Gå til innhold

Av og til starter ikke bilen min.. ( Primera 97 mod)

Ranger emnet


telltilti

Anbefalte innlegg

Jeg trenger seriøst hjelp... En dag i januar i år ville bilen min plutselig ikke starte, den var helt død, ikke en lyd, bortsett fra at cd spilleren slår seg på..( hadde såvidt slukket bilen for å springe innom butikken )

Fikk hjelp til å starte på gir, testa på nytt, fortsatt død, testa en 3. gang og da starter den selv.

Satt den på verksted over natta ( på lading )virka ikke som om de på verkstedet skjønte bæret av hva det kom av.

 

Men så for 14 dager siden skjedde det nøyaktig samme igjen. 2. gangen vi prøvde å starte kom det en skikkelig sur lyd av motor og måtte trilles pånytt. 3. gang starter den fint.

 

Noen har nevnt starteren som et problem, men skjønner ikke hvorfor den har fungert helt fint i et halvt år for så å klikke igjen?

Kan batteriet være dårlig selv om cd-spilleren slår seg på?

Kan det være startsperra? Det er altså ingen lyd i det hele tatt fra motor når dette skjer. Det er en Primera 97 mod, 1,6 gx (p11)

Jeg er altså jente og skjønner lite av sånne bil greier, he-he...

Håper på hjelp her. Er redd det tar timesvis å finne feilen hvis jeg setter den på verksted, så kan jo være greit med tips om hva det mest sannsynlig kan være.

Hadde og en ulyd i sentrallåsen i en uke før, men den opphørte etter jeg fikk problem sist. Men nå er den tilbake. En slags piste lyd i tillegg til den vanlige lyden i det jeg låser opp og igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du uansett har strøm ifra batteriet når bilen ikke starter, regner jeg med at det er starteren din. Neste gang bilen din ikke starter, forsøk å kakke litt på innslagsrelèt på starteren, det er den lille klumpen som sitter på startmotoren din, kakk litt på den og prøv å start den etterpå, starter den, eller lager noen lyder. Kan du belage deg på at starteren må byttest. Men sjekk også så enkle ting som at batteri kontakter sitter skikkelig, kontaktene på starteren osv.

 

Det med sentrallåsen kan være pga trege låser/ slitasje. Prøv å smør de opp, og sjekk at alle låser går lett.

 

Lykke til videre :)

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Men det var det å finne den starteren da.. har hatt to mannfolk som jeg egentlig trodde hadde en viss peiling på bil til å kikke ned i panseret, uten at de har klart å finne den..Så jeg burde vel bare ta å bestille en verksted time... Men finner de fort ut om det er den som er slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk polskoa, om en løedning har løsna inni der kan det være nok, trenger ikke syns.

 

Starter sitter enten under innug, eller oppå kasse, avhengig av motortype, har de ikke greid å finne den er dnnok under innsuget, skrues løs undenifra. men den er ikke vanskelig å finne for en bilkyndig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har du bytta batteri på den noengang?

 

Jeg har en svoger som hadde det enda verre: Av og til, mens han kjørte, så bare droppa hele bilen ut og han endte en gang med å stoppe opp midt inne i en tunnell og politiet kom og hadde bestilt tauing og greier..

 

Det viste seg å være batteriet. Selv om skiten som regel starta helt fett.

 

Det som KAN skje, er at batteriet er såpass gammelt at det har dannet seg mye avleiring på bunnen. Hvis dette faktisk når opp til platene, så kan du ende opp med at en eller flere av cellene kortsluttes sånn dann og vann, og du ender opp med å mangle 2-2.4 volt per celle som er kortsluttet.

 

CD-spilleren kan nemlig være "flinkere" og klarer å karre seg på selv med mindre spenning. Hva med lysene? Fjernlysa? De trekker masse strøm - hvis ikke disse gidder skru seg på med nesten full styrke MENS du har dette problemet, så blir teorien styrket veldig.

 

Det er uansett en triviell ting å teste - du får ett nytt batteri på Biltema for 500-700 kroner, så det ville IHVERTFALL vært det første jeg sjekka uansett. Det kommer nesten fullladet fra sjappa, så du kan stikke det rett i - men hvis du har en lader, spesielt en skikkelig sånn "intelligent" lader, så er det greit å lade det HELT opp første gangen - la det da stå på ett døgn, liksom.

 

Å bytte batteri er noe ALLE kan klare - bare pass EKSTREMT godt på at du ikke på noe vis kortslutter polene med en skiftenøkkel eller lignende. Hvis det skjer, så kan den sveise seg fast, og hele batteriet eksploderer etter relativt kort tid. Ha gjerne en hammer i nærheten, sånn at du kan KAKKE kortslutningen, eller nærmest hele polen av i en brenning hvis det allikevel skulle skje, så slipper du syreeksplosjon over hele kjerra og alle rundt deg!

 

PS: 12 volt er HELT ufarlig for mennesker (og nesten alt annet levende!). Du kan utmerket godt ta en hånd på hver av polene - du vil ikke kjenne en døyt - så du trenger ikke være redd for "strøm", liksom. (Seriøst - jeg kødder ikke her, altså!). MEN, det gjør det altså ikke _ufarlig_ allikevel - les ovenfor om det jeg skrev om en syreeksplosjon hvis du skulle klare å kortslutte polene. Bare pass godt på.

Endret av hoppsann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være startkrans/svinghjul som er ødelagt. Da kan starteren kile seg, og du får ikke startet bilen uten å trille den i gang, selv om batteri osv er fult.

 

Dette er DYRT å fikse, siden girkasse og motor må skilles.

 

 

Eller så kan det være startmotor som er gåen.

 

Har liten tro på batteriet. Men er du i tvil, så kan du altids få noen til å gi deg starthjelp og se om det hjelper.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår