Gå til innhold

bilen rister på tomgang


henning_larsen86

Anbefalte innlegg

har en 89`modell 200 som fungerer helt fint, utenom på tomgang. Den klarer ikke helt å bestemme seg for hvilket turtall den skal ligge på i tomgang, enten vanlig tomgang (ca 800) eller oppi 2000 omdreininger. I tillegg så rister den veldig kraftig. Noen som har peiling på hva det kan være eller hinte til hva jeg burde gjøre? skiftet alt av tenningsdeler og luftfilter,oljefilter og olje.ingen forskjell fra før.

 

Kan det være lambdasonde, katalysator, forgasser, bensinpumpe, kondens...?

 

Takker for svar :crazysant:

Endret av henning_larsen86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk overspenningsrelèet først, metallrelèet med en eller to sikringer oppå bak batteriet, sjekk først sikringer, så om det er noen forskjell i positiv eller negativ retning å ta det ut.

 

Andre ting som kan sjekkes er tenningssystem(fordeler, pluggkabler og plugger i hovedsak), fjæra på tomgangsbryteren og for falskluft.

Hvordan står vakuummetret, og hvordan er forbruket?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye bra. Ja når man skrur på tenninga uten å starte motoren så kommer en "elektrisk" durelyd. Skal jeg ta ut sikringene i overspenningsrelèet? Eller bare bytte dem om de er brent. Noen måte å sjekke relèet på? Faktisk på tomgang så løfter nåla på vakuumklokka seg litt, det skal den ikke gjøre etter det jeg husker men. Ellers tror jeg ikke den har noe unormalt forbruk, er dama sin bil. Også når bilen går på tomgang kommer det jevnlig en slags dunkelyd bakfra med et par sekunders intervaller. Skal det være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok av luftfilterdekslet, da så jeg rett ned på chokespjellet. Det er nesten lukket på tomgang. når jeg gir gass så åpner det seg helt. Slipper jeg gassen så lukker det seg nesten helt igjen. lukker jeg det helt øker tomgangsturtallet noe. åpner jeg det så dauer den rett ut. den elektriske durelyden kommer fra chokespjellet. Som sagt, vakuumnåla løfter seg litt på tomgang. alt av tenningsdeler er bytta og motoren maler som en katt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker som at alle komponenter i forgasseren fungerer slik de skal. sikringer i ovp var hel. kan det være motorfester som rett og slett gjør at den rister?

 

Men etter all sjekkingen så vil den nesten ikke gå på tomgang. Den gikk litt bedre på tomgang når den var varm med ledningen til temp.føleren i toppen koblet av.

Endret av henning_larsen86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja det er en 200(uten E).

Står chokespjeldet lukket når bilen er varm, da har du meget mulig funnet feilen, for choke skal ikke være på varm, det du beskriver er normalt for kald motor.

 

Sjekk at choke har strøm, om den har det så kan du sjekke fjæra som spenner den opp, du kan evt. justere den helt av, emn da vil den bli litt muggen kald.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja synes det er rart jeg og, det er nesten helt lukket. men åpner jeg det dauer den konstant. skal prøve litt etterpå. Men er dette ett vanlig problem (enten på denne bilen eller andre)? Prøvd å kjøre på litt "drivstoffsystemrens", og kondensfjerner da potta spytter litt vann. den bruker ikke kjølevæsken så tror ikke det er toppakninga som lekker. Noe annet jeg kan gjøre? skal også rense termokontakten til forgasseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viste seg å bare vær litt vakuumproblemer, bl.a ett uttak på innsuget som ikke var plugget. Bilen går rent og hverken lugger eller rister, men det eneste nå er at den til tider som driftsvarm kan ha tomgang opp til 1500-2000 rpm. På Pierburg 2-e forgassere montert i golf 2 ( 2-e2, og ikke 2-ee som er her) pleier det å være en vokstermostat som er gåen. finnes det på denne forgasseren? Noen som vet om noe annet jeg burde sjekke/bytte/justere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår