTD. *Solgt*

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider