Gå til innhold

[LØST] Motoridiot med A6,-98 modell 1,9 TDI stasjonsvogn trenger ny turbo

Ranger emnet

Tetanus

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

La meg begynne med å fortelle at jeg er helt grønn når det gjelder bil. Mitt kunnskapsnivå strekker seg til å skifte vindusviskere og fylle spyleveske. Alt annet tar jeg bilen på verksted for, eller lar være å ordne så lenge det ikke er noe alvorlig.

Uansett, for å komme til saken. Jeg hadde nettopp bilen på service, det som skulle gjøres var å skifte viftereim og ta en 60.000km service, full pakke. Viftereimen hoppet av/røk mens jeg var ute og kjørte, så jeg måtte ha bilberging for å få bilen på verksted. Ringte å avtalte med Møller det som skulle gjøres, service og viftereim. Det var det jeg trodde de skulle gjøre ihvertfall, det var før bilen kom på verkstedet.

Verkstedet, Møller, ringer så og sier at de må skifte låsholder/spennstykke for viftereimen. Okei, tenker jeg og gir klarsignal. Uten den kan jeg jo ikke kjøre.

Verkstedet ringer så på nytt, og sier at de de må bytte dynamoen, fordi bilen ikke lader. Okei, tenker jeg, det kan jeg igrunnen forstå siden jeg har lagt merke til at det har kommet advarsel i dashbordet om lav spenning, eller at bilen ikke lader. Dette ble alltid borte etter at jeg hadde kjørt en stund. Dynamobytte sier jeg også ok til. Vi blir enige om at jeg kan hente bilen onsdag. Totalt koster reprasjonene og servicen meg 16000.

Onsdagsmorgen ringer verkstedet og vil at jeg skal komme ut å se på noe. De har funnet flere feil. Det viser seg at under en prøvetur på verkstedet har turboen på bilen tatt kvelden. Jeg må derfor bytte denne også. Jeg har før bilen var på verksted ikke merket noe til at det kan ha vært feil på turboen. Nå røyklegger bilen hele kvartalet når jeg starter den, og er ikke kjørbar.

Så til grunnen for denne posten;

1) Er det sannsynlig at turboen bare tilfeldigvis ryker mens den er på verksted, eller har de gjort noe feil? (igjen, så kan jeg ingenting om biler, så jeg anklager ikke Møller for å ha ødelagt noe, jeg bare lurer)

2) Prisen for skifte av turbo er på 15000 hos Møller, noen som kan foreslå et verksted der jeg muligens kan spare noen kroner?

Jeg er student, så for meg er 15k veldig mye penger på et stramt budsjett. Jeg kan imidlertid ikke kjøre med bilen slik den er nå, så jeg må ha den reparert. Med de 16k jeg allerede har brukt, blir det havregryn frem til jul.

Bilen er en Audi A6 -98 modell 1,9 TDI. Kmstand er knappe 168000km.

Tips og råd tas imot med stor takknemlighet!

-Tet

Edit: endret, og la til litt tekst

Endret av Tetanus
[LØST]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann godtfolk!

La meg begynne med å fortelle at jeg er helt grønn når det gjelder bil. Mitt kunnskapsnivå strekker seg til å skifte vindusviskere og fylle spyleveske. Alt annet tar jeg bilen på verksted for, eller lar være å ordne så lenge det ikke er noe alvorlig.

Uansett, for å komme til saken. Jeg hadde nettopp bilen på service, det som skulle gjøres var å skifte viftereim og ta en 60.000km service, full pakke. Viftereimen hoppet av/røk mens jeg var ute og kjørte, så jeg måtte ha bilberging for å få bilen på verksted. Ringte å avtalte med Møller det som skulle gjøres, service og viftereim. Det var det jeg trodde de skulle gjøre ihvertfall, det var før bilen kom på verkstedet.

Verkstedet, Møller, ringer så og sier at de må skifte låsholder/spennstykke for viftereimen. Okei, tenker jeg og gir klarsignal. Uten den kan jeg jo ikke kjøre.

Verkstedet ringer så på nytt, og sier at de de må bytte dynamoen, fordi bilen ikke lader. Okei, tenker jeg, det kan jeg igrunnen forstå siden jeg har lagt merke til at det har kommet advarsel i dashbordet om lav spenning, eller at bilen ikke lader. Dette ble alltid borte etter at jeg hadde kjørt en stund. Dynamobytte sier jeg også ok til. Vi blir enige om at jeg kan hente bilen onsdag. Totalt koster reprasjonene og servicen meg 16000.

Onsdagsmorgen ringer verkstedet og vil at jeg skal komme ut å se på noe. De har funnet flere feil. Det viser seg at under en prøvetur på verkstedet har turboen på bilen tatt kvelden. Jeg må derfor bytte denne også. Jeg har før bilen var på verksted ikke merket noe til at det kan ha vært feil på turboen. Nå røyklegger bilen hele kvartalet når jeg starter den, og er ikke kjørbar.

1) Er det sannsynlig at turboen bare tilfeldigvis ryker mens den er på verksted, eller har de gjort noe feil? (igjen, så kan jeg ingenting om biler, så jeg anklager ikke Møller for å ha ødelagt noe, jeg bare lurer)

2) Prisen for skifte av turbo er på 15000 hos Møller, noen som kan foreslå et verksted der jeg muligens kan spare noen kroner?

Jeg er student, så for meg er 15k veldig mye penger på et stramt budsjett. Jeg kan imidlertid ikke kjøre med bilen slik den er nå, så jeg må ha den reparert. Med de 16k jeg allerede har brukt, blir det havregryn frem til jul.

-Tet

Kan jo være at dem har gjort noe feil, men det kommer det unasett ikke til innrømme hvis det har skjedd. Blir bare ord mot ord. Hvordan har du behandlet bilen din(turboen). Har du latt den stå på tomgang etter en kjøretur for å kjøle ned turboen?

Turboer kan ryke, vanskelig å si om dem har skylda.

Du kan jo kjøpe en turbo privat for eks. på ebay eller norsk bildelsenter og kanskje ta det privat. Kan jo prøve i Sverige også. Sparer sikkert noen kroner på det også. Du har ikke chipsenter oppe hos dere. Fikk en fin pris av dem hvis jeg hadde lyst til å bytte til en større turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg at jeg lar den stå på tomgang, jeg var ikke engang klar over at en skulle gjøre det. Gjelder dette alle dieselbiler med turbo?

Det var et godt tips det med å kjøpe turboen separat, for så å få den montert. Jeg tok meg en tur innom Norsk Bildelsenter sin nettbutikk, men de krever delenr for turbo. Finnes det noe sted jeg kan finne det? Det har jeg ikke... Skal sjekke ut ebay etterpå.

Monterer verksteder turboen for meg dersom jeg kjøper den selv?

Jeg beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål, men dette er min første bil. Det er videre første gang jeg har feil på den, eller har den på service. Ikke enkelt når man ikke har peiling på bil.

-Tet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg at jeg lar den stå på tomgang, jeg var ikke engang klar over at en skulle gjøre det. Gjelder dette alle dieselbiler med turbo?

Det var et godt tips det med å kjøpe turboen separat, for så å få den montert. Jeg tok meg en tur innom Norsk Bildelsenter sin nettbutikk, men de krever delenr for turbo. Finnes det noe sted jeg kan finne det? Det har jeg ikke... Skal sjekke ut ebay etterpå.

Monterer verksteder turboen for meg dersom jeg kjøper den selv?

Jeg beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål, men dette er min første bil. Det er videre første gang jeg har feil på den, eller har den på service. Ikke enkelt når man ikke har peiling på bil.

-Tet

Det gjelder vel alle turbobiler. Det du også burde gjøre som jeg har fått beskjed av han som hjelper med å skru er at når du starter bilen må du la den gå i tomgang slik at oljetrykket får bygget seg opp før du begynner å kjøre.

Da jeg spurte om pris for orginal turbo til Audi A6 2000 modell fikk jeg en pris på 5000kr hos norskbildelsenter.

Ja dem skal montere det for deg. Har gjort det før når jeg har kjøpt inn deler eller har hatt deler liggende. Hvis dem ikke vil finner du deg bare et annet verksted. Møller kan være vanskelige å ha med å gjøre. Snakker da av erfaring.

Ingen problem. Har vært der selv. Spør hele tiden når jeg lurer på noe også. Har ikke så veldig mye peiling selv. Deler bare det jeg kan og har lært av å lese på dette forumet og av venner.

Endret av Gooner87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får den turboen for rundt 5000, så skal jeg slå hjul! Si at monteringen koster 5000, da har jeg spart 5000 kroner. Nå ble jeg skikkelig glad kjenner jeg!

Møller mente dessuten at jeg måtte skifte flexirør og katalysator, fordi det var kommet olje i flexirøret. Er dette noe jeg kan vente med?

Tusen takk for hjelpen!

-Tet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann godtfolk!

-Tet

Kjipe ting du har vært utfor ser jeg.

Men en ting.....hvis bilen din IKKE har hatt tegn på turbodefekt FØR den turen reima di havarerte så kan det ha en sammenheng, uten at jeg er bilmekaniker til hverdags.Bilen ble jo ikke startet opp og kjørt i mellomtiden før alle reparasjonene du godkjente var gjort.Bare noe jeg kan finne som en mulig forklaring.

Jeg selv opplevde at frontruta mi sprakk etter verkstedbesøk i sommer.Jeg spurte mekanikeren om han hadde mistet en gjenstand nedpå frontruta (d var et skarpt anslag nedunder den høyre viskeren) som jeg fant måtte ha kommet nylig.Mekanikeren trodde ikke så, men kunne heller ikke avkrefte det.Isåfall sa han at vi kunne dele på utgiftene ;-)

Men jeg lot tvilen komme han tilgode da han mente selv at det ikke hadde skjedd)

Å skifte turbo på din bil krever ikke noe spesiell merkeverkstedkunnskap så la et vanlig greit bilverksted skifte den for deg.Du kjøper den på et egnet sted.F.eks Norsk Bildelsenter etch....

Jeg har kostet på min bil nesten 40.000 på litt over et år:oohh

Men jeg er rimelig fornøyd med den nå da,hehe.Burde holde mange år fremover.

Lykke til

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare, turboen ble ødelagt under verkstedets testtur. Dette sa mekanikeren når jeg fikk han med ut i bilen for å sjekke en ulyd. Ulyden forklarte mekanikeren som en defekt turbo. Jeg hadde ikke anelse om at det var feil på turboen før verkstedet ringte å sa jeg måtte ha en ny.

Før jeg leverte bilen, var den "feilfri" slik jeg opplevde den. Nå er bilen ikke kjørbar. Når jeg kjører flommer det regelrett eksos/røyk ut av eksosrøret. Jeg kan ikke se ut av bakvinduet fordi det er så mye røyk. Slik var den ikke før jeg leverte den til Møller.

Møller mener videre at jeg må skifte både katalysatoren og flexirøret mellom turboen og katalysatoren. Dette fordi det kan ha kommet olje inn i katalysatoren. Kan det være derfor det ryker sånn? Mekanikeren kunne ikke svare på om det var olje i katalysatoren fordi de ikke hadde demontert den. Dette fordi jeg synes reprasjonen ble for dyr.

Jeg tenker slik, hvis turboen røk under en testtur, så må oljen ha kommet inn i katalysatoren under testturen også.

-Tet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg sjekket litt rundt idag. Prisen for en ny turbo kommer på ca 8500 ink mva, i tilegg kommer monteringen. Det synes jeg fortsatt var litt i overkant...

Jeg er derfor på jakt etter en brukt turbo. Jeg har imidlertid støtt på et problem i forhold til detå faktisk finne tak i en.

Hvis det er noen som vet hvor jeg kan få tak i en turbo med delenr 028145702hx så er jeg evig takknemlig. Jeg har ringt litt rundt, men det virker som om det kan være litt vanskelig å få tak i. Det var et bilopphuggeri som kanskje hadde en, jeg venter på å få bekreftet delenr. De vet imidlertid ikke hvor mye bilen den er tatt av er gått. Er dette problematisk?

Enda vanskligere har det vist seg å få tak i katalysatoren. Denne har delenr 3b0254200hx. Denne er det ingen som har, jeg begynner å lure på om jeg kanskje har fått oppgitt feil delenr. Jeg vet enda ikke om jeg trenger å skifte katalysator, men hvis jeg finner en til en billig penge så hvorfor ikke.

-Tet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sejkk pris med turbo-power på kongsberg, de pleier å være ganske så konkuransedyktige.

Ellers så hadde jeg prøvd å vasket katalysator og frontrør om den er så følsom for olje, noe jeg ikke tror den er, er ikke det på andre merker.

Det tar bare litt tid før det slutter å ryke blått.

Ellers har jeg en kompis som har ett par A6 1.9 TDI stående, men mistenker at de for gamle, er den typen som er ganske lik 100.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok saken en uventet vending! Etter flere klager, har Møller kommet meg i møte og er nå villige til å dekke halvparten av reprasjonen for å skifte turbo. Denne avtalen synes jeg er svært bra, og ikke minst ryddig av Møller.

Jeg må si at Møller overrasker meg positivt!

Hurra!

-Tet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok saken en uventet vending! Etter flere klager, har Møller kommet meg i møte og er nå villige til å dekke halvparten av reprasjonen for å skifte turbo. Denne avtalen synes jeg er svært bra, og ikke minst ryddig av Møller.

Jeg må si at Møller overrasker meg positivt!

Hurra!

-Tet

Kjempehyggelig og flott gjort:partyon:

Får håpe at er iorden med bilen etterpå nå da så du slipper flere overraskelser :-)

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider