Gå til innhold

Ny bil

Ranger emnet


Gooner87

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp folkens!

 

Nå ser det ut som jeg har funnet en kjøper for bilen jeg har nå. Trenger derfor hjelp med å finne ny bil. Å finne en bil som passer er vanskelig valg.

 

Tidligere biler jeg har hatt:

VW golf 1,4l med muskelservo.(dette var kun en bil jeg brukte for å lære å kjøre bil).

Peugeot 206( Fin liten bil. Men ble litt for liten for mitt behov).

Nå har jeg Audi A6 1,8TQ. Denne er litt for stor for mitt behov og jeg syntes den er litt for "gubbete" meg. Syntes den ikke er sprek nok. Har chippet den også. Fikk litt problemer med det, men etter at det var fikset syntes jeg den fremdeles var litt for tung og lat selv om jeg merket stor forskjell når den var chippet.

 

Mine kriterier:

Maks 250 000kr

Manuell girkasse

Må ha 5 dører

Må ha 5 seter

Helst 4-hjulsdrift men det går greit med bakhjulsdrift også.

Driftsikker. Ikke alltid noe som ryker.(vet at dette er vanskelig å be om når man kjøper en bruktbil. Det kommer an på hvordan bilen har blitt behandlet og vedlikeholdt. Men vil ikke ha en bil som suger penga ut av lommeboka.

Lite utgifter(ikke alltid noe som trenger å repareres).

Billig med deler.(Ikke som Audi-deler(svindyrt)).

Kjøreglede er et must.

minimum 200hk.

Aircondition/Klima

Alt annet er bare pluss.

 

Jeg har sett litt på Subaru WRX men trenger flere innspill. Er det noen andre biler jeg burde se på? Noen som vet hvor det er mulig å få prøvd en WRX i Oslo. Betaler gjerne for det.

 

På forhånd Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

impreza er nok den beste der ja.

 

Ellers så har du jo f.eks BMW e46, evt BMW m5 e39..meget mye bil for pengene med nesten 400hk. Komfort, utseende, kjøreglede, plass...osv:)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

impreza er nok den beste der ja.

 

Ellers så har du jo f.eks BMW e46, evt BMW m5 e39..meget mye bil for pengene med nesten 400hk. Komfort, utseende, kjøreglede, plass...osv:)

 

Finner bare biler du nevner. Har jo lyst på en litt nyere bil og dem koster mer enn det jeg har mulighet til å legge ut for bil.

 

Noe annet jeg kan se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett litt på forskjellig biler. Hvem av disse ville dere valgt:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18379726

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18711478

 

http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=968090;Modified=1251461281;_cmd=similar

 

Jeg har valgt ta med Audi selv om jeg hadde bestemt meg i første omgang at jeg ikke skulle ha det, men ble litt frelst når jeg prøvekjørte denne.

 

Men har et lite spørsmål. Hvordan er disse S4'ene i drift. Dyre deler. Tåler dem å bli lekt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk en slik en oppi bygda for et år siden, trur den holdt bra, eneste var at de ble skuffet over kjøreegenskapene i svinger..den ble frakjørt av en golf på 75hk, men ikke på rettstrekkene selvsagt.

 

Er jo en tung bil, husk at forsikring og deler/bensin også koster.. du bør ha litt å gå på:) Men en slik s4 trur jeg er en meget kurrant bil.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk en slik en oppi bygda for et år siden, trur den holdt bra, eneste var at de ble skuffet over kjøreegenskapene i svinger..den ble frakjørt av en golf på 75hk, men ikke på rettstrekkene selvsagt.

 

Er jo en tung bil, husk at forsikring og deler/bensin også koster.. du bør ha litt å gå på:) Men en slik s4 trur jeg er en meget kurrant bil.

 

ja er jo en ganske kul bil. Men hva ville du/dere ha valgt av de 3 tre bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk en slik en oppi bygda for et år siden, trur den holdt bra, eneste var at de ble skuffet over kjøreegenskapene i svinger..den ble frakjørt av en golf på 75hk, men ikke på rettstrekkene selvsagt.

 

Er jo en tung bil, husk at forsikring og deler/bensin også koster.. du bør ha litt å gå på:) Men en slik s4 trur jeg er en meget kurrant bil.

 

Kjører fra mye i svinger selv med lite hk, bare du har det rette oppsettet med avstivning, dekk, fjærer og dempere;) Har tatt endel gromme orginalbiler langs en svingete smal vei langs Mjøsa med førstebilen min - 99 mod Astra 100hk, 1000kg.

 

Men til saken. Har en kompis med en B5 S4 som har gått 170.000. Det går en del deler og disse koster skjorta. Dette kommer jo selvfølgelig ann på kjørestilen, men synes 40.000 i slitedeler til nå i år er litt drøyt. Har ingen erfaring selv, hører bare klagingen til kompisen min... Men artigere stasjonsvogn er det få av!

 

Tror faktisk jeg ville valgt S4 selv om den kan komme til og koste litt. Forholdsvis rimelig i pris, Quattro, mye motor og alt innpakket i et veldig praktisk skall...

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører fra mye i svinger selv med lite hk, bare du har det rette oppsettet med avstivning, dekk, fjærer og dempere;) Har tatt endel gromme orginalbiler langs en svingete smal vei langs Mjøsa med førstebilen min - 99 mod Astra 100hk, 1000kg.

 

Men til saken. Har en kompis med en B5 S4 som har gått 170.000. Det går en del deler og disse koster skjorta. Dette kommer jo selvfølgelig ann på kjørestilen, men synes 40.000 i slitedeler til nå i år er litt drøyt. Har ingen erfaring selv, hører bare klagingen til kompisen min... Men artigere stasjonsvogn er det få av!

 

Tror faktisk jeg ville valgt S4 selv om den kan komme til og koste litt. Forholdsvis rimelig i pris, Quattro, mye motor og alt innpakket i et veldig praktisk skall...

 

Hva mener du med slitedeler?masse som ryker på den?

 

Det står vel egentlig mellom Impreza wrx og S4'en mest. Er vanskelig valg dette.

 

hva skiller disse bilene. Er imprezaen like dyr i drift som s4'en?

 

Kjenner en som har skrudd for subaru før og det eneste han sier at det er et par foringer som må byttes i ny og ne. Girkassene er svakheten dems hvis man trimmer dem og selvfølgelig spiller det en stor rolle hvordan bilen brukes. Kan liksom ikke prøve å legge ut bilen på tørr asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S4 er jo en kjøremaskin da. Må bare kunne kjøre Audi... Dessuten er jo kjørekomforten og kjørbarheten helt konge. Impreza er en rallybil, S4 er laga for landeveien. Men prøv å senke en S4, med bedre stabstag og stivere foringer og dempere pluss noen skikkelige hjul. Da er det lite som henger med. Brems inn i svingen, hold jevn gass gjennom halve og bånn fittings resten. Slik kjører man Audi. om det sklir nar man gasser bare sving litt mer og slakk av gassen til man får den rette buen. Åsså slipper du at ræva kommer når det ikke passer. kan provosere opp en sladd ved å slippe gassen gjennom halve svingen til alle 4 sklir, så bånn gass og sving mer. Da har men den til man letter på gassen og retter rattet rett og man gasser videre.... Audi er utrolig morsomt hvis man tør å prøve og får litt øvelse. Bare søk på Flemming Alm på YouTube. Han har peil!

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar JvhCossie. Mye god info.

 

Enig at Audi har kjørekomfort.

 

Når du sier at Impreza er rallybil. Hvordan er disse hvis man skal kjøre en lengre tur? Er det ikke bra at dem er rallbiler, er jo laget for litt juling da.

 

S4'en er jo en kjøremaskin som ikke skiller seg ut når det gjelder det ytre, men imprezaen ser du på lang vei. Den store spoileren med scoop på panseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ikke diskutertt dette en gang før? :P

 

 

For min egen del da som heller sterkt mot japansk bil, og ikke kunne tenkt meg og eie noe tysk, og uten og ha prøvekjørt noen av bilene du nevner... Så hadde jeg nok sett litt på pris, årsmodell og km stand. Hadde glatt lagt i de 40.000 kr ekstra og kjøpt en pen orginal wrx.

 

-hvor mye har motor og karroseri gått på den M3`n? det er jo en ommbygget bil..

-Har ikke den wrxen stått lenge for salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ikke diskutertt dette en gang før? :P

 

 

For min egen del da som heller sterkt mot japansk bil, og ikke kunne tenkt meg og eie noe tysk, og uten og ha prøvekjørt noen av bilene du nevner... Så hadde jeg nok sett litt på pris, årsmodell og km stand. Hadde glatt lagt i de 40.000 kr ekstra og kjøpt en pen orginal wrx.

 

-hvor mye har motor og karroseri gått på den M3`n? det er jo en ommbygget bil..

-Har ikke den wrxen stått lenge for salg?

 

Joa, har diskutert det før:P Men jeg klarer bare ikke å bestemme meg.

 

Jeg har droppet tanken på den M3'en. Det står mellom de to andre.

 

kan være at den har stått lenge for salg, men har ikke sett den før. Har egentlig lyst til å kjøpe bil hos forhandler denne gangen. Vanskelig å finne wrx hos forhandler.

 

Vet at kjøreegenskapene til wrxen er gode utifra det jeg har hørt. Men får kritikk til kjørekomfort, mye plast. Noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår